Werken met huisverzekeraar houdt gemoederen bezig 12 De vier rond de tafel RABOBAND NUMMER 5/7 MAART 1 994 'Kansen die blijven liggen', 'Treed er meer mee naar buiten', 'Kennis moet omhoog'. Een greep uit de meningen van vier verzekeringsspecialisten over hun vakgebied. Ook de samenwerking met 'huisverzekeraar' Interpolis komt op tafel. 'Ze moeten zich kunnen profileren als volwaardige verzekeraar', 'Als je met meer maatschappijen samenwerkt, houd je Interpolis wakker', 'De concurrentie is moordend'. 'Een vreemde eend in de bijt, dat was het produkt verzekeringen jarenlang bij de Rabo- bank. Maar nu de rentebaten aan het dalen zijn, worden provisieprodukten als verzekeringen steeds belangrijker', zegt Jan Golsteijn. Hij is assurantie-adviseur Bedrijven en groepshoofd Verzekeringen van de Rabobank Swalmen. 'De Rabobank moet met verzekeringen meer naar buiten treden', is de visie van Jo Sturm, groeps hoofd Verzekeringen bij de Rabobank Hulst. 'We hebben goede produkten en goede men sen.' Lucy van der Veen, commercieel mede werker binnendienst Verzekeringen bij de Rabobank Achtkarspelen en Tom Bloemheu- vel, assurantie-adviseur Bedrijven bij de Rabo bank Doetinchem, zijn het met Golsteijn en Sturm eens. 'Verzekeringen zijn een onderdeel j van de bankzaken', aldus Van der Veen. Verzekeringen in de bankhal? Sturm vindt dat de assurantie-afdeling een plaats verdient in de bankhal, met eventueel een bord Verzekeringen erbij. Van der Veen denkt dat het een goed idee is, maar niet voor alle Rabobanken. 'Een aparte assurantie-advi seur op elk kantoor is bij onze bank, met elf vestigingen, niet werkbaar. Daarom zit de af deling Verzekeringen bij ons op één kantoor.' Zakelijke relaties hebben bij de bank Acht karspelen hun eigen assurantie-adviseur. Over standaardverzekeringen voor particulieren worden de kantoren, met name de balieme dewerkers, geacht zelf te adviseren. Bij de bank Swalmen is dat nog niet het geval, maar Gol- steijn is positief over deze aanpak. In Doetin chem wordt op dezelfde manier gewerkt als bij de Friese bank en in Hulst binnenkort ook. 'Dat heeft consequenties voor de verzeke ringskennis van de mensen aan de balie', con- j stateren Van der Veen, Bioeniheuvel en Sturm. I Bloemheuvel is van mening dat er ook meer moet worden gedaan aan de fiscale kennis bij Rabobanken. 'Steeds vaker stellen cliënten vragen over onder andere successierecht en inkomstenbelasting. Daar moet je op kunnen inspelen.' Signalering over en weer Bloemheuvel en Sturm stellen dat de signale- ringsfunctie van baliemedewerkers en relatie- beheerders richting verzekeringsafdeling es sentieel is. 'Daaraan kan nog wel wat worden verbeterd', zegt Bloemheuvel. 'Veel balieme dewerkers durven bijvoorbeeld niet door te vragen. Ik denk dat een commerciële training j daarbij kan helpen.' Golsteijn benadrukt dat signaleren over en weer moet gebeuren. 'Als een assurantie-adviseur bij een cliënt iets op vangt over bijvoorbeeld hypotheken of finan cieringen, moet hij dat ook doorspelen naar de relatiebeheerder. Iedere Rabobank heeft veel informatie waarmee niets wordt gedaan. Een geïntegreerd informatiesysteem over cliënten zoals Laura kan daarbij helpen.' Praten vanuit de klant Geïntegreerd relatiebeheer, waarbij de cliënt persoonlijk wordt benaderd, moet het uit gangspunt zijn bij verzekeringen voor be drijfscliënten. Daarover denken de vier rond de tafel hetzelfde. 