De kunst van het kiezen voor kunst Intern communicatieblad voor de Rabobankorganisatie Muziek voor jongeren 'Nieuwe' Rabobank op komst Sociale Ontwikkelingen en Trends in 1993 OPMERKELIJK 26.000 pagina's Wijffels pleit voor basisinkomen Creditcard in intentieverklaring RABOBAND NUMMER 9/9 MEI 1994 Eind mei start de campagne voor de werving van nieuwe JongerenRekeningen. Het pak ket publiciteitsmaterialen heeft een nieuw gezicht gekregen en is completer dan ooit. De rode draad bij de benadering van jongeren is muziek. Pagina 5. De klant staat centraal en de bank zorgt voor het behoud en de uitbouw van een goede per soonlijke relatie. Dat zou het gezicht van de Rabobank naar buiten moeten worden. Een volledig nieuwe huisstijl speelt daarbij een rol. Het huidige vignet van de Rabobank stelt de bank centraal in plaats van de klant. Pagina 6. Naast een vooral cijfermatige terugblik op vorig jaar, wordt in deze speciale uitgave van Raboband vooruit gekeken. Bewegen is het motto voor de komende jaren. Flexibiliteit en brede inzetbaarheid nemen in belang toe. Ook klantgericht denken zal invloed hebben op het sociaal beleid. Bijlage. Onlangs werd in het Marok kaanse Marrakesh door 124 landen het Gatt-akkoord on dertekend. De onderhande lingen duurden zeven jaar en de ondertekening van het ak koord nam vier uur in beslag. De 26.000 pagina's omvatten de overeenkomst voorziet in een verdere liberalisering van de wereldhandel. Een middag zonder vergaderingen en zonder klanten, maar met veel kunst. Elf functionarissen van plaatselijke banken uit het pilotproject 'nieuwe bankhal' togen vorige maand naar het gebouw van Rabobank Nederland in Best. Daar maakten zij uit vijftien kunstwerken een selectie van acht. Vier daarvan zijn een variatie op het thema harmonie, voor de wanden achter de advies balies. De andere vier hebben dynamiek als thema en komen op de wanden achter de geldhandelingenbalies. De kunstwerken worden herhaald en vormen zo een 'kunststrook'. De stroken zijn een opvallend onderdeel van het nieuwe bankhalconcept. De afdeling Vestigingenbeleid Aangesloten Banken, die zich onder meer bezighoudt met het nieuwe bankhalconcept, had de Kunstcommissie van Rabobank Nederland voor advies ingescha keld om tot een centraal aanbod van kunst te komen. Samen met de Stichting Onderneming en Kunst uit Amsterdam werd een briefing opgesteld voor 31 Ne derlandse kunstenaars. Na een eerste selectie resteerde werk van vijftien kunstenaars, dat drie muren van een vergaderzaal in Best sierde. Voor de vertegen woordigers van de plaatselijke banken was deze middag een hoofdrol weggelegd. Zij beoor deelden welke kunstwerken naar hun mening het beste aansloten bij de thema's dynamiek en har monie. Hoewel geen dagelijks werk voor de elf, was de keuze snel gemaakt. Voor hun variaties op het thema harmonie kregen Piet Warffemius, Ineke Calis, Rob de Ron en Bert Loerakker de meeste stemmen. Bij de variaties op het thema dynamiek scoor den Winfred Evers, Arty Grimm, Kees Salentijn en Hugo Kaag man het hoogst. Meer over kunst in het nieuwe bankhalconcept op pagina 12. Eind vorige maand organiseerden het Instituut Clingendael en het Nederlands Centrum voor Handelsbe vordering een seminar over de economische positie van Nederland. Eén van de inleiders was Hoofddirec tievoorzitter Herman Wijffels. Wijffels stelde dat het maatschap pelijke bestel drastisch moet wor den herzien. Daarin past ook een basisinkomen. Volgens minister van Financiën Wim Kok moeten er eerst meer banen komen tus sen het minimumloon en de laagste CAO-schalen in. Het se minar werd geleid door voorzit ter Schelto Patijn van het bestuur van Clingendael, toekomstig burgemeester van Amsterdam. Banken zullen hun cliënten adviseren om de creditcard in Nederland alleen te gebruiken voor hogere bedragen. Dat is één van de afspraken die de banken, de ondernemings organisaties en de Consumen tenbond eind vorige maand hebben gemaakt. In de afgelopen maanden is de 'In tentieverklaring ter bevordering van de doelmatigheid van het be talingsverkeer in Nederland' geë valueerd. Die werd drie jaar gele den opgesteld. Via onder meer Be taal op Maat-campagnes is volop aandacht besteed aan zaken als machtigen en meer gebruik van betaal- en geldautomaten. Dat heeft ertoe geleid dat de totale kos ten van het betalingsverkeer in Nederland zijn gedaald.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 1