7 Achtergrond Dat waardeert de klant in de Rabobank RABOBAND NUMMER 9/9 MEI 1994 motieven van de consument. Maar dat is de helft van het verhaal. Wie zijn we zelf? Dat moeten we ook weten. De communicatie moet passen bij de bank die we willen zijn. Om een voorbeeld te geven: de ING-reclame zou ons niet passen. Die richt zich op een an der publiek. Want ook dat is een conclusie van het zelfonderzoek: We hebben als Rabo bank heel duidelijk een eigen publiek. Daar moeten we ons op richten. Dat betekent tege lijkertijd dat we niet iedereen als klant moe ten najagen. Onze klanten laten weten prijs te stellen op gelijkwaardigheid en partnership. Ze zijn gevoelig voor een goede, persoonlijke benadering. De klant die de bank als tegen stander ziet, voelt zich bij ons niet thuis. Na tuurlijk hebben we 'massa' nodig. Dat is met de doelgroep die ons voor ogen staat heel goed mogelijk.' Lageweg: 'De kern van het positio neringsadvies is dan ook: Stel de klant centraal en zorg voor het behoud en de uitbouw van een goede persoonlijke relatie. Als coöpera tieve bank zijn wij dat van oudsher gewend. Coöperatie betekent immers samenwerking. Samenwerken met en voor leden en klanten. Dat lijkt niet spectaculair. Maar het betekent wel, dat er accenten verschoven moeten wor den. Zowel in de marketing als in de commu nicatie.' Logo betuttelend en ouderwets 'Aan het oude beeld - logo en vignet - kleven verkeerde betekenissen, zo blijkt uit onder zoek. Dan komen kwalificaties als 'betutte lend' en 'ouderwets' naar voren', aldus Sluis. 'Als je naar het vignet kijkt, stelt dat de bank centraal en niet de klant. Het zegt: 'De bank zal wel zorgen dat het de klant goed gaat'. En niet 'We gaan uit van uw belangen'. Bij het onderzoek hebben we de naam 'Rabobank' in getypte vorm ter beoordeling voorgelegd. We kwamen er daar in vergelijking met ABN Amro en de Postbank goed vanaf. Men vond ons deskundig en vriendelijk. Vervolgens leg den we een andere groep de beeldmerken van onszelf en onze twee grootste concurrenten voor. Zowel ABN Amro als Postbank scoor den ineens veel hoger. Wij niet. We bleven op nagenoeg hetzelfde niveau hangen. Uit een ander onderzoek bleek dat slechts 45 procent ons vignet - de opgaande lijn - herkende als Rabobankvignet. Dat is laag. De leeuw van de Postbank kwam bijvoorbeeld op 69 procent. Zet dat tegenover de 'M' van MacDonalds (90 procent), het oude politiewapen (90 procent) en bepaalde automerken (70 procent) dan is duidelijk dat ons logo weinig communicatie kracht heeft en zelfs de verkeerde associaties oproept.' Het huidige logo is in 1972 ont- Wat verwacht de Rabobankclient van zijn bank? Uit recent onderzoek komen tien wensen naar voren. Met respect worden behandeld 2 Deskundige adviezen 3 Eerlijk tarievensysteem voor het betalingsverkeer 4 Inzet van medewerkers 5 Tijd en aandacht van medewerkers 6 Gemakkelijk inzicht in het saldo op de betaalrekening 7 Vriendelijke medewerkers 8 Passende oplossingen 9 Scherpe hypotheektarieven 10 Hoge spaarrente worpen door professor Wim Crouwel. Sluis: 'We hebben hem een paar jaar geleden ge vraagd wat hij nu van zijn ontwerp vond. Hij was er snel mee klaar: 'Het Rabobank-logo doet nu ouderwets aan en heeft geen van de elementen die voor de komende jaren van be lang zijn. Daarvoor zijn symbolen nodig, die appelleren aan klantgerichtheid, vriendelijk heid en warmte. De nieuwe huisstijl die nu wordt voorgesteld, heeft al die elementen wél in zich.' Top 3 Wat zou er gebeuren als er niet zou worden gekozen voor een nieuwe huisstijl? Lageweg: 'Eigenlijk hebben we geen keus. Het alterna tief zou kunnen zijn om veel meer reclame te maken. Ook dat kost veel geld. We zullen dus wel moeten, want de klant shopt meer dan vroeger. Zeker voor belangrijke produkten als hypotheken, vermogensvorming en oude dagsvoorzieningen. Uiteindelijk zet hij twee of drie leveranciers van deze produkten op zijn lijstje. Die gaat hij af. Als we ons niet krachtig manifesteren, lopen we het risico niet bij deze top 3 te blijven. Een sterke huis stijl bevordert de naambekendheid en kan ook sympathie kweken. Naar binnen toe heeft een aansprekende huisstijl eveneens grote voordelen. Medewerkers worden erdoor ge sterkt. Daarom moet de nieuwe huisstijl ons aller doel symboliseren. En dat is: de klant centraal. Dat stimuleert, zowel nu als in de toekomst.' Bekend maakt bemind 'We hebben allemaal een periode gehad waar in we twijfelden of er een heel nieuwe huis stijl moest komen', zegt Lageweg. 'Vroeger leefden we naar het gezegde: 'Goede wijn behoeft geen krans'. Maar de mensen die nauw betrokken zijn bij de voorstellen die nu aan de Centrale Kringvergadering zijn aan geboden, hebben die twijfel achter zich gela ten en vinden dat goede wijn wel degelijk op de juiste wijze aangeprezen moet worden. Ieder moet zijn eigen twijfel beproeven, maar hij moet ook het lef hebben om dat objectief te doen. Aan de hand van uitkomsten van on derzoek, analyses en aanbevelingen. Om het nog eens met een ander gezegde te illustreren: 'Onbekend maakt onbemind'. Het om gekeerde: 'Bekend maakt bemind' is eveneens vaak waar. Invoering van de nieuwe huisstijl vereist een ondernemersbeslissing, waarbij verantwoord geïnvesteerd moet worden in de toekomstige kracht van het merk Rabobank. Daar gaat het nu om. De reacties van de Centrale Kringvergadering wachten we dan ook met spanning af. Het gaat immers om een zeer ingrijpende operatie die ons allen raakt.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 7