'Wij hebben regelmatig con tact met de relatiebeheerders Bedrijven', ver telt Van der Veen over de samenwerking bij de Rabobank Achterkarspelen. 'De assurantie adviseur krijgt een kopie van alle brieven aan bedrijfscliënten.' Voor verzekeringen werken de vier banken met een risico-analyse model. Golsteijn: 'Je moet vanuit de klant praten. Je gaat hem als het ware analyseren. Dan blijkt hij een aantal risico's te lopen, die verzekerd Vier mensen uit de Rabobankorganisatie schuiven aan. Rond de tafel praten ze over allerlei onderwerpen. Deze keer gaat het gesprek over het produkt verzekeringen. moeten worden.' Bedrijfscliënten met verze keringen worden door alle vier de banken jaarlijks bezocht. Het agenderingssysteem in Maretel blijkt daarbij een handig hulpmiddel te zijn. De verzekeringsspecialisten hebben ge merkt dat ondernemers een spontaan bezoek van de assurantie-adviseur ook op prijs stel len. 'Je laat daardoor je betrokkenheid zien bij het reilen en het zeilen van het bedrijf. Aan dacht is belangrijk.' Afrekenen op provisiebaten niet terecht Bij veel Rabobanken worden verzekerings afdelingen afgerekend op de provisiebaten. Sturm vindt dat niet meer terecht, door de komst van Allfinanz-produkten, zoals de Spaar-Optimaalhypotheek en premie- en koopsompolissen. 'Aan die geïntegreerde pro dukten hebben wij, door het verzekeringsele ment, ook werk. Denk maar eens aan de ad visering. De omzet wordt nu automatisch bij de totale rentebaten van de bank gerekend. Ik hoop dat het nieuwe systeem van Interpolis er snel is. Dan kunnen banken kiezen of ze de omzet van Allfinanz-produkten bij de rente- of bij de provisiebaten willen onderbrengen.' Professioneel en snel De Rabobank Achtkarspelen doet pas de laat ste jaren zaken met Interpolis. Van der Veen: 'Ik denk dat andere verzekeringsmaatschap pijen op bepaalde gebieden, zoals pensioenen, professioneler en sneller zijn dan Interpolis.' Sturm haakt daarop in: 'We werken bij de Rabobank en onze huismerken, zoals de pro dukten van Interpolis, zijn gewoon goed.' Golsteijn deelt zijn opvatting, de andere twee niet helemaal. 'Als ik niet kan verdienen aan Interpolisprodukten, ga ik naar een andere verzekeringsmaatschappij. Ik zou een slecht zakenman zijn als ik dat niet deed', is de uit gesproken mening van Bloemheuvel. Van der Veen: 'Voorop staat dat je moet voorkomen dat een klant naar een andere tussenpersoon stapt. Hij wil een produkt met goede voor waarden en een lage premie. Soms vind je dat niet bij Interpolis.' Eén of meerdere leveranciers Volgens Golsteijn is Interpolis een professio nele verzekeraar. Wel is hij van mening dat de huisverzekeraar soms sneller te werk zou kun nen gaan. Sturm vindt dat ook. 'Het lijkt wel eens of ze het werk niet aankunnen, door re organisatieproblemen.' Golsteijn voegt daar aan toe: 'Maar ik vind het geen goede zaak om daarom naar een andere verzekeringsmaat schappij te gaan.' Bloemheuvel ziet dat niet als een probleem. 'Als bank zeggen we tegen on dernemers dat ze zich niet aan één leverancier moeten ophangen. Dat geldt ook voor verze keringen.' Van der Veen denkt er net zo over. Golsteijn heeft een andere visie. 'Ze hangen zich wel aan één leverancier op, want ze ma ken zich afhankelijk van de Rabobank.' Hoogte premie speelt rol Bloemheuvel heeft moeite met de recente prijsverhogingen van Interpolis. 'Ze presen teerden zich een paar jaar geleden voor het eerst op de niet-agrarische bedrijvenmarkt,

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 16