Uit de bank geklapt 8 Forum Huisstijl Andere telefoonnummers m-im Prijs aandeel Koninklijke PTT Nederland RABOBAND NUMMER 10/25 MEI 1994 Wat wordt er precies onder huisstijl ver staan? Gaat het om meer dan kleuren en het logo? 'Huisstijl is inderdaad veel meer dan kleur en logo', verzekert Jan Olt- huis van het project bureau Huisstijl. 'Het is een belangrijk visueel onderdeel van een ander begrip, namelijk de stijl van het huis. Daar valt meer onder. Zaken als houding, gedrag, tonaliteit, dat is de ma nier waarop dingen worden gezegd, verteld, uitgelegd. Bedrijfsstijl zou je het ook kunnen noemen. Huisstijl heeft natuurlijk veel te ma ken met zaken die je ziet. Het naamlogo, het vignet en de letters die we gebruiken in bro chures, folders, op briefpapier, visitekaartjes, formulieren, advertenties, bewegwijzering, neons, etcetera. Ook vaste eigen kleuren spe len een belangrijke rol. Het zorgt alles bij el kaar voor wat we noemen de visuele eenheid van een bedrijf. Huisstijl is een tastbaar bind middel en straalt onder meer efficiëntie uit: Dat is een goed georganiseerd bedrijf. De wij ze waarop het gebeurt, de vorm waarin de huisstijl is gegoten, hoort ervoor te zorgen dat de aard van het bedrijf eruit blijkt: dynamiek, moderniteit, openheid, deskundigheid, be trokkenheid, vertrouwen. Al dat soort dingen bij elkaar probeert inhoud te geven aan het ge wenste imago dat een bedrijf of een vereniging wil uitstralen. Dat vergt van iedereen die er mee te maken heeft een grote mate van disci pline. Je aan de voorgeschreven regels houden, zorgen dat de huisstijl herkenbaar blijft. Wa ken voor ontsporingen waardoor vervreem ding in de markt ontstaat. Huisstijlontwikke ling is een kostbaar goed. Op huisstijl hoort een bedrijf zuinig te zijn. En last but not least: Je moet het totaalbeeld goed in het oog blij ven houden. Want alles in de wereld verandert snel en voor je het weet, ben je met je huisstijl uit de mode. Dat is precies wat er met ons hui dige logo en vignet aan de hand is. We zijn echt aan vernieuwen toe. In de Algemene Ver gadering, die volgende maand wordt gehou den, kunnen de aanwezigen kennismaken met de nieuwe huisstijl.' Volgend jaar veranderen er veel telefoonnummers in Nederland. Wat heeft dat voor consequenties voor de Rabobank- organisatie? De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde zaken of woorden is. In de rubriek 'Uit de bank geklapt' de antwoorden op vragen als 'Wat betekent dit?', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit er nog meer achter?'. Vragen worden beantwoord door deskundigen. Het adres: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514, fax (030) 901904. nieuwe nummer bereikbaar. De verandering brengt voor bedrijven, dus ook voor ons, veel werk met zich mee. Zo zullen de relaties van de bank, in binnen- en buitenland, moeten worden geïnformeerd over de nieuwe tele foonnummers van de Rabobank. Drukwerk, zoals visitekaartjes, moet worden aangepast. Gunstig is, dat de adresgegevens op brieven tegenwoordig vaak vanuit de tekstverwerker worden geprint, zodat het drukwerk niet ver andert. Alle adressenbestanden, waarin rela ties met hun telefoonnummers zijn opgeno men, moeten worden bijgewerkt. Hoeveel dat er zijn is onbekend, omdat er veel bestanden decentraal worden ontwikkeld en beheerd. Vooral voor bestanden die het telefoonnum mer als identificatie gebruiken, zoals de ad ministratie van PTT-facturen, is dit een las tig karwei. Gelukkig verandert de lengte van het telefoonnummer niet. Er bestaan immers al tiencijferige nummers. De meeste pro gramma's hoeven dus niet te worden aange past. Wel moeten de programmeringen in di verse apparaten worden aangepast. In grote telefooncentrales zitten zogenaamde route ringstabellen met telefoonnummers en in modems en faxen zijn vaak telefoonnummers voorgeprogrammeerd. Ook in het RTN-net- werk wordt gebruik gemaakt van meer dan duizend telefoonlijnen, onder andere als back-up verbinding. Toepassingen die ge bruikmaken van inbelfaciliteiten, bijvoor beeld het RTN-netwerk en het RaboLAN, zo als Telebankieren, MIRA en Zoom-it, krijgen nieuwe toegangsnummers. Hierover moeten De beursintroductie van KPN is de grootste uit de Nederlandse geschiedenis. de gebruikers worden geïnformeerd. Ook voor de beheerders is er extra werk. Deze toepassingen hebben meestal enkele telefoon nummers, maar soms tientallen tele foonlijnen met een eigen, geheim, telefoon nummer, dat wordt gebruikt om de lijnen afzonderlijk te testen. De PTT licht alle abon nees in over de komende nummerwij zigingen. Er komen brochures met conver sietabellen van oude naar nieuwe nummers en er komen inlichtingennummers. Ook wordt er gewerkt aan conversieprogramma's ter ondersteuning van het aanpassen van adressenbestanden. Veel van deze informatie komt begin volgend jaar beschikbaar. Waar nodig wordt er ook intern aandacht aan besteed.' Hoe komt de koers van het KPN-aandeel tot stand? 'De introductieprijs van het aandeel KPN komt tot stand op basis van de zogenaamde bookbuild- ing-methode', vertelt Dominique Bech van Equity Capital Markets. 'Volgens deze me thode kunnen institutionele beleggers zoals pensioenfondsen, beleggingsfondsen en ver zekeringsmaatschappijen, in een bepaalde pe riode aangeven op hoeveel aandelen zij willen inschrijven en tegen welke prijs. De prijs die men bereid is te betalen, moet bij deze beurs introductie binnen een vastgestelde band breedte vallen, dus tussen een minimum en een maximum prijs. Deze grote beleggers kunnen opgeven hoeveel zij voor een aandeel KPN willen betalen. Zij kunnen diverse in schrijvingen op verschillende prijsniveaus doen. Tot het moment dat het zogenaamde book wordt gesloten, kunnen zij de inschrij ving herroepen of wijzigen. Alle inschrijvin gen van deze grote beleggers bij elkaar vor men het book. Op basis hiervan wordt in zicht verkregen in de omvang en samenstel ling van de vraag naar aandelen KPN bij verschillende introductieprijzen. De Staat der Nederlanden, die de aandelen verkoopt, zal op basis van het verkregen inzicht, in overleg met de leider van het bankensyndicaat een zodanige introductieprijs vaststellen, dat men zich verzekerd weet van een gezonde sprei ding van de aandelen bij kwalitatief goede eindbeleggers. Dat zijn niet-speculatieve be leggers. Zo wordt een goede basis gelegd voor een positieve koersvorming. De introductie prijs zal zeer kort na afsluiting van de book- buildingperiode bekend worden gemaakt. Tegen deze introductieprijs kunnen vervol gens ook de particuliere beleggers inschrij ven. Voor hen is een introductiekorting van toepassing van circa 5 procent van de officië le introductieprijs en voor maximaal 75 van het aantal toegewezen aandelen.' 'Op 10 oktober 1995 voert de PTT inderdaad een nieuw telefoonnummerplan in', weet ir. Marten Jan Scheffers, produktmanager Telefonie. 'Vanaf die datum zijn abonnees zes maanden lang zowel onder het oude als het

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 8