7 Ontwikkelingen RABOBAND NUMMER 7/11 APRIL 1994 den om door te stromen. Het verbredings traject bijvoorbeeld vergroot je kansen bij het zoeken naar een andere baan binnen de Rabobankorganisatie.' Meer kennis van plaatselijke bank Grootenboer is zeer te spreken over het wer ken bij Edab. 'Je werkt elke periode met een ander teamlid, bij een 'nieuwe' bank. Dat houd je levendig.' Zijn kijk op Rabobank Ne derland is veranderd. 'De kennis van plaatse lijke banken bij Rabobank Nederland is te ge ring. Door deel te nemen aan een Edab-team kun je daar, als medewerker van Rabobank Nederland, wat aan doen. Er vindt kruisbe stuiving plaats - van plaatselijke bank naar Rabobank Nederland en omgekeerd - en dat is heel belangrijk.' Minder onrust door duidelijkheid 'Edab is een indringend proces, zowel voor de leden van Edab-teams als voor de mensen op de plaatselijke bank. Het project brengt on rust, omdat het consequenties heeft voor het aantal arbeidsplaatsen en de werkwijze. Als je concreter kunt maken waar er veranderingen gaan plaatsvinden, neemt die onrust af.' Har- ry Langermans begeleidt sinds april vorig jaar plaatselijke banken bij het Edab-project. Edab-teams beoordelen niet 'Bij Rabobank Nederland gaf ik cursussen be drijfsvoering aan medewerkers van Raboban- ken. Maar wat er nou precies gebeurde op die plaatselijke banken, dat was voor mij een blin de vlek', zegt Dominique Adriaens, die mede werker was bij de Vakgroep Opleiding Be drijfsvoering. Zij meldde zich in het voorjaar van 1993 aan bij Edab en heeft sindsdien bij acht banken gewerkt. Niet altijd wordt ze en thousiast ontvangen. 'Mensen reageren soms afwachtend of wantrouwig, omdat ze het ge voel hebben dat wij ze gaan beoordelen. Dat is niet zo. Edab-teams bestaan niet uit boe mannen, maar uit hele gewone mensen die de processen en de activiteiten op een plaatselij ke bank in beeld brengen. Wij zijn een 'hulp middel' voor de bank om tot besparingen te komen en een nieuwe start te maken. Edab staat ook voor een andere werkwijze, met mo gelijkheden voor iedereen. Voorbeelden zijn meer zelfstandigheid, kortere lijnen en pro jectmatig werken.' Geen eindeloos project 'Edab is een gestructureerd project, met een duidelijk begin en einde', aldus Adriaens. 'Het is een goede zaak dat het Edab-team in de pe riode dat het project loopt steeds op de bank is. Dan weet je wat er leeft. Medewerkers wor den er zoveel mogelijk bij betrokken. Een na deel van de strakke planning is dat je bij een grotere bank niet altijd met alle medewerkers kunt praten. Dat vind ik jammer.' Ze is van mening dat er meer aandacht moet worden besteed aan de begeleiding van medewerkers van plaatselijke banken tijdens en na Edab. 'Voor veel mensen verandert het werk of de werkwijze. De regionale adviseur Organisatie, Personeel en Opleidingen zou de begeleiding actiever moeten oppakken.' De 'blinde vlek' van Adriaens - de plaatselijke bank - is na tien maanden Edab verdwenen. 'Als je ziet wat de banken presteren, met relatief weinig mensen en hevige concurrentie. Ik heb daar grote waardering voor gekregen.' soms moeite mee het plan los te laten. 'Ik ben ook geïnteresseerd in het vervolg, de invoe ring. Naar twee banken ben ik een dag terug gegaan om bij te praten en mee te praten over eventuele bijstellingen van het Edab-plan. Ik zou het fijn vinden als het bij meer banken zo zou gaan.' Twee vliegen in één klap 'Geen enkele Rabobank is hetzelfde. Iedere bank heeft haar eigen karakter en haar eigen Edab-oplossingen', stelt Langermans vast. Vo rige maand werd hij nadrukkelijk geconfron teerd met die verschillen. In Noord-Holland moest een Edab-plan worden opgesteld voor de banken Zaandam en Zaanstreek-Noord. Deze banken zijn bezig met voorbereidingen voor een fusie. Ook de regionale OPO-advi- seur was bij de klus betrokken. 'De conse quenties die Edab en de fusie hebben voor de organisatie van de nieuwe bank, zijn in één ge zamenlijk plan vastgelegd. We hebben twee vliegen in één klap geslagen', aldus Langer mans. Door Edab alle kanten op Het efficiencyproject Edab ging eind 1992 van start en loopt tot half januari volgend jaar. Dan zullen zo'n 300 Rabobanken hebben meegedaan aan het project. De leden van de Edab-teams kunnen in principe terug naar hun oude werkplek. Doen ze dat ook? Domi nique Adriaens wil haar ideeën over een be tere begeleiding van medewerkers na Edab in praktijk brengen. 'Soms zie ik verdriet bij me dewerkers. Daar kan ik nu niets aan doen. Daarom denk ik aan een functie als OPO-ad- viseur.' De ambities van Ferco Mascini en Harry Langermans liggen bij een ander pro ject: Delta, dat de commerciële slagkracht van relatiebeheerders wil verhogen. Ger Groo tenboer zegt met enige spijt: 'De VUT komt wel heel erg in zicht, gezien mijn leeftijd - 58 - en de efficiency-onderzoeken bij Rabobank Nederland en Interpolis. Mensen die jonger zijn kunnen door de ervaring die ze bij Edab hebben opgedaan binnen de Rabobank alle kanten op.' Daarvoor was hij informatiemanager in de re gio Bergen op Zoom. Hij gaf adviezen over marketing en financieel beleid. 'Eén van de banken in de regio Bergen op Zoom had al aan Edab meegedaan. Het project was voor mij dus geen onbekende. De reden voor mij om in het Edab-team te stappen was dat het project concreet is en kort van duur, dus goed te over zien.' Taak Edab-team stopt na vijf weken De projectmatige aanpak van Edab bevalt Langermans goed. Verder spreekt de prakti sche kant hem aan. 'Het accent ligt op con crete maatregelen, die tot een betere organi satie moeten leiden. We geven de plekken aan waar besparingen mogelijk zijn.' De taak van de Edab-teams houdt op als de directeur van de bank het Edab-plan aan de medewerkers heeft gepresenteerd. Langermans heeft er Dominique Adriaens en teamlid Cees de Haas: 'Wij zijn hele gewone mensen, die processen en activiteiten in beeld bren gen.' Harry Langermans (2de v.l.) bij de Rabo bank Zaandam: 'Consequenties van fusie en Edab in één gezamenlijk organisatie plan, twee vliegen in één klap.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 7