Beveiliging en Milieu Rabofacet 3 Editie Rabobank Nederland Personeels management Vastgoed management BU Control 8, Administratie Lokatie management Print- en Mailingservices Fysieke Distributie Raiofacet Informatie TECHNOLOGIE Rabofacet Facilitaire Diensten De stafeenheid Beveiliging Logistiek had voor de reorganisatie vooral een adviserende taak op het gebied van risicobeperking bij za ken die samenhangen met de huisvesting van bedrijfsfuncties. Die adviezen richtten zich voornamelijk op de Dienst Logistiek en het Centrale Bankbedrijf. De stafeenheid stond onder leiding van Jan Keulemans, die ook aan het hoofd staat van de nieuw gevormde pro duct-unit Beveiliging en Milieu. Keulemans: 'Een heel enkele keer adviseerden we wel eens buiten Rabobank Nederland, maar gebruike lijk was dat niet. Nu we onder Rabofacet val len, komt daar een wezenlijke verandering in. We kunnen voortaan ook produkten die met ons werkterrein samenhangen aan plaatselij ke banken leveren. Een ander verschil met de vroegere situatie is de toevoeging aan ons ta kenpakket van milieuzaken. Daar houdt voor al Wim Lange zich mee bezig.' Milieubeleid en programma Lange: 'Die milieuzaken zijn niet plotseling uit de lucht komen vallen. Er was tot voor kort geen sprake van een centraal milieubeleid, maar we kregen steeds meer vragen van me dewerkers over milieuzaken. Een sprekend voorbeeld daarvan was de discussie binnen Rabobank Nederland rond het gebruik van kunststof koffiebekers. Maar er was meer, energiegebruik, vervoer, vernietiging van pvc- passen, allemaal onderwerpen die wel eens ad hoe ter sprake kwamen. De vragen kwamen voornamelijk van medewerkers. Wilden we daarmee gestructureerd iets kunnen doen, dan hadden we daar de toestemming van PU Beveiliging PU Onroerende X Milieu Zaken Hoofddirectie en Raad van Beheer voor no dig'. Keulemans: 'We hebben een voorstel voor een milieubeleid en een aansluitend pro gramma uitgewerkt en voorgelegd aan de Hoofddirectie, die daar haar goedkeuring aan hechtte. Het milieubeleid belegt de verant woordelijkheid voor de uitvoering ervan bij de lijnmanager. We zitten nu in de fase dat deze aan de slag moet met dit nieuwe beleid, maar alles is nog zo nieuw dat het niet vreemd is als dat nog niet al te voortvarend gebeurt. Bij een aantal zaken kan onze afdeling adviseren, zo wel voor Rabobank Nederland als voor de plaatselijke banken.' Afdeliag nu 'resultatencentrum' Keulemans legt uit dat de nieuwe afdeling een resultatencentrum is. 'Dat wil bij ons zeggen dat we niet de opdracht hebben om winst te maken. Wij mogen onze produkten aan Rabo bank Nederland en aan plaatselijke banken al leen verkopen als we een marktconforme prijs aanbieden. En daarbij hoort de aantekening, dat als we goedkoper kunnen werken, we ook verplicht zijn onze produkten en diensten voor een lagere prijs aan te bieden. Voor een aantal zaken zijn we overigens prijstechnisch al in het voordeel, omdat we aan onze afnemers geen BTW in rekening hoeven te brengen. De toege voegde waarde is natuurlijk dat wij de organi satie beter kennen dan van buiten ingehuurde deskundigen, die vaak ook nog zullen proberen de eigen produkten naar voren te brengen.' Breder werkterreia Om welke produkten gaat het nu? Keulemans: 'In de eerste plaats om adviezen op het gebied van risicobeperking van bedrijfsfuncties. Daarin verandert niets, behalve dan dat we die adviezen nu kunnen geven aan plaatselij ke banken en dat ook advies kan worden ge vraagd over milieu-aangelegenheden. De in druk bestaat dat wat we