Arbeidsmarktbemiddeling Van baan naar baan 13 RABOBAND SOCIALE ONTWIKKELINGEN EN TRENDS 1993 In de veranderende Rabobankorganisatie krijgen veel medewerkers te maken met wijzigingen in hun werk. In een aantal situaties zou dat werk zelfs helemaal kunnen wegvallen. Om iedereen een optimale kans op een baan te bieden, werden in 1993 de fundamenten voor arbeidsmarktbemiddeling verstevigd en uitgebouwd. delaars aangesteld. Voor Rabobank Nederland en - op de regiokantoren - voor de plaatselij ke banken. Dicht bij de mensen en de ar beidsmarkt. Als buiten de grenzen van de re gio naar ander werk moet worden gezocht, kan gebruik worden gemaakt van de gegevens die centraal beschikbaar zijn bij de afdeling Arbeidsmarktbemiddeling van de Centrale Dienst Personeel. Bij de arbeidsmarktbemid delaar komen vraag en aanbod samen. De Centrale Kringvergadering voorzag dat het daaruit voortvloeiende werk niet alleen een kwestie was van lijstjes maken. Vanuit de Ver gadering werd dan ook een beroep gedaan op de onderlinge solidariteit. Want wie zijn werk ziet verdwijnen, moet erop kunnen rekenen dat zijn werkgever eerst kijkt of herplaatsing binnen de eigen bank of eenheid mogelijk is. Lukt dat niet, dan zoekt de arbeidsmarktbe middelaar naar een baan elders in de Rabo bankorganisatie of daarbuiten. Alleen met de medewerking en solidariteit van iedereen kan het systeem met succes werken. Daarom moe ten vacatures bij de arbeidsmarktbemiddelaar worden aangemeld en mag een voordracht niet zo maar worden genegeerd. Pas als alles is geprobeerd en blijkt dat een vacature niet 'van binnenuit' kan worden vervuld, mag de werkgever op de externe arbeidsmarkt gaan zoe ken naar een geschikte werknemer. Uitgangspunt voor een vernieuwd bemid- delingsbeleid was de nota 'Van Interne Ar- beidmarkt naar Arbeidsmarktbemiddeling'. Sinds 1991 bemiddelde de Interne Arbeids markt voor medewerkers uit een beperkt aan tal functiegroepen. In de nota werd echter aan de Centrale Kringvergadering en de Centrale Adviesraad Arbeidsaangelegenheden Rabo bankorganisatie (Caar) onder meer voorge steld, voortaan te bemiddelen voor iedere me dewerker binnen de Rabobankorganisatie. Dat voorstel werd overgenomen. 'Iedere werknemer moet een optimale kans krijgen om binnen of buiten de organisatie te blijven werken', was de mening. 'De werkgever ver plicht zich om daar alles aan te doen, maar ook van de werknemer wordt flexibiliteit en medewerking gevraagd. Een medewerker heeft zelf ook een verantwoordelijkheid voor zijn eigen werk en voor de ontwikkeling van zijn loopbaan.' Dichter bij de arbeidsmarkt Het uitgangspunt was duidelijk. Vervolgens moesten de spelregels worden afgesproken voor de bemiddeling van 'doorstromers' en 'uitstromers'. Om zo doelgericht mogelijk te kunnen werken werden arbeidsmarktbemid- Ook aan medewerkers worden eisen gesteld De werkgever moet zich volgens de spelregels van Arbeidsmarktbemidde ling sterk maken voor een beleid, waarbij de belangen van de werk nemer zoveel mogelijk worden gewaarborgd. De werknemer op zijn beurt kan niet einde loos een beroep doen op de clementie van zijn baas. Krijgt hij een passende andere functie aangeboden, dan mag binnen redelijke gren zen worden geëist dat hij die functie aan vaardt. Doet hij dat niet, dan vervalt het recht op bemiddeling. Die regel geldt voor mensen die graag binnen de organisatie willen blijven werken, maar ook voor medewerkers die bui ten de organisatie een nieuwe werkkring zoe ken. Leren en werken tegelijk Een reden voor het aanvragen van bemidde ling kan bij voorbeeld zijn, dat een medewer ker een stap wil nemen op zijn carrière-pad, maar daartoe geen mogelijkheid ziet binnen de Rabobankorganisatie. In zo'n geval wordt arbeidsbemiddeling meer loopbaanbegelei ding. Daarvoor moet eerst in kaart worden Arbeidsmarktbemiddeling kan alleen slagen door een flexibele opstelling en solidariteit binnen de hele organisatie Aanmeldingen en plaatsingen In 1993 meldden zich voor arbeidsmarkt bemiddeling 467 mannen en 301 vrouwen aan. In totaal dus 768 medewerkers. Daar van waren er op het moment van aanmel ding 263 werkzaam bij Rabobank Neder land en 505 bij plaatselijke banken. Van de totale groep beschikten op het mo ment van bemiddeling 85 medewerkers over een LBO-diploma, 433 over een MBO-diploma, 207 over een HBO-diplo- ma en hadden 43 medewerkers met succes een universitaire opleiding gevolgd. Plaatsingen Door Arbeidsmarktbemiddeling vonden 308 medewerkers een andere werkkring. Bij Rabobank Nederland konden er 90 wor den geplaatst, bij plaatselijke banken 188. Voor 30 medewerkers werd buiten de Rabobankorganisatie ander werk gevon den. gebracht wat iemand voor ogen heeft en over welke capaciteiten hij beschikt. Het kan zijn, dat er na die oriëntatie meteen een passende functie is. Het komt echter ook nogal eens voor, dat de functie-eisen van de nieuwe baan hoger zijn dan die van de oude. Ook kan ie mand 'moeilijk bemiddelbaar' blijken te zijn omdat zijn opleiding en ervaring te gering zijn. Cursussen en opleidingen kunnen dan voor de nodige extra kwaliteiten zorgen. Een grotere kennis en meer vaardigheden kunnen in bepaalde gevallen ook in de praktijk wor den opgedaan. Kan er een stageplaats worden gevonden, dan wordt de werknemer in kwes tie 'gedetacheerd'. Hij gaat - onder verant woordelijkheid van zijn werkgever ergens anders in of buiten de organisatie op tijdelijke basis werken en leren tegelijk. Soms blijkt, dat arbeidsmarktbemidde ling op geen enkele ma nier hulp kan bieden. Onder bepaalde voor waarden kan de mede werker dan gebruik ma ken van de diensten van een outplacementbureau, een externe bemid delaar dus. Bij het verlaten van de organisatie als gevolg van het wegvallen van werk door reorganisatie of fusie, kan de medewerker terugvallen op het Sociaal Plan van de Rabobankorganisatie. Voor de medewerker die zich flexibel opstelt is veel mogelijk. Solidariteit van alle plaatse lijke banken en van eenheden van Rabobank Nederland is een voorwaarde om het proces van baan tot baan tot een succes te maken.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 13