JongerenRekening wordt volwassen 5 Actueel - RABOBAND NUMMER 7/11 APRIL 1994 400.000 Jeugdige Nederlanders hebben momenteel een JongerenRekening bij de Rabobank. Die werd drie jaar geleden geïntroduceerd en is nu toe aan revisie. 'Dat verzinnen we niet zelf, maar dat is een kwestie van wat de jongeren van ons vragen', meldt Piet Dansen van Creditgelden Particulieren. 'We verliezen marktaandeel. In getallen is er nog wel een lichte stijging te zien, maar procentueel is er duidelijk sprake van een daling. We komen daarom nu, in de vorm van een aangepaste JongerenRekening, met een antwoord op de vragen uit de markt.' >- 'Drie jaar geleden hebben we de Jongeren- Rekening in de markt gezet', meldt Dansen. 'Maar de wereld om ons heen verandert ra zendsnel. longeren worden mondiger en wil len gewoon op een makkelijke manier met geld om kunnen gaan. Ze willen er op een eenvou dige manier en gratis aan kunnen komen. Daarnaast is de concurrentie met nieuwe pro- dukten voor de jeugd gekomen. Vergelijken van de produkten voor jongeren van de ver schillende banken valt niet mee, omdat ze ver schillende leeftijdsgrenzen hanteren. Het op vallendste verschil met onze JongerenReke ning waren de bedragen die men in één keer kan opnemen. Dat is nu veranderd.' Betuttelend en saai 'Uit onderzoek bleek, dat we betuttelend over komen', zegt Dansen. 'En daar ben ik het mee eens. Iemand van 14 jaar kan nu aan de balie maar f 25,- opnemen en verder niks. Iemand van 15 jaar kan wekelijks maximaal f 100,- op - nemen. Als hij een spijkerbroek ziet van f 125,- kan hij dat bedrag dus niet krijgen. Die bedra gen worden nu dus verruimd. Ook vinden de jongeren de Rabobank een saaie bank. De con currentie presenteert zich veel flitsender. Die heeft flitsende premiums, zoals CD's, en span nende commercials en reclames. Wij gaven tot nu toe een 'nuttige' standaard voor op het bu reau en waren bescheiden in onze uitingen.' Rabobank is Spaarbank De Rabobank wordt door de jeugd gezien als een echte spaarbank en de JongerenRekening vooral als een spaarrekening. Dansen: 'Maar de Jongeren van 12 tot en met 14 jaar krijgen nu een JongerenPas met pincode. JongerenRekening is juist opgezet als spaar - én betaalrekening. Dat wordt met de nieuwe voorwaarden duidelijker. We moeten de mo gelijkheden van de JongerenRekening duide lijker uitdragen. Het imago moet veranderen. Vooral de oudste doelgroep, de jeugd vanaf 12 jaar, vindt het belangrijk en interessant om met hun rekening zelf ook contributies, abon nementen en dergelijke te kunnen betalen.' Drie trajecten 'We verwachten nogal wat van de banken', meldt Dansen. 'Bestaande JongerenRekenin- gen moeten worden omgezet in rekeningen met de nieuwe voorwaarden en vervolgens willen we de nieuwe JongerenRekening met het nodi ge lawaai en een wervende actie in de markt zet ten. En dan moet ook nog een stuk continue marktbewerking plaatsvinden. Gewoon het on derhouden van de contacten met de bestaande rekeninghouders en het doorlopend werven van nieuwe. We hebben geprobeerd die drie trajecten gescheiden te houden, omdat het an ders nauwelijks te overzien is. Alles bij elkaar is het, naast alle andere acties, een gigantisch kar wei. Daar zijn we ons van bewust.' Ouders en kinderen 'Bij de omzetting heb je met ouders én kinde ren te maken', stelt Dansen. 'Als de voorwaar den veranderen moeten de rekeninghouders en hun wettelijke vertegenwoordigers daar een maand van te voren bericht van krijgen. Dat betekent dat de ouders een feitelijk bericht moeten hebben over de verruiming van de voorwaarden. Maar waar het commercieel ge zien om gaat, is dat de jongere het produkt leuk vindt en ermee uit de voeten kan. Eén brief moet dus serieus gesteld zijn en de ande re ludiek. De voorwaarden veranderen per 27 april. Dan gaat de knop om. Eind maart had den de ouders de brief. Wie de omzetting niet wil, moet dat melden. We hopen natuurlijk dat dat niet gebeurt, want dan heb je straks twee verschillende JongerenRekeningen. Be gin mei krijgen de jongeren bericht. Dat is een opvallende flitsende mailing. De toon van de brief is populair en de illustraties bestaan uit Top 40-achtige plaatjes.' Andere bedragen 'Voor kinderen tot 12 jaar veranderen de voor waarden niet. Zij krijgen dus geen mailing. Hun ouders wel, met de wijzigingen die in gaan als de kinderen 12 worden. De groep van 12 tot en met 14 jaar krijgt nu een Jongeren- Pas met pincode. Daarmee kunnen ze terecht in gea's en bea's tot een bedrag van f 300,- per week. Aan de balie kan onbeperkt geld worden opgenomen. Mits voldoende saldo natuurlijk. In de mailing wordt iedereen opgeroepen om de pas af te halen. Voor 15 jaar en ouder blijft de pas hetzelfde, maar worden wel de voor waarden verruimd, zodat ook zij per week f 300,- kunnen pinnen met de gea of de bea. 16-Jarigen krijgen een Europas met pincode. Wekelijks kan daarmee f 1.000,- uit de gea worden gehaald en kan via de bea f 2.500,- worden afgerekend. De bedragen waarover men kan beschikken lijken hoog, maar zijn vergelijkbaar met die bij andere banken. De Postbank zit zelfs nog hoger.' Publiciteit en premiums Dansen: 'Begin juni gaan we het wervende tra ject in. We schrijven alle 12- tot en met 16-ja- rige klanten aan, die nog geen JongerenReke ning hebben. Ook dan zetten we de nieuwe re kening op een beetje Top 40-achtige manier neer. Die ingang hebben we nu en die gaan we volop benutten. We komen ook voor het eerst met een commercial voor de JongerenReke ning op TV. En natuurlijk zijn er nieuwe pre miums. Per leeftijdsgroep komen er drie ver schillende. Voor de groep tot en met twaalf jaar een pluche beer, een klokradio of een videofilm van Kuifje. De 12+-ers kunnen kie zen uit een rock-CD, een dance-CD en de videofilm Bodyguard. Uit marktonderzoek blijkt dat er bij keuze een grotere koopinten tie is. Bij één premium zegt zo'n 20 procent ja tegen de JongerenRekening. Bij drie premi ums wordt dat 50, 60 procent.' Doorlopend traject 'In het najaar begint het continue wervings- en onderhoudstraject', aldus Dansen. 'Dat wil zeggen dat de rekeninghouder een felicitatie- kaart krijgt op zijn verjaardag of een bericht op het moment dat er op een bepaalde leeftijd iets verandert in de faciliteiten van de rekening. Dus op 12 jaar: Je hologrampas ligt klaar. Bij 16 jaar: Je Europas ligt klaar en als iemand 17 jaar wordt: Zou je niet eens denken over om zetting naar een Betaal- of een Studentenreke ning. Die voortdurende aandacht is heel es sentieel. Je kunt klanten wel binnenhalen met mooie premiums en brieven, maar binnen houden, dat is de kunst.' -<

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 5