'Verzuim de baas': 'Leren luisteren en je mond houden' A BGD, 040-346757 5 Ontwikkelingen RABOBAND NUMMER 5/7 MAART 1994 Een zieke medewerkster barst in tranen uit. Ze is in gesprek met haar ihef, die haar vraagt of haar ziekteverzuim iets te maken heeft met de werkomstandigheden. De chef wordt zenuwachtig. Achter hem schieten zijn meeluisterende collega's in de lach. Ongepast? Dat valt wel mee. De werkelijkheid wordt nagespeeld op een training, die georganiseerd wordt door de Bedrijfsgezondheidsdienst, de BGD. >- De training 'Verzuim de baas' is onderdeel van de begeleiding die managers en chefs kun nen krijgen bij de nieuwe taak die zij hebben in het kader van het superakerschap. De Rabo bank voert vanaf begin dit jaar zelf de Ziekte wet uit. Daardoor zijn controle en begeleiding van zieke medewerkers in het eerste jaar geen zaak meer van het GAK. De lekencontroleur is helemaal van het toneel verdwenen. In de nieu we situatie wordt veel meer inbreng gevraagd van de chef bij wie de ziekmelding binnenkomt en ook de verantwoordelijkheid van de mede werker zelf is in het geding. Na trainingen workshops 'Bij het uitbrengen van hun advies over de aan vaarding van het superakerschap hebben di verse ondernemingsraden aangedrongen op een goede begeleiding en scholing van direct leidinggevenden', licht Frans van Slagmaat, psycholoog bij de BGD, toe. 'Vanaf november vorig jaar waren er workshops waarin de feite lijke kant van het superakerschap aan de orde kwam. Nu bieden we een training aan, waarbij het voeren van gesprekken met zieke mede werkers centraal staat. Van die trainingsmoge lijkheid hebben al ruim veertig groepen van maximaal acht personen gebruik gemaakt. We gaan er tot half juni mee door. Daarna kan er nog wel worden getraind, maar dat zal waar schijnlijk dan niet meer centraal, maar vanuit de regioteams van de BGD worden georgani seerd.' Baas geen quasi-dokter De trainingen worden verzorgd door twee ex terne bureaus. Van Slagmaat: 'Bij de ontwik keling van de training hebben we als BGD een Ondernemingsraden hebben aangedrongen op goede begeleiding en scholing van direct j leidinggevenden bij het superakerschap. flink woordje meegesproken. Kennis van zaken is natuurlijk belangrijk, maar we wilden niet dat er een Rabo-vreemd produkt zou ontstaan. Onze bedrijfscultuur zit er nu volop in. We re aliseren ons dat er van de communicatieve vaardigheden van de direct leidinggevende veel wordt gevraagd. Deze moet, als dat nodig is, er- voor zorgen dat de deur voor een verhelderend gesprek niet dichtklapt. Maar hij moet nu ook weer niet bij iedere ziekmelding te werk gaan alsof er van alles aan de hand is. Juist die sig nalen opvangen waar het om gaat is geen een voudige opgaaf. Gebleken is dat het voeren van gesprekken met een zieke medewerker omge ven is met een zeker taboe.' Als iemand zegt dat ie ziek is, vraag je toch niet verder door? Dat zijn we binnen onze organisatie niet gewend, is een veel gehoorde reactie. 'En inderdaad', vervolgt Van Slagmaat, 'we zullen een cultuurslag moe ten maken. We propageren natuurlijk niet dat een chef als een quasi-dokter te werk moet gaan. Wat we willen bereiken is, dat chef en medewerker met elkaar in gesprek blijven. Een deel van het ziekteverzuim komt voort uit spanningen op het werk. Daar kan een alerte chef bijtijds achter komen zodat er kan wor den gezocht naar het oplossen van mogelijke knelpunten. Dat is belangrijk voor de mede werker als hij weer gaat werken. Het kan ook verder ziekteverzuim voorkomen.' Signalen opvangen De training 'Verzuim de baas' is meestal een in- company-training, waarvoor als dat nodig is, I groepjes van twee of drie deelnemers van ver schillende banken of eenheden van Rabobank Nederland worden samengevoegd. De maxi male bezetting is acht. Daarnaast zijn er maat werktrainingen. De training neemt een dag in beslag. 