'Je moet als plaatselijke bank je beperkingen kennen' 3 Actueel Norit doet meer RABOBAND NUMMER 4/21 FEBRUARI 1994 Internationale bedrijven met grote aantallen werknemers en een omzet van vele miljoenen komen weinig voor in het relatiebestand van plaatselijke banken. Het Centrale Bankbedrijf (CBB) van Rabobank Nederland is wél bankier van een aantal echt grote bedrijven. Sinds 1992 wordt er actief naar gestreefd dat plaatselijke banken en CBB dergelijke grote klanten samen benaderen. Binnenkort worden de eerste resultaten van de nieuwe gezamenlijke aanpak geëvalueerd. Een voorbeeld uit de praktijk. >- 'Concernmatig denken is het steekwoord bij de samenwerking tussen het Centrale Bankbedrijf en de plaatselijke bank bij het be naderen van prospects', vindt directeur Hans Erdmann van de Rabobank Amersfoort. 'Het is minder belangrijk of het bedrijf klant wordt bij de plaatselijke bank of bij Rabobank Ne derland. Belangijk is dat hij klant wordt bij de Rabobankorganisatie. Daar gaat het om.' Nieuwkomer in de markt 'Bedrijven veranderen niet gauw van bank', weet accountmanager Carl Wischhoff van het CBB. 'Het kost veel tijd en moeite om er tus sen te komen. Soms duurt het anderhalf jaar voor we bij een bedrijf dat we benaderen, de eerste dienst kunnen afzetten. Soms leidt de hele excercitie uiteindelijk tot niks, maar niet geschoten altijd mis.' Erdmann: 'De Rabobank is een relatieve nieuwkomer in de markt van de grote bedrijven. Daarom moeten we onze krachten bundelen. Het CBB kan een stuk toe gevoegde waarde leveren, omdat het op de lo kale bank niet ons dagelijks werk is. Wij rich ten ons hier in Amersfoort vooral op de kleine en middelgrote bedrijven. Daar zijn we sterk in. Grotere bedrijven hebben andere behoeften.' Rabobank en Norit De plaatselijke bank heeft een grote kennis van de lokale omstandigheden, heeft informele contacten en zit in netwerken. De informatie die daaruit komt, is interessant voor het Cen trale Bankbedrijf. 'Uit dergelijke informele contacten is uiteindelijk de relatie tussen de Rabobank en Norit voortgekomen', aldus Erd mann. Eén van de directeuren leerde ik kennen bij de Vereniging Amersfoortse Bedrijven. Een goede gelegenheid om contacten te leggen. Op een gegeven moment leek ons de tijd rijp om Carl Wischhoff (1.) samen met Hilmer Nierop (r.) van Robeco en Tim Berger (2e r.) op bezoek bij Norit. het bedrijf eens formeel te benaderen. Samen met een relatiebeheerder van het CBB hebben we een acquisitiebezoek afgelegd.' Behoefte aan dollars 'Het gesprek verliep plezierig', vervolgt Erd mann. 'Het werd door Norit ervaren als een welkom initiatief van de Rabobank. Maar er was op dat moment geen behoefte aan uit breiding van de bancaire dienstverlening. Maar twee jaar later kwam het verzoek om een financiering. Voor de tweede keer brach ten wij een acquisitiebezoek, maar nu met meer verwachtingen. Uiteindelijk bleek, dat het om een financiering in Amerika ging. Toen heeft het Centrale Bankbedrijf de touw tjes in handen genomen. Het was voor ons onmogelijk om een financiering in dollars in Atlanta, VS, te regelen. Daar is Rabobank Nederland veel beter voor toegerust. Dan moet je je beperkingen kennen. In dit geval hebben wij dus alleen de deuren geopend voor de organisatie. In de toekomst komen er wel licht ook zaken aan de orde die wij als plaat selijke bank voor het bedrijf kunnen regelen.' Eerste resultaat Wischhoff: 'In zo'n geval is het essentieel, dat het CBB de bank goed op de hoogte houdt van de ontwikkelingen. Als Erdmann iemand van Norit spreekt, moet hij weten hoe de vlag erbij hangt. Bij het bedrijf moeten we overko men als één organisatie. Van beide partijen moeten we de sterke kanten benutten. Nu is de beurt aan ons, straks wellicht weer aan de plaatselijke bank. Toen bleek, dat Norit geld nodig had in Amerika, hebben we meteen het kantoor New York ingeschakeld. Vorig jaar heeft dat tot resultaat geleid. De toen ge accepteerde offerte was het eerste concrete resultaat van veel tijd investeren.' Actief opstellen 'Vervolgens ga je kijken, hoe je met die relatie verder kunt. Daarin moet je je actief opstellen', vervolgt Wischhoff. 'Inmiddels is er offerte uit gebracht voor documentaire accreditieven en incasso's. Daar moet nog verder over worden gesproken. Ook gaan we praten over beleggen. Bij dat gesprek is ook iemand van de Robeco Groep aanwezig. Zo wordt er weer een ande re activiteit van de organisatie bij de relatie be trokken. Dus het balletje rolt van de plaatselij ke bank naar het CBB, naar New York en naar Robeco. Dat is een voorbeeld van concernma tig denken. We zijn één organisatie en we moe ten onze klanten zien als iets gezamenlijks. We moeten er samen ons best voor doen. Waar de winst valt, is minder belangrijk.' Geduld hebben Erdmann: 'Je moet als plaatselijke bank ver trouwen hebben in het Centrale Bankbedrijf als het een relatie overneemt. Het kan jaren duren voor je er zelf iets van merkt in de boe ken. Wellicht wekt dat enige achterdocht bij plaatselijke banken. In dit geval hebben wij als plaatselijke bank onze verwachtingen laag gesteld en dus geïnvesteerd in onze relatie met het Centrale Bankbedrijf. Dit legt echter een flinke verantwoordelijkheid bij het CBB. Het zal wanneer het mogelijkheden ziet voor een plaatselijke bank, actief actie dienen te onder nemen. Blijft dit uit en denkt het CBB, maar ook de plaatselijke bank, aan korte-termijn- doelstellingen, zoals halen van een budget, dan zijn er in feite twee verliezende partijen. De plaatselijke bank moet wel mee blijven denken over het uitbouwen van de relatie.' Wischhoff: 'Regelmatig moetje bedrijven uit leggen hoe de Rabobankorganisatie in elkaar steekt. Men moet weten dat achter een plaat selijke bank een grote achterban zit. We moe ten laten merken dat we een hoop expertise in huis hebben. Samen kunnen we heel veel. Al le onderdelen van het bedrijf moeten hun ster ke punten uitbuiten en andere zaken aan an deren overlaten.' De zwarte pilletjes die goede diensten kunnen bewijzen tijdens een vakantie in zuidelijke streken, zijn wel het bekendste, maar bepaald niet het enige produkt van Norit NV. Het bedrijf is één van de groot ste producenten van actieve kool in de we reld. Actieve kool kan een scheiding van stoffen realiseren. Het wordt onder meer toegepast bij waterzuivering, in de farma ceutische industrie, de chemische indus trie, maar ook bij zuivering in airconditio ningsinstallaties en gasmaskers en last but not least in de bekende medicijnen ter be strijding van maag- en darmstoornissen. Naast het hoofdkantoor in Amersfoort heeft Norit vestigingen in Engeland, Bel gië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan en de VS. Er werken ruim 900 mensen en de jaaromzet bedraagt f 235 miljoen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 3