13 Achtergrond
derijen. Van alle werkzaamheden wordt ook
een video gemaakt. De bezoeker kan dan
steeds zien wat er vooraf ging aan het moment
waarop hij daar staat. Als kroon op het res
tauratiewerk zijn de twee schilderijen gedu
rende twee maanden in herstelde vorm te zien.
Vermeer in het Mauritshuis
Een groot meester wordt tentoongesteld in
een unieke lokatie. Het Mauritshuis bevindt
zich namelijk pal naast het Binnenhof. Het is
een statig gebouw met koninklijke allure. Het
Johannes Vermeer 1632-1675
>- Hij werd geboren in Delft en heeft daar
zijn hele leven gewoond en gewerkt. Zijn
vader was herbergier en kunsthandelaar.
Er zijn tot op heden 32 werken aan Ver
meer toegeschreven. Een bescheiden
oeuvre, maar zowel nationaal als interna
tionaal van groot belang. In de genreschil
derijen van Johannes Vermeer - genre
schilderkunst beoogt de 'gewone' mens in
het dagelijkse leven weer te geven - wordt
nauwelijks een verhaal verteld. Het betreft
meestal eenzame figuren, over het alge
meen vrouwen, die eenvoudige alledaagse
taken verrichten. Het zijn bijna 'stillevens'
waarin figuren zijn afgebeeld die bevangen
lijken door een magische betovering. Ver
meer schilderde met een grote intensiteit
en technische nauwkeurigheid. De schil
derijen zijn helder van kleur. Vermeer had
een voorkeur voor blauw, geel en wit en
maakte spaarzaam gebruik van rood en j
zwart. Dit geheel voegde hij samen tot een
kleurencompositie die zelden is overtrof- i
fen. Behalve zijn genrestukken heeft hij
enige mythologische en bijbelse voorstel- j
lingen gemaakt. Even zeldzaam zijn zijn
stadsgezichten en portretten.
werd gebouwd tussen 1634 en 1644, tijdens
het leven van Vermeer. Johan Maurits woon
de er maar kort, in 1647 vertrok hij al als stad
houder naar Kleef. Daarna had het pand ver
schillende functies. In 1821 werd de kunst
verzameling van stadhouder Willem de Vijf
de, tot dan gehuisvest in de Galerij Prins
Willem V aan het Buitenhof, in het gebouw
ondergebracht. Deze verzameling was de eer
ste collectie in Nederland die voor het publiek
toegankelijk was en vormt de kern van de col
lectie van het Mauritshuis. In de Gouden Zaal,
de officiële ontvangstzaal van het huis, worden
diners, recepties en presentaties gegeven. Men
waant zich daar met recht even in de Gouden
Eeuw. De Rabobank zal van deze gelegenheid
gebruik kunnen maken om haar gasten stijl
vol te ontvangen. Van Koetsveld is enthousiast
over het partnership met de Rabobank: 'De
tweetrapsraket is uniek. Daarmee bedoel ik
dat de Rabobank en het Mauritshuis twee ver
schillende aspecten rond het omgaan met cul
tuur, in één project hebben samengebracht, te
weten de restauratie en de grote overzichts
tentoonstelling. Dat vinden wij een goede ma
nier om behoud van kunst en de betekenis
van kunst aan het publiek te laten zien.'
Bijdrage behoud Nederlandse cultuur
Minister D'Ancona van WVC heeft een gro
te reddingsactie voor het nationaal cultureel
RABOBAND NUMMER 3/9 FEBRUARI 1994
erfgoed opgezet: 'Het Deltaplan voor het
Cultuurbehoud'. Een groot aantal musea,
waaronder het Mauritshuis, komt in aan
merking voor deze ondersteuning ten be
hoeve van cultuurbehoud. Tot nu toe ver
loopt deze grootschalige operatie heel suc
cesvol. De gedachte van het Deltaplan ligt
ook aan het Vermeer-project ten grondslag.
Het Mauritshuis wil de aandacht voor cul
tuurbehoud tot de verbeelding van verschil
lende groepen laten spreken. PR-vrouw Ver
voorn: 'Wij dachten ook aan onderwijs want
cultuurbehoud begint bij de jeugd. Daarin
hebben wij een goede partner gevonden in de
Rabobank. Zij onderschrijven en ondersteu
nen het idee van een educatief pakket voor
scholen.' Het verhaal van de restauratie zal
worden gebruikt om het grotere probleem,
de noodzaak van cultuurbehoud en het in
vesteren daarin als boodschap over te dragen.
Vervoorn: 'Wij denken dat de twee schilde
rijen, die gerestaureerd gaan worden, heel
erg aanspreken en dat je daarmee je verhaal
heel duidelijk kunt vertellen. Het educatieve
Hel Mauritshuis in Den Haag
programma start na afloop van de restaura
tie, zodat we de jongeren een totaalbeeld
kunnen geven in plaats van een momentop
name. We willen proberen de gehele restau
ratie op één videoband te krijgen en aan de
hand daarvan duidelijk maken wat er met
het schilderij is gebeurd. Ook krijgen de leer
lingen een rondleiding in het museum. Wij
willen uitdragen dat het museum niet alleen
een ruimte is waar je kunt genieten van
mooie schilderijen, maar dat er ook aan be
houd voor latere generaties wordt gewerkt.'
Rol bedrijfsleven
De Rabobank neemt haar maatschappelijke
betrokkenheid en verantwoordelijkheid seri
eus ten aanzien van cultuurbehoud en brede
toegankelijkheid van cultuur voor het pu-
Foto-opname in ultraviolet licht.
De fluorescentie van het vernis toont de
later toegevoegde retouches als donkere
vlekken.
bliek. Toen minister D'Ancona de Code Cul
tuursponsoring eind vorig jaar in ontvangst
nam, zei zij over de rol van het bedrijfsleven:
'De overheid is de eerst verantwoordelijke
voor de continuïteit van de culturele instel
lingen en voor de instandhouding van een ge
varieerd en hoogwaardig cultuuraanbod. Zij
doet daarbij ook een beroep op het bedrijfs
leven om gezamenlijk te bouwen aan een
goed leefklimaat, waarvan cultuur een on
misbaar onderdeel vormt. Het is een goede
ontwikkeling dat de overheid niet meer al
leen staat.'
Enorme publiciteitsmogelijkheden
Voor de enige sponsor van dit project draagt
de Vermeer restauratie en tentoonstelling
enorme publiciteitsmogelijkheden in zich.
Van Koetsveld hierover: 'In ons sponsorbeleid
streven wij helderheid en duidelijkheid na.
Het is voor de sponsor prettig de enige partij
te zijn, want dat levert het grootste rendement.
In de hele publiciteitsbenadering, worden het
Mauritshuis, Vermeer en de Rabobank op één
lijn gesteld. Dit project heeft een belangrijke
publicitaire waarde voor de Rabobank. Het
Vermeer-project kan door hen op allerlei wij
zen in het communicatiebeleid voor de ko
mende jaren worden meegenomen. Zij is na
melijk de enige commerciële onderneming die
met Vermeer 'aan de slag' mag.'
Veel ideeën; suggesties welkom
Simon Kuijpers, hoofd afdeling Sponsoring
van de Rabobank: 'We hebben al vele ideeën
met betrekking tot publiciteitsactiviteiten
rondom Vermeer, maar je kunt niet genoeg
goede ideeën hebben. We denken dat er nog
vele suggesties vanuit de Rabobankvestigin-
gen in het land binnen zullen komen. Er is
zoveel deskundigheid en creativiteit binnen
de organisatie. Daarvan moet je volop ge
bruik maken.'