Ra bó facet Samen vernieuwen betekent samen veranderen 5 Ontwikkelingen Enterprise Edab RABOBAND NUMMER 10/25 MEI 1994 Doen we de goede dingen? En doen we ze op de goede manier? Dat zijn volgens Hoofddirectielid dr. Wim van den Goorbergh de twee centrale vragen bij de verschillende reorganisatie-projecten die momenteel binnen de organisatie lopen. Hij is zelf actief bij een aantal projecten betrokken als stuurgroepvoorzitter van Focus en het project Huisstijl en lid van de stuurgroep Vast en Zeker bij Interpolis. Goorbergh. 'Herontwerp Betalingsverkeer met het project Clean bijvoorbeeld. Binnen Betalingsverkeer zijn de processen voor de verwerking van transacties doorgelicht. Er werd vastgesteld dat als we zaken anders in richten en meer gebruikmaken van informa tiseringsmogelijkheden, we tot forse reducties van personeel zouden kunnen komen via aan passing van processen. Intussen wordt ook één en ander gerealiseerd in het project Chan- ge. Het woord impliceert al wat er gebeurt: Er wordt straks anders gewerkt. In een aantal ge vallen niet meer decentraal, maar centraal. Onder Change valt bijvoorbeeld de centrale verwerking van OLA's en OLO's'. Niet alleen mensen Van den Goorbergh wil niet de indruk wek ken, dat alle projecten uiteindelijk alléén maar neerkomen op een reductie van aantallen me dewerkers. 'Vaak is dat echter wel zo, omdat het grootste deel van onze kosten personeels kosten zijn. Dus wil je echt terug met kosten, dan betekent dat terug met mensen. Maar er is meer. Automatisering bijvoorbeeld. Laura zal uiteindelijk kostenbesparend werken en PC's kunnen we tegenwoordig goedkoper krijgen, omdat prijzen in die branche onder druk staan. Maar ook op andere manieren kun je besparen. Op het verbouwen van de bankhal bijvoorbeeld. Je kunt zeven jaar met een bankhal doen, maar ook acht of negen. En we onderhandelen met de PTT heel scherp over de prijs van een postzegel.' Ook baten omhoog 'Deze initiatieven hebben allemaal te maken met kostenreductie', aldus Van den Goor bergh, 'maar allengs kwamen we tot de con clusie, dat we onze doelstellingen niet met kostenreductie alleen tot stand kunnen bren gen. We zullen tevens op een aantal plaatsen >- Een belangrijk, inmiddels afgehandeld project is Enterprise. De directoraten Materiaal Post, Verzorging Gebouwen, de Stafeenheid Beveiliging Logistiek en de Produktgroep Onroerende Zaken zijn geïn tegreerd tot een apart bedrijf, Rabofacet Facilitaire Diensten, met ruim duizend me dewerkers. Ook hier bleek, dat een aantal processen eenvoudiger en goedkoper kon worden gerealiseerd. Rabofacet, dat tot dusverre alleen een aantal afdelingen op het gebied van de informatietechnologie om vatte, is een dochter van Rabobank Neder land zonder winstoogmerk. Men richt zich op het leveren van goede diensten en pro- dukten voor de organisatie tegen een lage prijs. Dat Rabofacet ook andere bedrijven probeert te interesseren voor haar produk- ten, heeft alleen tot doel de kosten voor de Rabobankorganisatie te drukken. Het is al vaak gezegd: De wereld om de Rabobank heen verandert razendsnel. De con currentie neemt toe. Niet alleen door de fusies tussen grote banken en verzekeraars, maar ook door nieuwkomers op de markt zoals Spaarbeleg en de Hypotheken Consumenten worden kritischer en zijn minder banktrouw. Voor een half procent meer of minder rente lopen ze naar een ander. Bovendien hebben we te maken met slinkende rentemarges. Het verschil tussen de debetrente op financierin gen en de creditrente op spaarmiddelen is sinds 1990 gehalveerd. In deze omgeving moet de Rabobankorganisatie zich staande houden. Kostenreductie 'Twee jaar geleden introduceerde Wijffels het begrip 'kenterend tij', vertelt Van den Goor bergh. 'Daarbij lag de nadruk op kostenre ductie. Binnen de totale organisatie stegen de kosten harder dan de baten. Daarop werd ge steld, dat de kosten bij Rabobank Nederland en de plaatselijke banken met 12,5 procent omlaag moesten. Het project kreeg de naam Eén achtste Operatie. Er kwamen binnen de organisatie allerlei initiatieven om dat te re aliseren.' 'Een sprekend voorbeeld is Edab, de efficien cy drive aangesloten banken. Zo'n zestien ver werkingsprocessen bij plaatselijke banken zijn onder de loep genomen. Dat gebeurde op ba sis van onderzoek bij een aantal banken, waar bij werd vastgesteld dat de ene bank een ver werkingsproces veel handiger deed dan de an- Consument in beweging vraagt om frisse wind bij Rabobank. dere. Toen is gezegd: Als bank A het slim kan doen, waarom bank B dan ook niet? We heb ben dus samen met de banken gekeken naar de beste manier om iets te doen. Zoeken naar 'the best practice' heet dat. En vervolgens zijn alle meest praktische processen bij elkaar gezet. Dat is als centraal advies naar de banken gegaan, waarbij we twee adviseurs meesturen. Dat werd het zogenaamde Edab-project. 150 Grotere banken zijn al ge-edabt. En bij de kleinere ban ken is men begonnen met een doe-het-zelf- programma', aldus Van den Goorbergh. Minder mensen Edab loopt nog door tot 1995. Rabobank Ne derland ondersteunt de banken bij dit project actief om verbeteringen aan te brengen in hun bedrijfsvoering. Tegelijkertijd zijn de banken ook zelf gaan kijken naar de mogelijkheden om kosten te drukken. Dat is vorig jaar goed gelukt. Men heeft de kostenstijging weten te rug te brengen tot ongeveer 3 procent. Eén en ander resulteerde in vermindering van de werkgelegenheid bij de plaatselijke banken met ruim duizend mensen. En ook dit jaar gaan de banken er volop mee door. Van den Goorbergh: 'De tendens zit er helemaal in. Het tij is niet meer te keren.' Clean en Change 'Ook binnen Rabobank Nederland zien we een aantal initiatieven die te maken hebben met kostenbesparing', vervolgt Van den

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 5