13 De vier rond de tafel met goede premies en goede voorwaarden. We hadden het ideale produkt. Toen de re sultaten in de schademarkt terugliepen, ver hoogden de meeste verzekeringsmaatschap pijen de premies óf de eigen risico's. Inter polis deed beide. Dat heeft onze bank tien duizenden guldens provisie gekost, omdat er cliënten naar een andere tussenpersoon zijn gegaan.' Golsteijn vindt de hoogte van de premie niet zaligmakend. 'Als een onderne mer alleen naar de prijs kijkt, zou hij al zijn verzekeringen toch bij een direct writer slui ten? Hij komt naar de Rabobank, omdat hij service wil. Onze ervaring in Swalmen is dat, als je de ondernemer benadert vanuit de risicoprofiel-gedachte, hij makkelijker over zo'n premieverhoging heen stapt.' Sturm is het gedeeltelijk met Golsteijn eens, maar hij zet ook een kanttekening. 'Interpolis heeft in korte tijd te veel maatregelen doorgevoerd. Dat ervaart de klant als negatief.' Deur dicht of open voor anderen Van der Veen vraagt zich af wat de andere banken doen als een klant dreigt weg te gaan door premieverhogingen. 'We houden de deur open voor andere maatschappijen', meldt Bloemheuvel. Sturm: 'Dat kan niet al tijd, dan ga je tegen je oorspronkelijke advies in. Eerst was Interpolis de beste en nu moet je zeggen: ze zijn niet meer de beste. Wel kun je andere maatschappijen ernaast voeren om Interpolis wakker te houden.' Golsteijn ziet een gevaar bij het werken met andere verze keringsmaatschappijen dan Interpolis. 'Wat gebeurt er als ik een collectief pensioen on derbreng bij Nationale Nederlanden? Die maatschappij is verstrengeld met de ING Post bank. Nu gebeurt er nog niets met de gegevens van de cliënt, maar blijft dat zo?' Sturm: 'We hoeven niet vreemd te gaan als Interpolis zich in de toekomst kan profileren als volwaardi ge verzekeraar op alle terreinen, met een goe de service en een gemiddeld premieniveau.' Andere maatschappijen achter de hand Bloemheuvel vindt dat de Rabobank zich als deskundige en onafhankelijke verzekerings tussenpersoon moet blijven opstellen. 'Dus moet je zaken doen met meerdere verzeke ringsmaatschappijen. Vooral accountants zijn daar heel gevoelig voor. Bij collectieve pen sioenen bijvoorbeeld laat ik drie maatschap pijen onafhankelijk van elkaar een offerte uit brengen. Ik analyseer de verschillen en maak daar een overzicht van. Met één offerte ne men de meeste klanten geen genoegen. Ze wil len premies en voorwaarden kunnen vergelij ken.' Sturm: 'Je moet andere maatschappijen achter de hand hebben. Ik breng het meren deel van de polissen onder bij Interpolis, maar bij aanvragen haal ik er vaak wel meerdere maatschappijen bij.' Concurrentie verschilt Golsteijn verbaast zich over de situatie bij de andere banken. 'Het komt in ons werkgebied nauwelijks voor dat klanten naar twee offer tes vragen. Verder is mijn ervaring dat ande re maatschappijen met ongeveer dezelfde pre mies werken als Interpolis.' Van der Veen van de bank Achtkarspelen onderbreekt hem. 'Eén offerte werkt bij ons helemaal niet. De laatste tijd merken wij hoe langer hoe vaker dat cliën ten niet alleen bij ons, maar ook bij andere tussenpersonen offertes opvragen. De con- RABOBAND NUMMER 5/7 MAART 1994 Jan Golsteijn (33) heeft bij de Rabobank Swalmen een dubbelfunctie: assurantie adviseur Bedrijven en groepshoofd Verzekerin gen. Behalve Golsteijn houden een assurantie adviseur particulieren en een commercieel me dewerker zich fulltime bezig met verzekeringen, een commercieel-administratief medewerker doet dat parttime. Swalmen is een particulie- renbank. Het balanstotaal bedraagt zo'n f 150 miljoen en de bank heeft Interpolis als primaire verzekeringsmaatschappij. Lucy van der Veen (24) is één van de vier commerciële medewerkers binnendienst van de afdeling Verzekeringen bij de Rabobank Acht karspelen. In de buitendienst zijn drie assu rantie-adviseurs werkzaam. De bank Acht karspelen heeft met zowel agrarische bedrijven als met het midden- en kleinbedrijf te maken. Het balanstotaal isf440 miljoen. Voor verzeke ringen wordt met meerdere maatschappijen samengewerkt, waaronder Avéro en Interpolis. currentie wordt steeds erger. Hebben jullie daar in Swalmen geen last van of zijn de men sen heel makkelijk?' Golsteijn: 'Natuurlijk hebben we wel wat concurrentie, maar we hebben een goede vertrouwensband met on ze relaties. Er wordt helemaal niet gepraat over concurrenten.' Sturm en Bloemheuvel heb ben hele andere ervaringen in Hulst en Doe- tinchem en spreken over 'moordende con currentie'. Specialisatie en integratie Hoe kijken de vier rond de tafel tegen de toe komst aan? Golsteijn: 'Het standaardwerk zal, al of niet geautomatiseerd, meer en meer door baliemedewerkers worden gedaan. De specia lisatie op verzekeringsgebied zal toenemen. Ik denk bijvoorbeeld aan een aparte specialist Jo Sturm (37) is groepshoofd Verzekeringen bij de Rabobank Hulst. Hij neemt op dit moment de binnen- en de buitendienst voor zijn reke ning. Twee assurantie-adviseurs zijn in oplei ding. Eén van de medewerkers zal zich een deel van de tijd met verzekeringen bezighouden. Het werkgebied van de bank, met een balans totaal van f570 miljoen, is een mengeling van MKB en agrarische bedrijven. Bijna driekwart van de verzekeringen is bij Interpolis onder gebracht. Tom Bloemheuvel (29) werkt bij de Rabobank Doetinchem. Hij is één van de twee assurantie adviseurs Bedrijven in de buitendienst. De af deling Verzekeringen bestaat verder uit twee commerciële medewerkers binnendienst. De bank Doetinchem is een niet-agrarische bedrij- venbank en heefteen balanstotaal van f375 miljoen. Voor verzekeringen wordt in eerste in stantie met Interpolis gewerkt, maar de deur staat open voor andere maatschappijen. voor pensioenen.' Van der Veen voegt daar aan toe: 'Cliënten weten steeds meer en wor den daardoor mondiger. Dat betekent dat het kennisniveau van de assurantie-adviseur ook moet worden opgeschroefd.' Sturm sluit zich bij de andere twee aan, maar denkt dat de mo gelijkheden voor kleinere banken beperkter zijn. 'Daar is de ondersteuning door de pri maire verzekeringsmaatschappij van essen tieel belang.' Golsteijn en Bloemheuvel zien, naast specialisatie, ook integratie belangrijker worden. 'Er komen financiële planners, die naast verzekeringen moeten kunnen advise ren over onder meer beleggingen, en aparte specialisten voor schadeverzekeringen', aldus Bloemheuvel. 'Daar werken wij in Doetin chem al naar toe.' -<

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 17