O 'Ondernemers over efficiency-streep trekken' 3 Actueel RABOBAND NUMMER 5/7 MAART 1 994 Geautomatiseerde betaal- en incassoprodukten besparen veel ondernemers tijd en geld. Dat is de boodschap in de tweede marktbewerkingsactie bedrijven, die zich richt op het midden- en kleinbedrijf. Daarin worden de binnen- en buitenlandse betaalstromen en de kassa-afhandeling onder de loep genomen. De ondernemer kan drie maanden op proef gebruikmaken van Rabo Telebankieren Bedrijven, het PC-pakket TransActie of de Rabo Buitenland Diskette. De betaalautomaat is ook een onderdeel van de actie. 'Efficiënt betalingsverkeer' gaat op 1 april van start en duurt een half jaar. 'Niemand regelt zij n betalingsverkeer met plezier', zegt Heidi van Woudenberg, markt- manager handel, industrie en dienstverlening en projectleider van de tweede bedrijvenactie. 'Het wordt als noodzakelijk kwaad gezien. Daarom is het belangrijk dat het zo min mo gelijk tijd en geld kost. De Rabobank heeft een heleboel produkten, die daarvoor zorgen. Veel bedrijven kennen die produkten niet of denken dat ze niet voor hen bestemd zijn. Dat willen we in de komende maanden gaan ver anderen.' Langere actieperiode Vorig jaar stonden telebankieren en de be taalautomaat centraal in de tweede marktbe werkingsactie voor bedrijven. Internationaal zaken doen was het thema van de derde ac tie. Die twee acties zijn dit jaar min of meer samengevoegd, onder het motto 'Efficiënt betalingsverkeer'. Van Woudenberg: 'Vanuit de ondernemer geredeneerd is het logischer om het binnen- en het buitenlandse be talingsverkeer samen onder de loep te nemen. Daarom hebben we voor deze opzet gekozen. Het voordeel van de langere actieperiode is dat de plaatselijke banken hun activiteiten kunnen spreiden. Het gaat immers om een grote groep cliënten en er zullen vooral indi viduele gesprekken worden gevoerd.' Pakket op maat Nieuw in de marktbewerking bedrijven is de centrale selectie van cliënten door Rabobank Nederland. 'Daarbij brengen we ook het be taalgedrag van de ondernemer in kaart', licht Van Woudenberg toe. 'De plaatselijke bank Minder contant geld in de kassa, een gevolg van de betaalautomaat. ziet daardoor direct waar de cliënt en de bank het meeste kunnen besparen. De bedoeling van het overzicht is dat er een pakketje maat regelen op maat wordt samengesteld voor de ondernemer. Voor een winkelier die vaak grote bedragen afstort bij de balie en be talingsopdrachten met de pen invult, zou dat bijvoorbeeld de betaalautomaat en het PC- pakket TransActie kunnen zijn.' Diskettes of telebankieren Van Woudenberg over het binnenlandse be- >- De actie 'Efficiënt betalingsverkeer' sluit aan op de campagne 'Betaal op Maat' van de Nederlandse Vereniging van Banken, het KNOV en het NCOV. Van maart tot en met mei wordt de spot gericht op het zake lijke betalingsverkeer bij de zelfstandige le vensmiddelenhandel, rijwielzaken en bak kerijen. De nadruk ligt daarbij op de meest doelmatige en de veiligste en snelste manier van betalen. Voor de actie 'Betaal op Maat' is een kaartje met tien tips ontwikkeld. Daarvan komt binnenkort een 'Rabo-ver- sie' beschikbaar. talingsverkeer: 'Ondernemers met minder dan dertien uitgaande betalingen per maand kunnen gebruikmaken van het PC-pakket TransActie, een nieuw programma van de BankGiroCentrale, dat de diskettes PC Beta len en PC Incasso vervangt. Voor cliënten met een PC en meer uitgaande betalingen is de module Binnenland van Rabo Teleban kieren een oplossing.' Een alternatief voor het handmatige buitenlandse betalingsverkeer is de module Buitenland van telebankieren, naast de Rabo Buitenland Diskette. 'Bijna 90 procent van de betaalopdrachten naar het buitenland gebeurt nog met de pen', aldus Van Woudenberg. 'We streven ernaar dat driekwart van die betalingen binnen een aan tal jaren elektronisch plaatsvindt.' Niet alleen besparingen benadrukken Het mailingpakket voor de actie vormt vol gens Van Woudenberg een goede binnenko mer voor een persoonlijk gesprek met de on dernemer. 'De voorbeeldbrieven en de leaflets zijn bij de doelgroep getest en vervolgens aan gepast. Ze overtuigen de ondernemer daad werkelijk van de voordelen van elektronische betaalprodukten.' Relatiebeheerders kunnen zich op de gesprekken voorbereiden door een produktverkooptraining. De ene training richt zich op de kassa-afhandeling, de ande re op de betaalstromen. Van Woudenberg vindt dat de toegevoegde waarde van de pro dukten wel eens te weinig aandacht krijgt. 'Bij telebankieren is dat bijvoorbeeld snelheid en gemak. Voortaan zien ondernemers elke morgen om half negen wat hun actuele reke ningsaldo is en welke klanten al betaald heb ben. Die voordelen zijn voor een onderne mer zeker zo belangrijk als een lager prijs kaartje.' Zien is geloven Van Woudenberg adviseert de plaatselijke banken tijdens de actie 'Efficiënt betalings verkeer' een afsprakendag te houden op de bank. 'Het voordeel is dat je een opstelling kunt maken van alle betaalprodukten. Je kunt de ondernemer meteen laten zien hoe de pro dukten werken.' Van Woudenberg is van me ning dat zo'n afsprakendag, gecombineerd met het actie-aanbod - drie maanden op proef telebankieren of gebruikmaken van het PC-pakket TransActie of de Rabo Buitenland Diskette - veel ondernemers over de efficien cy-streep zal trekken. 'Zien is geloven. Als mensen ermee werken, ervaren ze de voorde len zelf.' Bank en Bedrijf van januari Eén van de actie-aanbiedingen: drie maanden Rabo Telebankieren Bedrijven op proef.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 3