11 Actueel Voorlichting over Turkije in Utrecht DLL Factors met vrolijke radiocommercials Voorstel nieuw pensioen systeem Brons voor TV commercial De Lage Landen Rabo Top 40 Roadshow te huur Cliënten Rabobank in finale 'Manager van het Jaar' RABOBAND NUMMER 5/7 MAART 1994 Zaken doen met Turkije is actueel. Dat bleek tijdens een voorlichtingsbijeenkomst, die eind vorige maand plaatsvond bij Rabobank Nederland in Utrecht. Ruim honderd ondernemers uit het Nederlandse midden- en kleinbedrijf waren aanwezig. De bijeenkomst was georgani seerd door het Nederlands Cen trum voor Handelsbevordering (NCH). De NCH is de Neder landse consulent voor het MED- INVEST programma, dat een initiatief is van onder meer de Europese Commissie. De bedoe ling is ontmoetingen en samen werkingen tot stand te brengen tussen ondernemers uit lidstaten van de Europese Unie en die uit niet-lidstaten in het Middelland se Zee-gebied. Dat gebeurt via bedrijvencontactbijeenkomsten die door de Kamers van Koop handel uit het gastland worden georganiseerd. Op de bijeen komst in Utrecht werd onder meer informatie gegeven over een tweedaagse bijeenkomst, die begin volgende maand in Istan- bul wordt gehouden. Daarnaast werden de financiële aspecten van het zaken doen in Turkije aangestipt door area manager Guus Rozendaal van Rabobank Nederland. Sinds het begin van deze maand is De Lage Landen Factors te horen op Sky Radio en de zenders Radio Eén en Drie. Onderwerp: de financieringsmogelijkheden op debiteuren en de dekking van insolventie van debiteuren. In vijf verschillende commercials wordt het onderwerp op een vrolijke manier gepresenteerd. De commercials worden uitgezonden op 'file-tijden'. Eind vorige maand verdedigde mr. Gerard Dietvorst aan de Erasmus Universiteit zijn proefschrift 'De drie pijlers van toekomstvoorzieningen en belastingen'. Als promotor trad prof. Stevens op. Dietvorst is directeur van het Fiscaal en Juridisch Adviesbureau van de Divisie Leven van Interpolis. In de eerste pijler zijn de wet telijke overheidsvoorzieningen AOW, AWW en AAW onderge bracht. De tweede pijler betreft de arbeidsgebonden voorzienin gen, zoals bijvoorbeeld werkne merspensioen, werknemersver zekeringen en fiscale oudedags- reserve. De derde pijler heeft be trekking op voorzieningen als Bij de in New York gehouden '1993 International Television and Cinema Advertising Award Competition' heeft de TV- commercial van De Lage Landen een bronzen medaille ge wonnen. De commercial werd verzorgd door reclamebureau Campaign Company. kapitaal- en lijfrenteverzekerin gen die op eigen initiatief van be lastingplichtigen tot stand ko men. De promovendus doet een voorstel voor een nieuw fiscaal systeem in Nederland. Dit Geïn tegreerd Systeem Toekomstvoor zieningen (GST) kan ook model staan voor één uniform systeem in alle EG-landen. Ook wordt voorgesteld om niet alleen le vensverzekeraars, maar ook ban ken als contractspartner toe te staan. Zo wordt in feite het ge blokkeerd banksparen geïnte greerd. De essentie van het GST is dat iedere belastingplichtige jaar lijks voor alle vormen van toe komstvoorzieningen 1/3 ten las te van zijn inkomen mag bren gen met een maximum van f 75.000,-. De toekomstige uitke ringen vallen onder belastbaar inkomen. vW Gestimuleerd door het succes van de wekelijkse Rabo Top 40 op RTL 5, wordt in mei de Rabo Top 40 Roadshow geïntroduceerd. Plaatselijke banken kunnen nu de show boeken die, hoewel hoofdzakelijk gericht op 12- tot 18-jarigen, voor elk wat wils biedt. De Rabo Top 40 Roadshow zit boordevol muziek en spelletjes en duurt vier uur. Ook is het mogelijk daaraan de tv- opnamen voor de Rabo Top 40 te koppelen. In dat geval duurt het spektakel zonder extra kosten circa zes uur. Vanaf medio mei tot en met december volgend jaar kan de Rabo Top 40 Roadshow dagelijks door plaatselijke banken worden ingezet. De show kan bijvoorbeeld worden gekoppeld aan bancaire acties als de opening van een kantoor of een ju bileum. Bijzonder geschikt zijn ook plaatselijke evenementen als een braderie, markt, dorps- en stadsfeesten. Ook kan de Rabo Top 40 Roadshow uitstekend dienen als hoogtepunt van een bijzondere marktbewerkingsactie voor jongeren, zoals de herintroductie van de Rabo Jongerenrekening. In verband met de aanzienlijke investeringen is een minimum aantal boekingen vereist van veertig in 1994 en zestig in 1995. De Rabo Top 40 Roadshow kan worden geboekt via een in schrijfformulier uit Bank en Particulier Actueel nr. 6. Directeur De Vries van Dutch Cacao Chocolade uit Haarlem is uitgeroepen tot Manager van het Jaar 1993. Dat gebeurde op woensdag 23 februari in Huis Ter Duin in Noordwijk. De Vries nam met vijf managers, waaronder drie Rabobankdiënten, deel aan de finaleronde. De verkiezing 'Manager van het Jaar' wordt georganiseerd door het zakenblad Management Team. Rabobank Nederland analyseert de deelnemende be drijven financieel. Accountants kantoor KPMG Klynveld en de Universiteit Nijenrode bekijken de bedrijfseconomische en de be drijfsmatige aspecten. Sluitstuk van de verkiezing is het 'vragen- kwartiertje' tijdens de finaleron de. Bijl Beheer, Van Wamel Meubelen en Farmex Beheer, re laties van respectievelijk de Rabobanken West Opsterland, Vught en Drachten, waren niet ontevreden met hun plaats bij de beste zes.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 15