Bron: Rabobank MT/RABO-COHJUNCTUURINDICATOR Beurs Beleggen RENTE 6 Achtergrond Boeken Bron: Stofgroep Economisch Onderzoek Rabobank Nederland voorlopende indicator conjunctuurindicator RABOBAND NUMMER 5/7 MAART 1994 De deskundigheid van de Rabobank wordt op veel plaatsen en manieren in de media benut. In dag- en weekbladen, in special interest magazines en ook op radio en televisie. In veel gevallen wordt om een eenmalige bijdrage gevraagd, waarbij de Rabobank niet altijd exclusief wordt geraadpleegd. Maar er zijn ook structurele samenwerkingsvormen. 'Bron: Rabobank' staat dan vaak onder de publikatie. Met het meewerken aan publikaties en uitzendingen waaraan een duidelijk Rabo- bank-label hangt, snijdt het mes aan twee kan ten. De Rabobank on derstreept er haar des kundigheid mee, krijgt daardoor de gelegen heid het imago te ver sterken naar de eigen cliënten en bereikt een grote groep potentiële klanten. De media ma ken op hun beurt dank baar gebruik van de ge degen kennis, die bij draagt tot interessante en hoogwaardige in formatie, en die doorgaans ook nog gratis of tegen kostprijs wordt geleverd. Of waarbij de Rabobankorganisatie optreedt als sponsor, zoals in het geval van de Rabo Top 40. Economen met schrijftalent Veel van wat op financieel-economisch ge bied in de media verschijnt en het stempel 'Rabobank' draagt, komt van de Stafgroep Economisch Onderzoek. Een belangrijk deel van het werk van de ongeveer twintig econo men die samen de Stafgroep vormen, bestaat uit schrijven: artikelen, boeken, lezingen, commentaren, columns enzovoort. Ook spreekvaardigheid hoort bij de eisen die aan hen worden gesteld. In de eerste plaats on dersteunt de Stafgroep de Hoofddirectie. Een onderdeel daarvan is ondersteuning in de contacten met de media. Uiteraard op een andere manier dan voorlichters. Die zijn er ook bij betrokken, maar de Stafgroep levert materiaal waarmee naar buiten kan worden getreden. Overzichten en samenvattingen Zoals de naam van de afdeling al zegt, is on derzoek het doel. De neerslag daarvan is te rug te vinden in overzichten als Visie op 19.., I in het Economisch Kwartaalbericht, in het Tweewekelijks overzicht financiële markten en in het Bi-weekly. De media maken gretig gebruik van dergelijke publikaties die vaak vergezeld gaan van persberichten. Een veelge prezen uiting is de Con junctuurindicator. Een vrij uniek produkt. Alleen de Nederlandsche Bank publiceert een soortgelij ke voorspeller, maar die gaat niet zo ver als die van de Rabobank, waarin vaak een half jaar of meer vooruit wordt gekeken naar de ver wachte koers van de economie. De kennis die bij de Stafgroep leeft, komt verder tot uiting in bijdragen aan eigen Rabobankpublikaties. Jeroen de Leeuw, hoofd Algemeen Economisch Onderzoek: 'We publi ceren de Conjunctuur indicator in Rabovisie en leveren daar de eco nomische stelling bij.' De Stafgroep doet méér. De Leeuw: 'We werken vaak mee aan de artike len van Rabovisie en ook voor de rubriek 'Opge tekend' wordt frequent een beroep op ons ge daan. We verlenen verder regelmatig mede werking aan Rabowijzer met een column over conjunctuur en rente. In het blad Bank Ondernemer verzorgen we de MKB-moni- tor en in Rabo Vastgoed 'Economie en vast goed'. Verder leveren we de macro-economi sche inleiding voor Cijfers Trends. In an dere media wordt met bronvermelding geci teerd uit Rabobank-publikaties, maar we leveren ook teksten, grafieken en dergelijke op verzoek. Zowel structureel als op inciden tele basis. We publiceren regelmatig in Oogst, het Agrarisch Dagblad, in Management Team, in het Financiëele Dagblad enzovoort. Daarbij is het duidelijk dat het gaat om bij dragen van een medewerker van de Rabo bank. De naam en de functie van de schrijver komen er doorgaans bij te staan. In het blad Bank Effectenbedrijf van het Nederlands Instituut voor Bank en Effectenbedrijf, het NIBE, hebben we geen vaste rubriek, maar we schrijven in ieder nummer toch wel een artikel. En ons wordt steevast gevraagd het jaarverslag van de Nederlandsche Bank te be commentariëren.' Medewerkers en oud-medewerkers van de Stafgroep Economisch Onderzoek schrijven regelmatig financieel-economische boeken. Een bekende, al bijna 'klassieke' titel is 'Het coöperatieve bankwezen'. Vorig jaar ver scheen van de hand van Jos Custers het boek 'De Nederlandse kapitaalmarkt', een NIBE- uitgave. Wim Boonstra en Jeroen de Leeuw schreven samen een deel van een boek over de Europese Economische Monetaire Unie en - in het kader van de Rotterdamse Monetaire Studies - maakten Boonstra, De Leeuw en Rens Dinkhuizen samen a{ het boek 'EMU en het w bankwezen'. De Leeuw: 'Op dit moment wordt op de afdeling aan twee ga nieuwe boeken gewerkt, ja De één gaat over finan- ciële conglomeraten, de ander heeft de interna tionale kapitaalmarkt tot vt onderwerp.' e< Ghostwriting Een belangrijke taak ligt er ook op het gebied van 'ghostwriting'. Voor een directeur van juli '94 Bank zien de lange h, Voorspellingen over inflatie Daarmee is nog geen eind gekomen aan de mediacontacten van de Stafgroep Econo misch Onderzoek. De Leeuw: 'We worden als er op het gebied van inflatie, rente en derge lijke nieuws is, regelmatig gebeld door de me dia. Bij de crises in de EMS hadden we ner gens anders meer tijd voor dan het te woord staan van radio, tv en opiniebladen. Die con tacten lopen op een enkele uitzondering na via de afdeling Voorlichting. Alleen in een en kel geval zijn de contacten zo frequent, dat dat niet meer nodig is. Ik word bijvoorbeeld eens per maand gebeld door een journalist van Reuters, die vraagt naar een voorspelling over het inflatiecijfer. Is dat cijfer eenmaal bekend, dan belt hij vaak weer om mijn commentaar.' De deskundigheid van de Rabobank komt ook tot uiting in het geven van lezingen. De Leeuw: 'Dat doen we op verzoek van de Hoofddirectie of van een plaatselijke bank. We geven lezingen voor relaties, studenten, op ledenvergaderingen van plaatselijke ban ken, bij het verschijnen van Cijfers Trends enzovoort. Buitenlandse delegaties die een bezoek brengen aan onze organisatie krijgen van ons een algemeen verhaal over de Ne derlandse economie en bijzonderheden over coöperatief bankieren.' DOOR BRIGITTE SLOT Sachs en de Deutsche Bank zien de lange

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 6