Edab-teams verliezen de mens niet uit het oog 6 Ontwikkelingen RABOBAND NUMMER 7/11 APRIL 1994 Gedwongen ontslagen voorkomen 'Het opvoeren van de efficiency is onvermij - delijk. Daarmee voorkom je dat er na 2000 ge- j dwongen ontslagen zullen vallen. Maar bij een project als Edab mag je de menselijke kant niet uit het oog verliezen.' Dat is de visie van Ger Grootenboer, één van de Edab-mensen van het eerste uur. Hij stapte in september 1992 over van Interpolis naar het efficiencyproject. Afgesproken werd dat Grootenboer tot het einde van Edab - 15januari 1995-zou blijven. Bij de verzekeringsmaatschappij was hij ma nager Organisatie en Automatisering. Daar voor was hij in dienst van Rabobank Neder land, onder meer als adviseur assurantiebe middeling in de regio's Bergen op Zoom en 'Ik wilde graag bij andere Rabobanken in de keuken kijken.' Zo motiveert Ferco Masci- ni zijn keuze voor Edab. Van oorsprong jurist en organisatie-adviseur, was hij tot juni 1993 onderdirecteur en hoofd Commerciële Zaken bij de Rabobank Halfweg-Zwanenburg. 'Met röntgen-ogen naar je organisatie kijken, zo zie ik Edab. Het is een programma dat alles over hoop haalt. En vervolgens pas je de perso neelsbezetting aan aan de hoeveelheid werk. Edab is in feite een kwestie van goed perso neelsbeleid. Het project brengt het wegvallen van functies op termijn in beeld en stelt de bank in staat daar tijdig op in te spelen. Een aantal medewerkers zal iets anders moeten Ferco Mascini (l) praat met kassier Piet Raaymakers van de Rabobank Roosen daal over diens werk. gaan doen en misschien wel een opleiding moeten gaan volgen.' Wij/zij-gevoel moet verdwijnen 'Ik val soms van de ene verbazing in de ande re', vervolgt Mascini. 'Rabobanken vinden voor veel zaken zelf het wiel uit. Zo werkt de bank Halfweg-Zwanenburg met een com merciële voortgangssignalering. Dat noemen we CVS. Daarin worden onder andere de maandcijfers van balie- en gea-transacties Meedoen aan de reguliere Edab - de Efficiency Drive Aangesloten Banken - betekent voor een Rabobank vijf weken samenwerken met een team, dat uit twee of drie mensen be staat. Op dit moment zijn er achttien Edab-teams actief. Mensen die deel uitmaken van zo'n team, werken op detacheringsbasis bij Edab. Ze blijven minimaal een half jaar. Het groot ste deel is afkomstig van Rabobank Nederland, maar ook medewerkers van plaatselijke ban ken en Interpolis treden op als Edab-adviseur. De één is door zijn chef gevraagd tijdelijk voor het efficiencyproject te gaan werken, de ander heeft zichzelf aangemeld. De Edab-teams ope reren steeds in een andere samenstelling. Ze inventariseren aan de hand van gesprekken met medewerkers hoe het met de verwerkingsprocessen op de bank en de werkzaamheden van de medewerkers is gesteld. Combinatie van die gegevens met de standaard-verbeterings voorstellen van Edab en de voorstellen die de bank zelfheeft gedaan voor vermindering van de kosten, leidt tot een tijdsbesparing voor een aantal functies. Door schuiven en groeperen van de vrijgekomen tijd bepalen het managementteam van de bank en het Edab-team wel ke arbeidsplaatsen in de loop van twee jaar kunnen vrijkomen. Dat resulteert in een ge middelde kostenbesparing per Rabobank van 22 procent. Medewerkers met een functie die gaat vervallen kunnen, in afwachting van een passende baan, deelnemen aan het verbre dingstraject. Het traject bestaat uit tijdelijke opdrachten bij de eigen bank, zoals bijvoorbeeld kredietbeheer, en opleidingen. Ger Grootenboer verzorgt - als 'man van het eerste uur' - ook introductiegesprek- ken over Edab. Rotterdam. 'Wat mij aan Edab trok? Ten eer ste de advisering aan plaatselijke banken. Ik miste het contact met de praktijk. Verder wil de ik de lokale bank graag in een breder ver band leren kennen. Wel heb ik als voorwaar de gesteld dat ik geen pistool wilde hebben om mensen af te schieten. Daar bedoel ik mee dat ik geen medewerkers op straat wil zetten.' Inkrimpen niet enige doel Grootenboer maakte de begintijd van Edab mee bij de Rabobank Zeist, één van de on- derzoeksbanken. Daarna begeleidde hij elf plaatselijke banken bij het efficiencytraject. Hij merkt regelmatig dat medewerkers de komst van Edab als een bedreiging zien. 'Bij sommige mensen bestaat het idee dat in krimpen van de personeelsbezetting het eni ge doel is van Edab. Ik zie dat anders. Het project zorgt op termijn voor behoud van de werkgelegenheid. Ook biedt het mogelijkhe- Vijf weken wildvreemde mensen van Rabobank Nederland over de vloer. Ze stellen veel vragen en concluderen dat het werk anders kan, met een paar mensen minder. Zo zien veel medewerkers op plaatselijke banken de Edab-teams. De teams moeten soms opboksen tegen wantrouwen en misverstanden. Maar als het gelukt is om samen met de bank zoveel mogelijk besparingen boven tafel te krijgen, overheersen enthousiasme en voldoening. Vier leden van Edab-teams over hun ideeën en ervaringen. vergeleken met die van andere maanden. Ik heb gemerkt dat andere Rabobanken CVS niet kennen. Toen ik navroeg hoe wij daaraan waren gekomen, bleek het een combinatie te i zijn van uitdraaien van bestaande systemen. Het werkt prima en daarom breng ik het bij een aantal banken ter sprake.' De relatie tus sen Rabobank Nederland en plaatselijke ban ken baart hem zorgen. 'Ik noem dat het wij/zij-gevoel. 'Wij' zijn de plaatselijke ban- ken en 'zij' is Rabobank Nederland, of omge keerd. Die kloof was mij niet onbekend. Nu ik heb te maken met zowel plaatselijke ban ken als met Rabobank Nederland, ben ik ge sterkt in het idee dat we daar snel iets aan moeten doen. Anders kan dat wel eens onze I nekslag worden.' Zijn kijk op Rabobank Ne- derland: 'Het is een groot verzorgend orgaan, dat niet alleen stapels circulaires en instruc ties produceert, maar ook overzichtelijke pro jecten als Edab trekt. Op een enthousiaste manier.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 6