Van busbedrijf naar touroperator Contacten 11 Contacten RABOBAND NUMMER 9/9 MEI 1994 Vorig jaar verkocht de Rabobank zo'n 40.000 reizen van De Jong Intra Vakanties, goed voor 20 procent van de omzet van het Ridderkerkse bedrijf. Jaarlijks boeken één miljoen reizigers een vakantie bij de Rabobank. Als wij afspraken met de bank hebben over de verkoop van bepaalde reizen, verwachten we dat als een ander met een gelijkwaardig pro- dukt op de markt komt, wordt gezegd: Dat ver kopen we niet actief, want we hebben al iemand die iets dergelijks biedt. Natuurlijk hebben we het liefst dat de bank al onze reizen verkoopt. We proberen dan ook ons totale aanbod bij de klanten te krijgen, door alles in de algemene gids te zetten. Zo creëer je vraag. Het is een spel.' Omgaan met klachten De Jong: 'Onze afdeling Cliëntenservices vangt de eventuele klachten van klanten op. Gaat er iets mis tijdens een vakantie, dan komt men achteraf naar de balie. Zo'n klacht ligt bij de bank gevoeliger dan bij een reisbureau. Daar kan een klant zeggen: 'Ik ga niet meer met jou op vakantie'. Maar bij de bank kan hij zeggen: 'En ik ga ook met al mijn financiële zaken bij je weg.' Dus als er iets mis gaat, moeten we daar zorgvuldig mee omgaan. Je kunt niet alles voor zijn. Overboekingen bijvoorbeeld. Je hebt een contract met een hotel en gaat er vanuit, dat de geboekte kamers beschikbaar komen. We be talen vaak al vooruit. Meer kun je niet doen. Maar gaat het mis, dan krijgt uiteindelijk de bank of het reisbureau de schuld.' Voorzitter bestuur De Jong kent de Rabobank via de reiswereld, maar ook als voorzitter van het bestuur van de bank Ridderkerk. 'In de statuten staat, dat je geen binding mag hebben met verzekerings maatschappijen, reisondernemingen, etcetera, mits je ontheffing krijgt van de Hoofddirectie. Die heb ik gekregen. Het tijdsbeslag is te over zien. Met de directeur heb ik buiten de verga deringen voornamelijk telefonisch contact. Het steekt hem dat wij niet bij hem bankieren. Soms lukt het hem om iets voor ons te regelen, maar die gesprekken worden gevoerd door onze fi nanciële man. En het houdt de zaak ook scherp. Onze eigen bankier weet dat hij met gunstige tarieven moet komen.' De Jong: 'Rabobankcliënten zijn voor ons bedrijf een stabiele factor. In 1923 ging De Jong Tours van start met een buslijndienst in Rotterdam. 'Het is een fa miliebedrijf, meldt directeur Hans de Jong. 'Ik ben de derde generatie. Na de oorlog had het bedrijf twee poten: personeelsvervoer voor fa brieken en in de havens en we begonnen met toeristische ritten. In 1973 ontstond De Jong Intra Tours. Die naam is later veranderd in De Jong Intra Vakanties.' Meer dan busreizen 'Oorspronkelijk organiseerden we alleen bus reizen. Nu zijn we een reisorganisatie met een totaalpakket. We richten ons niet op de mas sale strandvakantiebestemmingen, maar zoe ken het in landen als Ierland, Groot-Brittannië en in themareizen, zoals tuinreizen en meer daagse uitstapjes naar buitenlandse themapar ken. Jaarlijks geven we zo'n f 6 miljoen uit aan gidsen, advertenties en commercials om ons 'merk' duidelijk in de markt te zetten. En om het imago van een bedrijf uitsluitend voor bus vakanties kwijt te raken. We moeten onze vas te klanten niet van ons vervreemden en probe ren nieuwe klanten aan ons te binden.' Via de Rabobank Dit jaar hoopt De Jong 200.000 reizen te ver kopen. 'Zo'n 20 procent van de omzet komt tot stand via de Rabobank. Het aandeel in geld ligt hoger dan in passagiers, omdat bij de bank de gemiddelde reissom hoger ligt dan bij een reis bureau. Ook het boekingspatroon is anders. Bij de Rabobank wordt heel vroeg geboekt. Men wacht niet op last minute aanbiedingen. Ik denk, dat dat te maken heeft met het traditio nele karakter van de cliëntenkring. Voor ons vormen de Rabobankcliënten een hele stabiele factor.' Veel informatie geven 'We hebben veertien zomer- en vijfwinterpro- gramma's. Een groot deel van de één miljoen gidsen gaat via Best naar de Rabobanken. De reismedewerkers ontmoeten we op de jaarlijk se Info Reizen. Ook doen we vaak mee als ban- De Rabobank onderhoudt contacten met veel bedrijven en instellingen. In de schijnwerpers: De Jong Intra Vakanties. De medewerkers van Reizen in Eind hoven. De Rabobank verkoopt als enige bank in Nederland reizen. ken reismarkten en info-avonden houden en we organiseren studiereizen. Voor de Rabo bank zijn dat aparte reizen, dan kunnen we een gericht verhaal houden. Ik vind overigens de instelling van de Rabobankreismedewerkers positief, betrokken en geïnteresseerd.' Volgens Marleen Hermes, reismedewerkster bij de Rabobank Roosendaal, is dat logisch. 'De Jong is een agentvriendelijk bedrijf. Zaken worden goed en snel geregeld. Vorig jaar hadden we een Kringbijeenkomst over reizen, waar twee mensen van De Jong informatie gaven over Ier- land en Schotland. Heel praktisch en zinvol. Ook voor de klant is De Jong vriendelijk. Ze hebben bijvoorbeeld een vertrekgarantie. De klant weet dus zeker dat zijn reis doorgaat.' Verbonden met RTN In de reiswereld speelt automatisering een be langrijke rol. De Jong: 'We zijn via RTN on line met de Rabobanken verbonden. Zij kunnen dus via het eigen datanet van Rabobank Ne derland in onze computer komen. Dat bete kent een enorme ontlasting van onze reserve ringsafdeling. Het gaat allemaal veel sneller en de klant ziet gelijk dat de reis is geboekt. Die werkwijze is voor alle partijen prettig en prak- tisch.' Elke twee maanden spreekt De Jong met de afdeling Reizen van Rabobank Nederland. Luc Salomons van Reizen: 'We praten dan over dingen als de uitvoering van boekingen. Kun nen bepaalde dingen beter of anders, hoe ont wikkelt de reizenmarkt zich en hoe doen De Jong en de Rabobank het in die markt. Soms zie je opvallende dingen. Bijvoorbeeld dat bepaal de marktsegmenten landelijk gezien instorten, maar bij de Rabobank juist goed lopen. Het I omgekeerde komt ook voor.' Assortimentsbeleid Rabobank Nederland voert een strikt assorti- j mentsbeleid. 'We verkopen niet alle reizen, die De Jong aanbiedt', vertelt Salomons. 'Dat komt onder meer door afspraken met andere tou roperators.' De Jong: 'Andersom gebeurt ook.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 15