'Een lange dag', zegt communicatie trainer Leo Kuipers. 'We werken van 's mor gens negen tot 's avonds half zeven en die tijd hebben we hard nodig. Na een korte inleiding over het superakerschap gaan we direct prak tisch te werk. Op de trainingen blijkt, dat de mensen die daar komen meestal weinig erva ring hebben met ziekmeldingen. Het ziekte verzuim is bij de Rabobankorganisatie laag en in veel gevallen toch wel overzichtelijk.' Acteur speelt zieke medewerker 'Op een trainingsdag oefenen we op diverse manieren in het voeren van gesprekken met zieke medewerkers', legt Kuipers uit. 'Het gaat erom een gevoeligheid te ontwikkelen voor het opvangen van signalen die erop duiden dat er meer aan de hand is dan alleen maar een tijde lijke ziekte. Niet alleen wat gezegd wordt is van belang, ook de manier van praten kan erop wij zen dat je als chef moet doorvragen. In zekere zin lijken de gesprekken op functioneringsge sprekken, maar toch ook weer niet helemaal. Voor functioneringsgesprekken bestaat een ze ker patroon en dat is er hier niet. En doorvra gen bij ziekmeldingen stuit veel eerder op ge voeligheden bij de medewerker. Maar wanneer vraagje door en wanneer niet? Die vraag wordt omgezet in een aantal oefensituaties die be trekking hebben op de eerste ziekmelding en op de daarop volgende gesprekken. Een acteur speelt de zieke medewerker en de aanwezigen moeten daarop reageren. Ze kunnen ook zelf 'cases' aandragen, die wellicht wat vertekend uit hun eigen praktijk stammen. Aan het eind van de dag doe ik regelmatig een evaluatierondje. Dan hoor ik nogal eens dat de cursisten de waarde van stilte in gesprekken als waardevol hebben leren kennen. Op tijdje mond kunnen houden, zodat de ander de kans krijgt iets te zeggen datje nog niet voor hem hebt ingevuld.' Leren luisteren Bij de Rabobank Utrecht hebben inmiddels drie groepen deelgenomen aan een training 'Ver zuim de baas' en er volgen er nog twee. 'We willen de medewerkers zo goed mogelijk voor bereiden op de nieuwe taken in het kader van het superakerschap. Dat was ook de wens van onze OR', zegt Ad van der Vliet, onderdirecteur Financieel Beheer. 'Bij onze bank kennen we al enige jaren het systeem van ziek melden bij de direct leidinggevende, dus dat was voor ons niet nieuw.' Van der Vliet nam aan één van de trai ningen deel en vond dat een leerzame ervaring. 'Dit specifieke onderwerp wordt nog eens uit een andere hoek belicht dan je gewend bent. Ik heb er wel iets aan gehad. Het belangrijkste is misschien wel dat je leert luisteren. Als leiding gevende heb je snel de neiging het gesprek naar je hand te zetten', zegt Van der Vliet. Hans Elsendoorn, hoofd van de afdeling Assurantiën van de Rabobank Utrecht voegt daaraan toe: 'Het is wel goed dat je in zo'n training wordt ge confronteerd met diverse mogelijkheden. Dan sta je er in de praktijk niet zo vreemd voor. Voor al mensen die verbaal wat minder vaardig zijn, zien toch wel op tegen dat soort gesprekken.' /li fa t fis fy -ei pmc/ia"'i tyiton dc {ÊM Ejs. iCmJoo Medtriasu/^Ê arn rcdo Miflesv i'tmujr Öre&tveiM Orti AcffajÊ éjm

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 5