met succes doen voor Rabobank Nederland, ook voor bredere lagen van de organisatie interessant kan zijn. Die indruk willen we graag toetsen aan de praktijk. Het jaar waarin we zitten is een proefjaar en nog veel zal zich moeten uitkristalliseren.' Bedrijfshulpverleaiagsplaa klaar Keulemans: 'Kant-en-klaar en gereed voor uitlevering is het bedrijfshulpverleningsplan. We hebben dat gemaakt voor Rabobank Ne derland en kunnen dat voor kleinschaliger be drijven aanpassen. Zo'n plan moet ieder be drijf in 1995 rond hebben. Als erom wordt ge vraagd, moet kunnen worden aangetoond dat bij calamiteiten hulpverlening op afdoende wijze is geregeld. Waar de verantwoordelijk heden liggen, wie welke taken heeft, waar het nodige materiaal kan worden gevonden en meer van dat soort zaken. Wettelijk wordt ook geëist dat medewerkers het plan kennen en zich van tijd tot tijd oefenen om de theoreti sche en praktische kennis op te poetsen. We leveren desgevraagd adviezen, maar ook een totaal hulpverleningsplan met plattegronden en alles wat erbij komt, zoals de organisatie van een ontruiming, EHBO-cursussen enzo- voort. We kunnen voorlichting en instructie geven. Dat zijn zaken die in de nabije toe- 5 komst wettelijk verplicht worden. Wie inte- resse heeft kan het hele pakket ineens afne- men, maar dat is niet noodzakelijk. Wie alleen een deel wil, kan dat krijgen.' Concurreatie met exterae meldkamers 'Een ander produkt waarvan we verwachten dat er een markt voor is, is de meldkamer', vervolgt Keulemans. 'Binnen de vestigingen van Rabobank Nederland in Utrecht en Eind hoven komen niet alleen de alarmmeldingen van de eigen vestiging binnen, maar ook die van de regiokantoren. Dat kunnen we ook zo doen voor plaatselijke banken. Meldingen kunnen worden opgevangen, geregistreerd, en de hulpverlening kan op gang worden ge bracht. Kortom er kan adequaat worden ge reageerd. We willen, als er voldoende belang stelling voor bestaat, concurrerend worden ten opzichte van externe meldkamers. En zo als het er nu naar uitziet kunnen we dat goed, maar ook heel voordelig, doen. Toen het tien jarig contract van PTT Alarmering met de hoofdkantoren van plaatselijke banken afliep en er onderhandeld werd over een nieuw con tract, verlaagde de PTT, mede door toedoen i van onze aanbieding, haar prijzen met meer dan de helft. Zelfs daar kunnen we waar schijnlijk nog wel onder komen. We willen ons met dit produkt begin volgend jaar rich ten op de plaatselijke banken. Maar zoals ge zegd, veel moet zich in de nieuwe situatie nog i zetten en we willen weloverwogen te werk gaan. Op het moment dat we alles op een rij hebben, komen we ermee naar buiten en dan zullen we zeker 'effectief, efficiënt en markt conform' kunnen werken zoals onze nieuwe opdracht het wil.' RABOBAND NUMMER 7/11 APRIL 1994 Begin april kregen de facilitaire diensten een andere plaats. De directoraten Materiaal Postvoorziening, Verzorging Gebouwen en de stafeenheid Beveiliging Logistiek vormen voortaan Rabofacet Facilitaire Diensten, één van de twee divisies van Rabofacet, een volle dochter van Rabobank Nederland. De stafeenheid Beveiliging Logistiek maakt nu als product-unit onderdeel uit van Rabofacet Facilitaire Diensten. Deze afdeling kreeg er een 'nieuw' aandachtsgebied bij: milieuzaken. PU Gebouwen MANAGEMENT y Rabofacet heeft twee divisies, IT, Informatietechnologie en FD, Facilitaire Diensten. Beide divisies hebben Business Units (BU) waaronder Product-Units (PU) zijn opgehangen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 11