De stap naar buiten 1 Editie Rabobank Nederland Besluit lang proces Kleine gemeente met centrale ligging Mijn werk verveelt nooit Loslaten van zekerheid moeilijkst Variatie in opdrachtgevers en communicatie-instrumenten Inhuren van diensten 'In 1976 ben ik bij de Rabobank gekomen', vertelt Jaap Huizenga. 'Ik ben begonnen op het CMK, het Centraal Makelaars Kantoor. Dat werd in 1981 ontmanteld. Daarna heb ik diverse functies gehad. Ik heb gewerkt bij Pu bliciteit, dat viel toen nog onder het directo raat Marketing. Daarna volgde ik de Algeme ne Bancaire Opleiding en werd ik adviseur Particulieren op het regiokantoor in Zwolle. Vanuit die functie heb ik gesolliciteerd op een vacature voor regionaal beleggingsadviseur in Groningen. Ik ben daar begonnen in mei 1987. Toen het hele beleggingsgebeuren werd ondergebracht bij IRIS veranderde er nogal wat. Het beleggingsteam dat in Groningen zou komen, ging niet door. Dat betekende voor mij dat ik een opleiding zou moeten gaan volgen en weer een andere functie zou krijgen.' 'Ik kwam tot de conclusie dat ik dat niet wil de', vervolgt Huizenga. 'In die vijftien jaar bij Rabobank Nederland heb ik aardig wat func tie-wisselingen meegemaakt. Ik ben van Gro ningen naar de omgeving van Eindhoven ver huisd en weer terug. Bovendien was ik in mijn werkzaamheden steeds verder weggegroeid van mijn eigenlijke vakgebied, de makelaardij. Ik had heimwee naar mijn oude vak en wilde daar graag in terug. Het uiteindelijke besluit om uit de organisatie te stappen en voor me zelf te beginnen, was een lang proces. Naast de RABOBAND NUMMER 5/7 MAART 1994 emotionele kant speelde ook de materiële kant een rol. Bij de bank heb ik altijd goede func ties en een prima salaris gehad. Je laat dus een stuk zekerheid achter. En dat kan ook gevol gen hebben voor het thuisfront, mijn vrouw en drie kinderen.' Huizenga: 'Ik heb een ondernemingsplan ge maakt en dat samen met de P&O-adviseur be sproken. Uiteindelijk zijn we tot een plaatje gekomen, waarvan ik dacht dat het reële toe komstmogelijkheden bood. Ik ben op zoek Jaap Huizenga begon twee jaar geleden een eigen makelaarskantoor in Peize. Hij werkte zestien jaar bij Rabobank Nederland in diverse functies. gegaan naar een pand en in januari 1992 ben ik mijn eigen makelaarskantoor begonnen in Peize. Hoewel ik in Roden woon, heb ik om een aantal redenen voor Peize gekozen. In Ro den waren al verschillende goede makelaars kantoren gevestigd, waardoor het moeilijk zou zijn daar een marktaandeel te veroveren. In Peize was er nog geen. Peize is een dorp met zo'n 6.000 inwoners. Makelaardij is een lokaal gebeuren en in zo'n kleine gemeente krijg je vrij snel een centrale functie. Als er wat te koop is of komt, dan hoor ik dat binnen een dag. Door de centrale ligging van Peize ten zuiden van de stad Groningen, komt de helft van mijn omzet van buiten Peize.' 'Onze bedrijfstak rendeert de laatste tijd heel goed', zegt Huizenga. 'Daarmee heb ik geluk. De vraag overtreft het aanbod en dat bete kent dat huizen heel snel van de hand gaan. Naast de aan- en verkoop van huizen, bege leid ik mensen die op zoek zijn naar een koopwoning. Ook bemiddel ik bij hypothe ken en doe ik taxaties. Ik werk ruim zeventig uur per week en mijn vrouw zo'n veertig. Zij is op kantoor, vangt mensen op, adviseert ze en houdt de administratie bij. Ook thuis wordt er veel over huizen gepraat. Je bent er in feite dag en nacht mee bezig, maar het ver veelt nooit. De spanning die een eigen bedrijf oplevert, heeft bij mij een ongelooflijke ener gie losgemaakt.' Medewerkers vari Rabobank Nederland verlieten de Rabobankorganisatie en kozen voor een eigen bedrijf. Wat is de reden van hun vertrek en hoe zijn hun ervaringen? >- Odette Moeskops studeerde Nederlands en werd na haar studie projectleider bij het marketingbureau AdMar. Daarna werkte zij zeven jaar bij de Postbank. Van de Postbank stapte zij over naar Rabobankorganisatie. 