Delta: Naar een grotere slagkracht in de markt 3 Actueel Wat verandert er met Delta? De Delta-teams j RABOBAND NUMMER 10/25 MEI 1994 Op dit moment geven Cees Peeters en Henk de Vrind op diverse plaatsen in het land presentaties van Delta. Peeters heeft de leiding van Delta Bedrijven en De Vrind van Delta Particulieren. De grootschalige uitlevering staat voor de deur. Delta heeft tot doel de commerciële slagkracht van de organisatie te vergroten en richt zich op relatiebeheerders en op het commercieel management van plaatselijke banken. Relatiebeheerders worden met Delta meer dan voorheen verkopers. De manager wordt hun coach. Van Produkt-georienteerd Alles voor iedereen Afwachten Ongestructureerd Ieder voor zich 'Als bank doe je jezelf tekort als je Delta niet doet'. Dat is een uitspraak van een proef- bank, waaruit onomwonden waardering spreekt. En niet alleen daar zijn enthousiaste Delta-aanhangers te vinden. Ondanks het feit dat de invoering van Delta van alle betrokke nen een uiterste inspanning vraagt, waren al le proefbanken ervan overtuigd dat niet voor niets hard was gewerkt. Ze verklaarden una niem de doelstellingen van Delta onverkort te willen volgen. Wat wil dat zeggen? Peeters: 'Dat houdt in dat bij die banken klanten veel actiever worden benaderd dan gebruikelijk was. We zagen tot nu toe vaak dat de relatie beheerder werd geleefd door de klant. De klant piepte en kreeg de aandacht waar hij om vroeg. Het initiatief komt met Delta bij de bank te liggen.' Intensieve voorbereiding 'De relatiebeheerders worden meer en meer verkopers', vervolgt Peeters. 'Vóór ze voor een klant in actie komen, vormen ze zich eerst op basis van diverse informatiestromen een goed beeld van de klant en bellen dan bij hem aan. Ze delen zelf hun tijd in, nemen het initiatief en gaan over de klant nadenken. Ze bedenken in teamverband verkoopideeën en de ver koopresultaten worden meer dan voorheen gemeten. Aan zo'n cultuuromslag - want dat is het - gaat een intensieve periode van voor bereiding en verandering vooraf. Het relatie beheer wordt organisatorisch aangepast. Daarvoor moet worden geïnventariseerd en geselecteerd, want lang niet iedere klant kan en hoeft persoonlijk te worden benaderd. Er zijn nu eenmaal interessante klanten met groeimogelijkheden en er zijn klanten waar Naar Cliënt-georiënteerd Keuzes maken Initiërend Planmatig Teamwordk weinig of geen muziek in zit. Dat betekent bijvoorbeeld dat de klanten van relatiebe heerders in de bedrijvenmarkt meestal moe ten worden herverdeeld. Klanten die voor de bank belangrijk zijn of dat kunnen worden, krijgen gerichte aandacht. De andere klanten worden op een passieve wijze bediend. Bij de particulierenmarkt is het principe gelijk. Ook de informatiesystemen over klanten en pro- duktafname moeten worden aangepast. Maar het moeilijkste deel is toch de veranderde hou ding naar klanten toe. Dat vraagt andere vaar digheden van zowel de relatiebeheerder als van de manager. De laatste wordt meer dan voorheen de coach van een verkooporganisa tie, die bezig is de commerciële slagkracht te vergroten.' Alleen grotere banken Delta is alleen geschikt voor de grotere ban ken. Peeters: 'We schatten nu, dat ongeveer 250 tot 300 banken in aanmerking komen voor Delta. Een bank die bijvoorbeeld Delta Bedrijven wil doen moet over tenminste 500 bedrijfsrelaties beschikken. Een relatiebeheer der op een dergelijke bank heeft 80 tot 150 klanten. We kunnen drie golven per jaar doen en volgens onze planning zouden we dan eind 1997 ongeveer 250 banken hebben gedaan. In september starten we zowel voor Delta Parti culieren als voor Delta Bedrijven met de 'eer ste golf van 30 banken. De bank kiest zelf waarmee wordt begonnen. Het is ondoenlijk beide modules tegelijkertijd te draaien. Daar voor is de invoering van Delta te ingrijpend. We gaan er wel van uit, dat een bank die kiest voor één van de twee modules, op een later tijdstip ook de andere invoert. Als dat niet ge beurt, ontstaat er binnen de bank een schei ding in twee delen. Dan krijg je twee afdelin gen, die verschillend werken en die niet op dezelfde manier worden aangestuurd. Een Deltabank die A zegt, moet ook B zeggen. Het programma is in principe wel gelijk, maar de uitwerking is toch verschillend omdat de markt waarom het gaat om een heel andere benadering vraagt. Op de particulierenmarkt gaat het vooral om de P/E-cliënten.' Grote verwachtingen Wat brengt Delta in geld uitgedrukt op? Pee ters lacht. 'Dat is een vraag die ik al vaker heb gehoord, maar die is voorshands nog moei lijk te beantwoorden. Het blijven schattin gen. We staan met Delta aan het begin. We hebben ervaringen opgedaan bij proefbanken en ik heb zelf in Duitsland al vijf jaar met de ze manier van marktbenadering gewerkt. Het is mogelijk de opbrengst aanzienlijk te ver groten. Bij de proefbanken leverde een ge sprek ongeveer f 600,- meer op. Groei is dus niet onmogelijk. We zijn ambitieus. We wer ken bij voorbeeld met een 'Hitlijst'. Daarop staan de vijfentwintig beste verkoopideeën die we bij de proefbanken hebben verzameld. Die lijst is niet statisch. We willen daar in de loop van de tijd nieuwe, nog betere ideeën aan toevoegen. We gaan ook gebruik maken van 'bench marking'. We gebruiken dan cij fers die goede prestaties aangeven als streef cijfers.' Voorafgaand aan de invoering van Delta wordt aan het management een work shop aangeboden. Ook voor relatiebeheer ders zijn er trainingen en workshops. Peeters: 'Daarin vindt de eerste voorbereiding plaats. We hopen dat de workshops er ook toe lei den, dat de managers met elkaar ervaringen gaan uitwisselen.' Negen maanden De invoering van één van de twee modules, Delta Bedrijven of Delta Particulieren, neemt voor een bank negen maanden in beslag. De eerste drie maanden is de fase waarin alles or- ganisatorsich wordt voorbereid. 'Die fase ken den we nog niet toen we Delta bij de proef banken introduceerden', zegt Peeters. 'We hebben geleerd dat die voorbereiding drin gend nodig is om daarna snel en efficiënt met het echte werk te kunnen beginnen. We kun nen dan de zogenoemde 'intensieve fase' in gaan. Dat is weer een periode van drie maan den. Daarin worden cliënten geselecteerd en de verkoopplannen per cliënt gemaakt. In de laatste fase - nog eens een kwartaal - worden verkoopgesprekken gevoerd en vindt de eva luatie plaats. Dan blijft het Delta-team op de achtergrond en is er als er ondersteuning no dig is.' >- De Delta-teams zijn twee dagen per week op banken voor begeleiding aanwezig. Zowel voor de teams Delta Particulieren als voor de teams Delta Bedrijven zijn 45 men sen beschikbaar. Ze zijn afkomstig van de Rabobankorgani- satie en werken bij ons op detacheringsba sis. Ze hebben zich voor minimaal een jaar aan Delta verbonden en zijn intensief ge traind voor Delta.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 3