Rabobank ziet muziek in junioren 5 Actueel RABOBAND NUMMER 9/9 MEI 1994 commercial op de televisie te zien. En dat is wat de jongerenmarkt betreft voor het eerst. Koldenhof: 'In die commercial wordt een verbinding gelegd tussen pro- duktinformatie en de premiums. Een jongere stelt aan de balie een vraag. De baliemedewerker lijkt heel zakelijk te L antwoorden, maar je hoort muziek van één van de Rabo-CD's.' In de infomercial, die een onderdeel is van de Rabo Top 40, zal de JongerenRekening ook worden aangestipt tijdens de actieperiode. Advertenties ontbreken in mei en ju ni. 'Die plaatsen we in september', legt Van den Dungen uit. 'Publiciteit voor deze groep kun je het beste in twee pe riodes voeren, aan het eind en aan het begin van het schooljaar. Daar om besteden we in de massamedia twee keer aandacht aan het nieuwe pro- dukt. Voor de zomervakantie op tv, na de vakantie in jongerenbladen. Daardoor krijg je een beter bereik van je doelgroep.' 'Mijn bank'-gevoel De benadering van de jeugd is volgens Koldenhof en Latour geen eenmalige zaak. 'Juist jongeren komen minder in de bankhal, dus je moet re gelmatig wat van je laten horen', aldus Latour. 'En daarbij hoeft het produkt niet altijd centraal te staan. Jongeren moe ten het 'mijn bank'-gevoel krijgen.' Kol denhof vertelt dat er druk wordt ge werkt aan een opvolger van het jon gerenblad Mijn Geld. 'We denken aan het regelmatig sturen van een brief met een aanbieding, zoals kortingsbonnen. Daardoor onthouden ze dat ze bij de Rabo bank zijn.' Prijsvraag voor medewerkers Koldenhof realiseert zich dat de mede werkers van plaatselijke banken die zich bezighouden met de jongerenmarkt voor al het gezicht van de bank bepalen. Daarom gaat er binnenkort een prijsvraag voor Rabobankmedewerkers over de Rabo Top 40 van start. Met als toepasselijke prijzen CD-bonnen. 'Verder kijken we hoe we banken, die met succes actief zijn in de jongerenmarkt, kunnen belonen. De bedoeling is dat de link 'jongeren- muziek-Rabo Top 40' een automa tisme wordt.' De eerste aflevering van de prijsvraag staat in de Rabo- band van 6 juni. Rabobank snapt wat jongeren willen Muziek is dus de rode draad in de communicatie met jongeren. Dat the- De Rabobank trekt voortaan één lijn bij de benadering van jongeren. De publiciteitsmaterialen voor de JongerenRekening, de televisiecommercial, de infomercial van de Rabo Top 40, de trailer met de Rabo Roadshow: alles is qua vormgeving op elkaar afgestemd. Opvallend, afwijkend en kleurrijk, met muziek als rode draad. Over twee weken barst het spektakel echt los en gaat de actie voor de werving van nieuwe JongerenRekeningen van start. ma komt in alle materialen terug. Koldenhof: 'We moeten overkomen als een bank die met haar tijd meegaat en die snapt wat jongeren willen. Zoals een goed produkt, dat hebben we begrepen. En ze houden van muziek. Dat we ten we ook en daarmee hebben we rekening gehouden bij de premiums en bij de Rabo Roadshow, een show met muziek en spelle tjes.' Van den Dungen voegt daaraan toe dat er regelmatig onderzoek zal worden gedaan naar het optimale premiumaanbod. Prikkelende commercial De campagne voor de nieuwe JongerenReke ning gaat rond 24 mei van start en duurt tot half juni. In die periode is ook regelmatig een

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 5