'Ik heb drie jaar bij Rabobank Nederland in Utrecht gewerkt', vertelt Moeskops. 'Als hoofd Marketing Public Relations was ik on der andere verantwoordelijk voor sponsoring, relatiemarketing, de coördinatie van de com merciële communicatie en de eigen media, zo als de bladen 'Mijn Geld' en 'Goede Raad'. Het was een leuke functie. De reden dat ik ben weg gegaan had vooral met mijzelf te maken. Ik liep al een aantal jaren rond met de vraag: wil ik nu altijd voor een groot bedrijf blijven werken of wil ik een keer een hele andere stap maken?' Moeskops: 'Op een gegeven moment raakte ik met iemand die ik al uit mijn studietijd ken de aan de praat over dit onderwerp. We ble ken hetzelfde te willen en onze ideeën daar over stemden aardig overeen. We besloten sa men een adviesbureau voor communicatie management op te richten. Eerst hebben we een business-plan gemaakt en onderzocht of er een markt voor ons was. Dat was positief. Maar hoe kom je aan je eerste opdrachtge vers? Ik heb toen bij de Rabobank verteld met welke plannen ik rondliep. De Rabobank wil de wel mijn eerste opdrachtgever worden. Toen durfde ik de stap te nemen. Het moei lijkst aan de beslissing om voor mezelf te be- Odette Moeskops was hoofd Marketing Public Relations. Op 1 oktober startte zij meteen oud-studiegenootAssets, een adviesbureau voor communicatie management. ginnen, vond ik het loslaten van de zekerheid datje elke maand een vast salaris krijgt. Ik heb met de Rabobank een afspraak voor opdrach ten tot eind dit jaar. Door die opdrachten heb ik in ieder geval de eerste tijd een basisinko men.' 'Ik ben heel blij met dat basisinkomen', zegt Moeskops, 'want je moet al aardig wat finan ciële reserves hebben opgebouwd voordat je kunt beginnen. Je hebt je investeringen en daarnaast moetje de arbeidsongeschiktheids- en ziektekostenverzekering zelf afsluiten en een pensioenvoorziening treffen. En het geld dat je met een opdracht hebt verdiend, staat ook niet meteen op je rekening. Dat zijn za ken waar je echt rekening mee moet houden. Behalve voor de Rabobank werkt ons bureau ook voor onder andere de Nederlandse Spoor wegen, het ministerie van VROM en de Rijks Planologische Dienst. Voor de Rabobank houd ik me bezig met interne communicatie. Maar ik heb onlangs ook een beleidsplan ge maakt voor de Bond van Adverteerders. De variatie in opdrachtgevers en in de verschil lende communicatie-instrumenten, dat trekt mij aan. Daarom heb ik de stap naar buiten genomen.' Moeskops vertelt dat zij het opstellen van offertes nu nog één van de moeilijkste dingen vindt. 'Bij de Rabobank was ik niet gewend om uren bij te houden. Dat moet ik nu wel doen. Ik vind het moeilijk om in te schatten hoeveel uren ik voor een project denk nodig te hebben. Maar op den duur, als ik meer rou tine heb, zal dat wel gemakkelijker worden. Om de kosten van ons bedrijf zo laag moge lijk te houden, huren we een aantal zaken in. Zo maken we gebruik van telefoonservice en de secretariaatswerkzaamheden en de admi nistratie worden uitbesteed aan freelancers. Dat betekent dat we ons zoveel mogelijk kun nen bezighouden met het advieswerk.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 9