de lage landen INTERPOLIS® 7 Ontwikkelingen Challenge Vast en Zeker stagnatieverschijnselen vertoont, zeker wat de werkgelegenheid betreft. Het is een min of j meer verzadigde markt. De marktaandelen zijn vrijwel verdeeld, dus veel mogelijkheden om te groeien door vergroting van markt aandelen zijn er niet meer. Alleen wat af knabbelen bij een ander. Maar wat doorgaat is de rationalisatie van de verwerkingspro cessen. Temeer omdat grote delen van het bankwezen eigenlijk onrendabel zijn, zoals het betalingsverkeer en de bediening van be paalde onderdelen van de particuliere markt. Hetzelfde geldt ook voor een deel van de be- drijvensector. Bij dat soort zaken kun je alleen door efficiencyverbetering en opvoering van de doelmatigheid tot een rendabele situatie komen.' Arbeidsmarktbemiddeling De totale werkgelegenheid bij de Rabobank- organisatie loopt door ontwikkelingen in de markt en de verschillende verbeteringspro jecten terug. Van den Goorbergh: 'Enerzijds is er een behoorlijke uitstroom van mede werkers door natuurlijk verloop, anderzijds willen we degenen die bij ons blijven een zo goed mogelijke kans geven op een andere plaats in de organisatie. Om ze weer aan de slag te krijgen als hun eigen werk vervalt, moetje twee dingen doen. Op de eerste plaats veel actiever dan vroeger bemiddelen. Dus vraag en aanbod zichtbaar maken en naar el kaar toebrengen. Daarvoor hebben we het in strument van de arbeidsmarktbemiddeling. Het tweede is om de kans op een nieuwe func tie voor mensen die overbodig worden te ver groten. Dat betekent, dat ze moeten worden opgeleid. Daarvoor is de RabobankAcademie opgericht. Onder regie van de Academie zul len alle opleidingsactiviteiten nog eens na drukkelijk op hun kwaliteiten worden ge toetst. En vooral wordt bekeken of de oplei- De Lage Landen werd geconfronteerd met een groei en internationalisatie, waar in Nederland onvoldoende inkomsten tegen over stonden. Ook dit bedrijf koos voor een reorganisatieproject, dat de naam Challenge kreeg. Men streeft hierin naar een verho ging van het dienstverleningsniveau, ver sterking van het rendement en bevordering van de efficiency. Dat betekent een inmid dels gerealiseerde stroomlijning van de in terne organisatie. DLL beperkt zich voor taan tot de kernactiviteiten van het bedrijf. Andere zaken worden afgestoten. Een en ander heeft al geleid tot een inkrimping van medewerkers van 20 procent. Ook werd be sloten tot specialisatie. Wat factoring be treft op bepaalde branches en wat leasing betreft op bepaalde objecten. Tevens werd gekozen voor de Rabobanken als uniek dis tributiekanaal van de produkten van De Lage Landen, naast de rechtstreekse afzet. LEASING FACTORING RABOBAND NUMMER 10/25 MEI 1994 Ook bij verzekeringsdochter Interpolis loopt een efficiency-operatie. De hele pro cesketen van de plaatselijke banken tot en met Interpolis wordt doorgelicht door McKinsey. Dat betekent dat alle stappen van het eerste contact met de klant tot de uit eindelijke verwerking van de polis kritisch worden bekeken. Dubbele werkzaamheden zullen worden weggenomen en de inzet van nieuwe technologie wordt onderzocht. Doelstellingen van Vast en Zeker zijn verla ging van de kosten, verkorting van de door looptijd en verbetering van de kwaliteit van de bedrijfsprocessen. Intussen wordt ook be keken, hoe de plaatselijke banken kunnen worden gestimuleerd om zoveel mogelijk produkten van Interpolis te gaan verkopen. Een en ander zal zo goed mogelijk worden geïntegreerd in het nieuwe beleid voor de particulierenmarkt. Dus vaststellen welke ty pes verzekeringen horen bij segment Basis voorziening, welke bij Aanschaf eigen huis, welke bij Toekomstvoorziening. Ook voor de bedrijvenmarkt zijn er dergelijke plan nen. Zo kan Interpolis de banken gerichter ondersteunen bij de verkoop van verzeke- ringsprodukten en tegelijkertijd kunnen we onze eigen huismaatschappij beter positio neren dan nu het geval is. dingen werkelijk kunnen bijdragen aan het up-to-date houden van de mensen, zodat ze in staat zijn zich te kwalificeren voor andere functies.' Centrale Bankbedrijf Een paar jaar geleden is het CBB, het Centra le Bankbedrijf van Rabobank