'Sparen blijft sparen. Daarom is distributie belangrijk.' 9 Achtergrond Geldautomaat RABOBAND NUMMER 7/11 APRIL 1994 Veranderende bankhallen, uitbreiding en intensivering van elektronische netten, gerichte direct marketing-activiteiten. Het zijn allemaal aspecten van een veranderend distributiebeleid binnen de Rabobankorganisatie. Sinds 1992 wordt aan dat nieuwe beleid invulling gegeven. In 1996 moet het voor het grootste deel zijn gerealiseerd. Een tussenstand. Mailing 'Bankprodukten veranderen in de loop van de jaren maar weinig. Ondanks verfijnin gen blijft sparen sparen. En betalen blijft be talen. Het aantal nieuwe produkten is gering. Daarom is de distributie van bankdiensten zo belangrijk', aldus Bernard Grevink, hoofd Distribu tienetwerken Aan gesloten Banken. 'De manier waar op je met je klan ten omgaat be paalt de kwaliteit van de dienstver lening. Daarom én omdat het ge drag van de klant voortdurend verandert, is mijn vak binnen de bank het spannendste.' Nadenken over de toekomst Onder distributie van bankdiensten wordt verstaan de manier waarop de bank haar produkten naar de klant brengt en de wijze waarop de klant produkten van de bank be trekt. De verkoop van produkten, de manier waarop transacties tot stand komen en de schriftelijke verantwoording van overeen komsten en transacties vallen onder dit be grip. Grevink: 'Nadenken over distributie be tekent nadenken over de toekomstige positie van de Rabobankorganisatie in de markt en zoeken naar nieuwe bedieningsconcepten voor de bedrijven- en de particulierenmarkt. Het betekent ook zoeken naar methodes waarmee de Rabobank zich in positieve zin kan onderscheiden van de concurrentie.' Méér distributievormen Het distributiebeleid 1992-1996 gaat uit van diversiteit. Grevink: 'We distribueren niet alleen via het vestigin- QejdflUK»'?""" gennet, of via automa ten of de post. Er zijn wel klanten die maar van één manier van dis tributie gebruik maken, maar de meesten kie zen nu eens deze manier, dan weer een ande re. Zo zitten ze in elkaar. De ene dag eet je even snel een hamburger, de volgende dag heb je een feestje en neem je de tijd voor een uitge breid diner in een viersterrenrestaurant. Voor de verkoop van produkten heeft de Rabobank in principe gekozen voor persoonlijke bedie ning. Cliënten komen daarvoor naar ons toe of onze medewerkers gaan ze thuis bezoeken. Dus blijven we gebruik maken van ons vesti- gingennet.' Apparatennet sterk uitgebreid 'We zien ook dat bepaalde produkten, zoals het opvragen van het rekeningsaldo en trans acties als geld opnemen en betalen uitstekend met apparaten kunnen worden geregeld. Het apparatennet is daarom sterk uitgebreid. Ver der bleek, met name in de bedrijvenmarkt, maar ook in de particulierenmarkt een toene mende behoefte te bestaan aan elektronische distributie van bankdiensten, zoals te lebankieren. Voor het op vragen van de stand van zaken op de betaal rekening deed de Rabo- foon haar intrede. We gaan dus uit van een ves- tigingennet, een appara tennet en een elektro nisch net, maar ook het postnet blijft erbij horen. Voor direct marketingacti viteiten, de verzending van rekeningafschriften, de con tracten en wat dies meer zij. Papier blijft een onmiskenbare grootheid in het geheel', aldus Grevink. Afname aantal kantoren minder snel De resultaten van het beleid zijn merkbaar. Door een toenemend gebruik van geld- en betaalautomaten werd het rustiger in de bankhal. Het apparatennet groeide spec taculair. De gea is al jaren ge accepteerd. De betaalauto maat beleefde vorig jaar een doorbraak en zit in een pe riode van explosieve groei. Minder voorspoedig gaat het volgens Grevink met het apparaat waarmee de klant in de bankhal een rekeningafschrift kan printen. De techniek is er nog niet en zal er vóór 1996 ook niet zijn. Het vestigingennet wordt vanwege het gea-gebruik kleiner. Bij kantoren werden en worden gesloten, voor al in steden en in verstedelijkte gebieden. Volgens plan zouden van de 2.100 kantoren die er in 1992 waren, er in 1996 ongeveer 1.700 resteren. 'Die lijn zit erin', consta teert Grevink, 'maar verloopt toch langza mer dan we aanvankelijk dachten. Ik ver wacht dat we de doelstelling in 1996 niet helemaal halen.' Groei in elektronisch bankieren Hoe is de stand van zaken verder? 'In tussen zijn we bezig met de aanpas sing van de bank hal aan het veranderend gebruik', vertelt Grevink. 'De inrichting van onze bank kantoren is sterk transactiegericht. We hebben een inrichting laten ontwikkelen die ver- koopgericht is. In Amsterdam werd enige maanden geleden een 'bankhal nieuwe stijl' in gebruik genomen. Binnenkort volgt als proef nog een aantal. Bij Rabo Telebankieren groeit niet alleen het aantal deelnemers, we stellen met vreugde vast dat de deelnemers ook een goed gebruik maken van het systeem', zegt Grevink. 'Momenteel telebankieren 25 duizend bedrijven en 35 duizend particulie ren. Maar de echte doorbraak moet nog ko men. Sinds 1989 bieden we bedrijven het zeer gewaardeerde systeem van telebankieren aan. In de particulierenmarkt werken we met het videotexsysteem, een on line-systeem. We ho pen voor het eind van het jaar met een off line-versie - een elektronische mailbox - te kunnen komen, waardoor de telefoonkosten naar beneden kunnen. We be studeren ook een buitenlands systeem, waarbij alleen een te lefoon nodig is voor het ver richten van transacties. Die grote doorbraak zal er zeker komen. Van de Rabofoon wordt na één enkele actie door 400.000 klanten in tensief gebruik gemaakt. Met wat extra inspan ning kan het aantal deelnemers zeker nog groeien. En tenslotte', zegt Grevink, 'zal in de naaste toekomst een gerichter gebruik wor den gemaakt van het postnet door het voeren van direct marketingacties. In de opstartfase wordt snel en creatief gewerkt'. Méér commerciële creativiteit Grevink verwacht dat de meeste doelstellingen van het distributiebeleid in 1996 gerealiseerd zullen zijn. Als hij een wens zou mogen doen, zou dat zijn, dat binnen de Rabobank met meer commerciële creativiteit gebruik wordt gemaakt van de verschillende distributiemid delen. 'We zijn soms te veel administrateur. We kunnen alles goed beschrijven, maar mis sen hier en daar de commerciële agressie, die nodig is om alle netten optimaal te gebrui ken'. -<

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 13