Middagroute post
wordt facultatief
■til
mmi 1
Intern communicatieblad voor de Rabobankorganisatie
CAO-overleg
vastgelopen
LAURA bijgesteld
Jaarverslag SHPR
bij deze Raboband
OPMERKELIJK
100
Eén op de tien
cliënten belt
met Rabofoon
300 Banen weg bij
Betalingsverkeer
RABOBAND
NUMMER 8/25 APRIL 1994
Nog ruim twee maanden rijden de bekende postauto's van de
Rabobank twee keer per dag naar de plaatselijke banken.
Vanaf 1 juli hangt het van de keuze van iedere bank af, of de
auto's ook 's middags langs komen. Door de invoering van
Minibatch, waarmee een verzameling mutaties voor centrale
verwerking elektronisch wordt aangemeld, hoeven de postauto's
geen diskettes meer op te halen bij de banken. Daarmee zou de
middagroute kunnen vervallen.
De nieuwe CAO voor het Bank
bedrijf is nog niet rond. Vorige
week maandag wezen de vak
bonden het eindbod van de
werkgevers af. Zij vonden de
voorstellen die op het gebied
van werkgelegenheid werden
gedaan onvoldoende. Bottle
neck was werktijdverkorting.
De bonden zullen de voorstel
len van de werkgevers met een
negatief advies aan hun leden
voorleggen.
Eind vorig jaar is besloten
LAURA, het automatiserings
project voor plaatselijke ban
ken, bij te stellen. De afgelopen
maanden is hard gewerkt om
een nieuw plan van aanpak te
formuleren en nieuwe produk-
ten te selecteren. Met de nieu
we aanpak wordt de invoering
van LAURA minder ingrij
pend. Pagina 5.
De Stichting Hulp Personeel
Rabobankorganisatie (SHPR)
verzorgt de collectieve ziekte
kostenverzekering en de col
lectieve ongevallenverzekering
ten behoeve van medewerkers
van de Rabobankorganisatie.
In haar jaarverslag legt de
SHPR rekening en verant
woording af over 1993. Bijlage.
Bij de Rabobank Noordwest
Groningen is de 100ste To
taalrekening geopend. Vol
gens de bank is dit aantal be
reikt door een planmatige
aanpak met ondersteuning
van het eigen Cliënten Infor
matie Systeem en het enthou
siasme van de P/E-relatiebe-
heerders voor het produkt.
Uit een eind vorig jaar gehouden
onderzoek bij tweehonderd
plaatselijke banken blijkt, dat 72
procent van de banken ernstige
problemen voorziet als op dit
moment de middagroute zou
worden opgeheven. De latere
verwerking van gegarandeerde
betaalmiddelen levert rentever
lies op. Verder neemt de service
verlening aan de zakelijke cliënt
af, omdat een vertraging optreedt
in de verwerking van BGC-
cliëntdiskettes. Ook zullen de
portokosten stijgen, aangezien
tijdkritische post voor adressen
binnen de Rabobankorganisatie,
waaronder de gelieerde instel
lingen en de BGC, via PTT Post
7.
cJ
moet worden verzonden. De
pakketpost die normaal in de
middagroute wordt bezorgd, zal
afhankelijk van het aantal ban
ken afzonderlijk worden ge
bracht. Van belang is ook het
transport naar en de centrale
verwerking van OLA's en OLO's
door de BGC per 1 oktober. Naar
verwachting kan dat voor de
banken leiden tot een aanzien
lijke daling van mutaties binnen
Minibatch en tot vermindering
van kosten. Al deze aspecten
maken het voor iedere bank
noodzakelijk om de voor- en
nadelen van het vervallen van de
middagroute zorgvuldig af te
wegen.
Uit een onderzoek blijkt dat
tien procent van de cliënten
min of meer regelmatig belt
met de Rabofoon. Op
jaarbasis levert dat bij elkaar
18 miljoen gespreksminuten
op. Toch is de lijn nog niet
rendabel.
De voornaamste redenen om de
Rabofoon niet te gebruiken zijn
geen behoefte aan extra infor
matie, te duur, onbekendheid
met gebruiksmogelijkheden en
geen herkenning van voordelen.
Toch geeft het onderzoek aan dat
de prijs op zich geen belemme
ring is voor een verdere groei van
het gebruik. De resultaten van
het onderzoek zullen worden ge
bruikt om de marktbewerking
van de Rabofoon verder vorm te
geven.
De Rabobank gaat de pro
cessen rond het betalings
verkeer herstructureren. Daar
door verdwijnen ruim 300
banen. Er vallen geen gedwon
gen ontslagen, omdat het
Sociaal Plan van toepassing is.
Bij de reorganisatie zijn 700 me
dewerkers betrokken van de een
heden Facilitair Betalingsverkeer,
Informatisering Betalingsver
keer, International Banking Ser
vices, Betaaldiensten, Documen
taire Betaaldiensten en Algeme
ne Zaken Betalingsverkeer. De
herstructurering moet leiden tot
een verhoging van de kwaliteit en
een verlaging van de kosten van
het betalingsverkeer.