Middagroute post wordt facultatief ■til mmi 1 Intern communicatieblad voor de Rabobankorganisatie CAO-overleg vastgelopen LAURA bijgesteld Jaarverslag SHPR bij deze Raboband OPMERKELIJK 100 Eén op de tien cliënten belt met Rabofoon 300 Banen weg bij Betalingsverkeer RABOBAND NUMMER 8/25 APRIL 1994 Nog ruim twee maanden rijden de bekende postauto's van de Rabobank twee keer per dag naar de plaatselijke banken. Vanaf 1 juli hangt het van de keuze van iedere bank af, of de auto's ook 's middags langs komen. Door de invoering van Minibatch, waarmee een verzameling mutaties voor centrale verwerking elektronisch wordt aangemeld, hoeven de postauto's geen diskettes meer op te halen bij de banken. Daarmee zou de middagroute kunnen vervallen. De nieuwe CAO voor het Bank bedrijf is nog niet rond. Vorige week maandag wezen de vak bonden het eindbod van de werkgevers af. Zij vonden de voorstellen die op het gebied van werkgelegenheid werden gedaan onvoldoende. Bottle neck was werktijdverkorting. De bonden zullen de voorstel len van de werkgevers met een negatief advies aan hun leden voorleggen. Eind vorig jaar is besloten LAURA, het automatiserings project voor plaatselijke ban ken, bij te stellen. De afgelopen maanden is hard gewerkt om een nieuw plan van aanpak te formuleren en nieuwe produk- ten te selecteren. Met de nieu we aanpak wordt de invoering van LAURA minder ingrij pend. Pagina 5. De Stichting Hulp Personeel Rabobankorganisatie (SHPR) verzorgt de collectieve ziekte kostenverzekering en de col lectieve ongevallenverzekering ten behoeve van medewerkers van de Rabobankorganisatie. In haar jaarverslag legt de SHPR rekening en verant woording af over 1993. Bijlage. Bij de Rabobank Noordwest Groningen is de 100ste To taalrekening geopend. Vol gens de bank is dit aantal be reikt door een planmatige aanpak met ondersteuning van het eigen Cliënten Infor matie Systeem en het enthou siasme van de P/E-relatiebe- heerders voor het produkt. Uit een eind vorig jaar gehouden onderzoek bij tweehonderd plaatselijke banken blijkt, dat 72 procent van de banken ernstige problemen voorziet als op dit moment de middagroute zou worden opgeheven. De latere verwerking van gegarandeerde betaalmiddelen levert rentever lies op. Verder neemt de service verlening aan de zakelijke cliënt af, omdat een vertraging optreedt in de verwerking van BGC- cliëntdiskettes. Ook zullen de portokosten stijgen, aangezien tijdkritische post voor adressen binnen de Rabobankorganisatie, waaronder de gelieerde instel lingen en de BGC, via PTT Post 7. cJ moet worden verzonden. De pakketpost die normaal in de middagroute wordt bezorgd, zal afhankelijk van het aantal ban ken afzonderlijk worden ge bracht. Van belang is ook het transport naar en de centrale verwerking van OLA's en OLO's door de BGC per 1 oktober. Naar verwachting kan dat voor de banken leiden tot een aanzien lijke daling van mutaties binnen Minibatch en tot vermindering van kosten. Al deze aspecten maken het voor iedere bank noodzakelijk om de voor- en nadelen van het vervallen van de middagroute zorgvuldig af te wegen. Uit een onderzoek blijkt dat tien procent van de cliënten min of meer regelmatig belt met de Rabofoon. Op jaarbasis levert dat bij elkaar 18 miljoen gespreksminuten op. Toch is de lijn nog niet rendabel. De voornaamste redenen om de Rabofoon niet te gebruiken zijn geen behoefte aan extra infor matie, te duur, onbekendheid met gebruiksmogelijkheden en geen herkenning van voordelen. Toch geeft het onderzoek aan dat de prijs op zich geen belemme ring is voor een verdere groei van het gebruik. De resultaten van het onderzoek zullen worden ge bruikt om de marktbewerking van de Rabofoon verder vorm te geven. De Rabobank gaat de pro cessen rond het betalings verkeer herstructureren. Daar door verdwijnen ruim 300 banen. Er vallen geen gedwon gen ontslagen, omdat het Sociaal Plan van toepassing is. Bij de reorganisatie zijn 700 me dewerkers betrokken van de een heden Facilitair Betalingsverkeer, Informatisering Betalingsver keer, International Banking Ser vices, Betaaldiensten, Documen taire Betaaldiensten en Algeme ne Zaken Betalingsverkeer. De herstructurering moet leiden tot een verhoging van de kwaliteit en een verlaging van de kosten van het betalingsverkeer.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 1