Nederland, tot op zekere hoogte verzelfstandigd. Er kwam een eigen directiecomité, een eigen balans en verlies- en winstrekening met doelstellingen over te behalen resultaten. Dat werd het Stra tegisch Actieplan CBB genoemd. Van den Goorbergh: 'Eén van de dingen waar we te genaan liepen, was dat het kostenniveau van het CBB aan de hoge kant was. Toen is het project Kijk op Kosten gestart. Tijdens het project bleek, dat veel kosten samenhangen met de manier waarop transacties worden verwerkt. Dat handiger doen, leidt tot aan zienlijke kostenbesparingen. Het project Zo Goed Als De Beste is de uitvoering van Kijk op Kosten. Je kunt wel zeggen dat de kosten omlaag moeten, maar hoe en met hoeveel? Bij Edab hadden we het voordeel dat we kon den kijken naar 'the best practice' bij de lokale banken en zeggen: We proberen het allemaal net zo goed te doen. Dat kun je bij het CBB niet doen. Daar heb je intern geen vergelij kingsmateriaal voor. Dat betekent dat we ons moesten vergelijken met andere banken. Als het verwerken van een valutatransactie bij ons bijvoorbeeld drie minuten duurt en bij een aantal andere grote banken één minuut, dan moet er wat gebeuren. Via internationale consul tan ts krijgen we gegevens van andere banken om ons mee te vergelijken.' Samen vernieuwen 'De hele Rabobankorganisatie is, vooral via al deze verbeteringsprojecten, bezig met een transformatieproces', stelt Van den Goor bergh vast. 'De bank is zich opnieuw in de markt aan het zetten, zich opnieuw aan het positioneren. We zijn opnieuw aan het na denken over onze coöperatieve identiteit en we hebben een stelsel van normen en waar den opgesteld. Het thema van de Algemene Vergadering van volgende maand is dan ook 'Samen vernieuwen'. Een aantal verbete ringsprocessen is puur intern organisatorisch, een aantal, zoals Delta, is direct op de klan ten gericht. We hopen dat die daar zo snel mogelijk iets van zullen merken. Al deze ver anderingen vragen ook een andere manier van presentatie, temeer omdat uit onderzoek is gebleken, dat de manier waarop we ons nu presenteren als wat ouderwets, sleets en stof fig wordt ervaren. Dus gaan we ook ons uiterlijk opfrissen. Vandaar dat er een nieu we huisstijl komt, die in juni op de Algeme ne Vergadering wordt gepresenteerd. Daarbij aansluitend zal er volgend jaar ook een nieu we reclamecampagne komen. Ook is een pro jectgroep bezig met het verder verbeteren van de interne communicatie.' Fusies Naast al deze zaken, die voor de hele organi satie gelden, speelt bij plaatselijke banken nog meer. Duizenden medewerkers worden ge confronteerd met een fusie en dat kan heel in grijpend zijn. 'Voordeel is, dat bij het opzet ten van de nieuwe organisatie een aantal van de lopende projecten wellicht meteen kan worden opgepakt', meent Van den Goor bergh. 'Zoals het aanpassen van de bankhal. Overigens wordt vanuit Rabobank Nederland niet aangedrongen om in hoog tempo de bankhallen te gaan verbouwen. Dat heeft weer met kosten te maken. Maar als je het doet, dan is het verstandig om van een con cept uit te gaan dat past in het nieuwe beleid van de organisatie.' Autonomie van de bank 'Voor veel van onze klanten is een Rabobank een Rabobank', stelt Van den Goorbergh vast. 'De onderlinge verschillen als gevolg van de coöperatieve structuur zijn voor par ticuliere cliënten niet erg van belang. Die hebben meer oog voor lage kosten en bedie ningsgemak. Vandaar dat we willen streven naar meer uniformiteit en een landelijke aan pak. Dat geldt vooral voor het segment Ba sisvoorziening in de particulierenmarkt. Bij de andere twee segmenten, Aanschaf eigen huis en Toekomstvoorziening, zal er sprake blijven van differentiatie. Overigens niet zo zeer van banken, maar van marktomstan digheden. Daar waar we de massamarkt be werken, vragen we de banken om instem ming met het door Rabobank Nederland aangegeven beleid, zowel in tariefstellingen als in de produktcondities. Vergelijk het met McDonalds. Je weet, waar je ook binnengaat, hoe de hamburger smaakt. Zo zou het ook bij de basisvoorziening voor particulieren bin nen de Rabobank moeten zijn.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 7