13 De vier rond de tafel Voor de rest is een individueel loopbaanplan- nings- en opleidingstraject opgesteld. Het bud get voor opleidingen is fors omhoog gegaan.' Blijvende onrust door veranderingen Wiers heeft bij de bank Salland-West sinds de fusie met de nodige onrust te maken. 'Onder flexibiliteit wordt niet meer alleen verstaan dat je bereid bent van kantoor te wisselen of dat je eens een uurtje langer wilt blijven. Niet iedereen bij onze bank is in staat daar even goed mee om te gaan. Voor sommige mensen is hun nieuwe functie toch iets te hoog gegre pen. We houden wel de vinger aan de pols. Iedere drie maanden vinden er taakgesprekken plaats. Maar het zal nog wel even duren voor het rustiger is. Deze week is Edab begonnen.' Bij Van Bommel staan binnenkort ook ver anderingen voor de deur. 'De regiokantoren vallen onder het Werkgebied Aangesloten Banken. Daar vindt op dit moment een effi- ciency-onderzoek plaats onder de naam Focus. Ik ben benieuwd naar de gevolgen.' Duidelijk en tijdig informeren is taak management Volgens van Bommel is het belangrijk dat het hoe en het waarom van veranderingen duide lijk wordt gemaakt. 'Veel ontwikkelingen wor den als een bedreiging gezien. Als je goed bent geïnformeerd, kun je makkelijker meegaan met veranderingen.' De andere drie vinden dat ook en zijn van mening dat het manage ment daar een belangrijke rol in speelt. Jansen: 'Dingen veranderen niet van de ene dag op de andere. Medewerkers moeten op tijd infor matie krijgen over het beleid, maar ook dui delijkheid over de consequenties daarvan voor hun eigen positie. Dat voorkomt onrust.' Voogt onderschrijft dat. 'Het management moet veel fanatieker omgaan met het tijdig informeren van medewerkers over ontwikke lingen en de gevolgen voor het personeelsbe leid.' Ook buiten de Rabobankorganisatie gaan kijken 'Carrières gaan niet meer altijd in opgaande lijn', weet Voogt uit ervaring. 'Ook horizon tale doorstroming of een stapje terug horen er tegenwoordig bij. Voor mij is dat toch wel een cultuurschok.' Jansen voegt daaraan toe: 'Aan de toekomstperspectieven van mensen die geen twintig meer zijn moet meer aandacht worden besteed. Iemand van 45 zal meestal nog zo'n 20 jaar blijven werken. Om mee te kunnen moeten mensen soms weer gaan stu deren, bijvoorbeeld op HBO-niveau. Dat kan een spanningsveld opleveren. Verder vind ik dat mensen bij het veranderen van baan meer buiten de Rabobankorganisatie zouden moe ten kijken.' Wiers vindt dat hij gelijk heeft, maar zet ook een kanttekening: 'Ik ben op mijn achttiende bij de bank begonnen en he lemaal georiënteerd op het bankbedrijf. Dan vraag je je af of het verstandig is iets buiten de bank te zoeken.' Voogt heeft ook zijn aarze lingen: 'Het klinkt oubollig, maar als je ouder wordt is het moeilijker om de stap naar bui ten te maken. Je hebt een aantal rechten op gebouwd en die gooi je niet zomaar weg.' Werken kost tegenwoordig meer energie De vier rond de tafel signaleren dat het socia le beleid binnen de Rabobank de laatste jaren RABOBAND NUMMER 7/11 APRIL 1994 Jac Voogt (49) volgt sinds 1 januari een leer werktraject als medewerker Automatisering en Informatisering bij de Rabobank De Donge- mond. Was tot die tijd hoofd Cliëntenadminis tratie en systeembeheerder bij de Rabobank Breda. Werkte daar ruim 25 jaar in een aantal administratieve functies. Zat daarvoor, met als basis Mulo-A, bij wat later de Amro-bank werd en bij een bouwbedrijf. Deed onder meer handelsavondschool, praktijkdiploma boek houden, Nederlandse handelscorrespondentie, MBA en SPD. Volgt op dit moment cursussen kantoorautomatisering en informatisering, zoals LA URA en PIA. Charlotte van Bommel (28) kwam in 1991 als assistente Communicatie en PR bij het regio kantoor in Eindhoven. Zat daarvoor anderhalf jaar bij de Rabobank Eindhoven als baliemede werker en secretaresse accountmanagement Bedrijven. Deed gymnasium en begon met een studie Kunstgeschiedenis. Brak de studie af en werkte voor uitzendbureaus en bij het Grens wisselkantoor als baliemedewerker en kassier. Deed een aantal NIBE-cursussen, een opleiding voor managementassistente en NGPR-A. Orga niseert en coördineert gezamenlijke projecten van Communicatie- en PR-commissies en advi seert banken over bijvoorbeeld sponsoring. Dianne Wiers (26) is sinds twee jaar assistent- kantoormanager bij de Rabobank Salland-West. Kwam na de Havo en drie maanden Modevak school in 1986 bij de toenmalige Rabobank Heino als medewerker Snelkas. Werd in juni 1991 baliemedewerker Bedrijven. Zat tot 1 janu ari bij het kantoor in Wijhe, nu terug in Heino. Volgde een aantal NIBE-cursussen, Assurantie- B en een aantal interne cursussen, zoals de Leer gang Operationeel Leidinggeven en 'Resultaat gericht managen'. Doet nu Woningfinanciering II. Geeft leiding aan zeven medewerkers van de baliegroep, gaat over de personeelsplanning voor de afdeling Particulieren en houdt zich bezig met relatiebeheer Particulieren. René Jansen (29) werkt sinds 1991 bij de Rabo bank Koggenland-Medemblik als hoofd Com merciële Zaken. Begon in 1984, met diploma's Havo en VWO op zak, bij de Rabobank Deur- ne als medewerker Input. Vertrok in 1988, na zeven verschillende functies, naar Rabobank Nederland. Werd managemcnttrainee binnen het Werkgebied Aangesloten Banken en ging daarna naar de afdeling Interim Management. Werkte bij diverse plaatselijke banken in een managementfunctie. Volgde NIBE-oplei- dingen, praktijkdiploma boekhouden, NIMA- A en studeerde afin Nederlands Recht. Is bezig met makelaarsopleiding en Psychologie. Heeft de leiding over bijna twintig mensen. harder is geworden. Wiers: 'Iedereen moet veel meer energie in zijn werk steken. Daar door bestaat de kans dat je te egoïstisch bezig bent. Ik vind dat er geen concurrentie tussen collega's onderling mag ontstaan.' Jansen ziet de veranderingen binnen het bankwezen als een neerslag van maatschappelijke ontwikke lingen. 'De concurrentie is toegenomen en daardoor moeten we ons commerciëler op stellen. Je ontkomt niet aan opleidingen en cursussen en dat betekent dat je een stukje werk meeneemt in je privésituatie.' Voogt en Van Bommel: 'Veranderen is een continu pro ces geworden. Stilstaan kan niet meer.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 17