Werken bij de Rabobank: 'Alleen je best doen is niet meer genoeg' 12 De vier rond de tafel RABOBAND NUMMER 7/11 APRIL 1 994 Tot voor kort had je bij de Rabobank een baan voor het leven. Een groot deel van je werkzame leven bij dezelfde bank of afdeling, vaak op dezelfde stoel, was heel normaal. Die zekerheid is voorbij. Marktontwikkelingen, fusies, sluiten van kantoren, reorganisaties, Edab: bijna dagelijks verandert er wel iets. Doorstroming - naar boven, naar beneden of horizontaal - is één van de gevolgen. Om bij te blijven moet je goed geïnformeerd worden en zijn opleidingen noodzakelijk. Vier mensen praten rond de tafel over veranderingen en hoe ze daarmee omgaan in hun werksituatie. >- 'Blijf zitten waar je zit en verroer je niet. Dat was eens het motto voor je loopbaan bij de Rabobank. Nu wordt daar heel anders te genaan gekeken. Als je niet wilt veranderen, deug je niet, bij wijze van spreken', aldus Jac Voogt, die bezig is met een leer-werktraject voor medewerker Automatisering en Infor matisering bij de Rabobank De Dongemond. Dianne Wiers, assistent-kantoormanager bij de Rabobank Salland-West, deelt die visie. 'Zelfs acht jaar geleden zat iedereen bij onze bank nog min of meer vastgeroest op zijn werkplek. Doorstroming was een onbekend begrip. Maar vooral de laatste paar jaar gaan de veranderingen in een sneltreinvaart. Toch zet ik daar wel eens vraagtekens bij. Klanten bijvoorbeeld stellen het niet op prijs iedere keer door een andere baliemedewerker te worden geholpen.' Andere mentaliteit noodzakelijk om bij te blijven Assistente Communicatie en PR Charlotte van Bommel van het regiokantoor Eindho ven: 'Het lijkt wel eens of je niet meer tevre den mag zijn met je werk. Niet dat ik dat per soonlijk zo ervaar, maar ik hoor het om me heen. Je wordt geacht overal voor in te zijn en veel ambities te hebben. Maar een mens is van nature geneigd de dingen die hij leuk vindt zo te houden.' René Jansen, hoofd Commerciële Zaken bij de Rabobank Kog- genland-Medemblik, haakt daarop in: 'Alleen je best doen op je werk is niet meer genoeg. Het gaat ook om een andere mentaliteit, een ondernemersmentaliteit. Verder zie je dat het management tegenwoordig van de medewer kers verwacht dat ze nadenken over hun eigen toekomst. Dat is een nadrukkelijk onderdeel geworden van functioneringsgesprekken. Vroeger stonden die vooral in het teken van het salaris.' Meeste mensen willen steuntje in de rug van (hef 'Ik voer complete adviesgesprekken en houd me bezig met de planning', vertelt Wiers. 'Twee jaar geleden was mijn werk vooral het uitbetalen van geld. Nadat onze bank in 1992 met een andere Rabobank fuseer de, vonden er belangstel- lingsregistratiegesprekken plaats. Mijn chef vroeg of ik assistent-kantoorma nager wilde worden. Dat was niet direct waar ik aan dacht, maar ik heb gezegd dat ik het wel wilde proberen.' Jansen had voor zichzelf een toekomstplan uitgestippeld met behulp van onder meer de studiegids. 'Toen ik tien jaar geleden bij de Rabobank ging werken, was het niet gebruikelijk dat je zelf met je loopbaanplannen kwam. Ook nu beginnen de meeste mensen er niet uit zich zelf over. Het merendeel van de medewerkers Vier mensen uit de Rabobankorganisatie schuiven aan. Rond de tafel praten ze over allerlei onderwerpen. Deze keer gaat bet gesprek over veranderingen en de gevolgen daarvan voor je werk. heeft een steuntje in de rug nodig van hun chef.' Praten over kansen deed je niet Ook Van Bommel heeft haar eigen plan ge trokken. 'Toen ik bij de Rabobank Eindhoven werkte, had ik weinig kans om hogerop te komen. Eens baliemedewerker, altijd balie medewerker. Dat gold ook voor secretaresse functies. Studeren om je te verbreden was niet nodig. Ik ben van baan veranderd omdat ik me wilde specialiseren. Niet zozeer omdat ik meer zou gaan verdienen, hoewel dat er ook van is gekomen. Ik werk nu heel zelfstandig en leer nog elke dag bij.' Voogt herkent een aan tal zaken: 'Nadrukkelijk praten over opleidin gen en kansen deed je vroeger niet. De mees te mensen op mijn oude afdeling, de Cliën tenadministratie van de bank Breda, waren heel tevreden met wat ze deden en wilden dat vooral blijven doen. Zelf heb ik nog eens een tijdelijke zijstap gemaakt richting kantoor automatisering. Maar dat was moeilijk te combineren met mijn administratieve werk.' Geconfronteerd met toekomst Voogt heeft een hectische tijd achter de rug. 'In mijn herinnering lijkt het of de bank Bre da de laatste drie jaar continu aan het reor ganiseren was. Edab was amper voorbij of dis tributie-, automatiserings- en informatise- ringsonderzoeken stonden voor de deur. Drie van de acht kantoren zijn dichtgegaan. Omdat onze bank één van de proefbanken was voor de centrale verwerking van OLO's en OLA's, viel er bij de Cliëntenadministratie een flink stuk werk weg. Dat had ook consequenties voor mijn functie, die op termijn geen per spectief meer bood. Ik werd gedwongen over mijn toekomst na te denken.' Voogt volgde het traject 'Mens en Werk' en nam contact op met de regionale Arbeidsmarktbemiddelaar. Een leer-werktraject voor medewerking Automatisering en Informatisering was het gevolg. Niet fuseren leidde tot forse reorganisatie De ontwikkelingen bij de bank Koggenland- Medemblik zijn zo mogelijk nog hectischer geweest. 'Toen ik drie jaar geleden bij de bank kwam, was er net spra ke geweest van een fu sie, maar die ging niet door', vertelt Jansen. 'De rentabiliteit van de bank moest omhoog en daarom stond er een fors reorganisatie proces voor de deur. Vier van de vijf kanto ren werden gesloten. Drie daarvan zijn ver vangen door geldkiosken. Alle diensten zijn gecentraliseerd op het hoofdkantoor in Me- demblik, dat ook nog is verbouwd. Van 40 medewerkers moeten we terug naar minder dan 25. En er is een directeur gekomen die een zeer actief personeelsontwikkelingsbeleid voert. Een aantal mensen is uitgestroomd. 'Als je goed bent geïnfor meerd, kun je makkelijker meegaan met veranderingen. Het management speelt daarbij een belangrijke rol.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 16