13 Achtergrond derijen. Van alle werkzaamheden wordt ook een video gemaakt. De bezoeker kan dan steeds zien wat er vooraf ging aan het moment waarop hij daar staat. Als kroon op het res tauratiewerk zijn de twee schilderijen gedu rende twee maanden in herstelde vorm te zien. Vermeer in het Mauritshuis Een groot meester wordt tentoongesteld in een unieke lokatie. Het Mauritshuis bevindt zich namelijk pal naast het Binnenhof. Het is een statig gebouw met koninklijke allure. Het Johannes Vermeer 1632-1675 >- Hij werd geboren in Delft en heeft daar zijn hele leven gewoond en gewerkt. Zijn vader was herbergier en kunsthandelaar. Er zijn tot op heden 32 werken aan Ver meer toegeschreven. Een bescheiden oeuvre, maar zowel nationaal als interna tionaal van groot belang. In de genreschil derijen van Johannes Vermeer - genre schilderkunst beoogt de 'gewone' mens in het dagelijkse leven weer te geven - wordt nauwelijks een verhaal verteld. Het betreft meestal eenzame figuren, over het alge meen vrouwen, die eenvoudige alledaagse taken verrichten. Het zijn bijna 'stillevens' waarin figuren zijn afgebeeld die bevangen lijken door een magische betovering. Ver meer schilderde met een grote intensiteit en technische nauwkeurigheid. De schil derijen zijn helder van kleur. Vermeer had een voorkeur voor blauw, geel en wit en maakte spaarzaam gebruik van rood en j zwart. Dit geheel voegde hij samen tot een kleurencompositie die zelden is overtrof- i fen. Behalve zijn genrestukken heeft hij enige mythologische en bijbelse voorstel- j lingen gemaakt. Even zeldzaam zijn zijn stadsgezichten en portretten. werd gebouwd tussen 1634 en 1644, tijdens het leven van Vermeer. Johan Maurits woon de er maar kort, in 1647 vertrok hij al als stad houder naar Kleef. Daarna had het pand ver schillende functies. In 1821 werd de kunst verzameling van stadhouder Willem de Vijf de, tot dan gehuisvest in de Galerij Prins Willem V aan het Buitenhof, in het gebouw ondergebracht. Deze verzameling was de eer ste collectie in Nederland die voor het publiek toegankelijk was en vormt de kern van de col lectie van het Mauritshuis. In de Gouden Zaal, de officiële ontvangstzaal van het huis, worden diners, recepties en presentaties gegeven. Men waant zich daar met recht even in de Gouden Eeuw. De Rabobank zal van deze gelegenheid gebruik kunnen maken om haar gasten stijl vol te ontvangen. Van Koetsveld is enthousiast over het partnership met de Rabobank: 'De tweetrapsraket is uniek. Daarmee bedoel ik dat de Rabobank en het Mauritshuis twee ver schillende aspecten rond het omgaan met cul tuur, in één project hebben samengebracht, te weten de restauratie en de grote overzichts tentoonstelling. Dat vinden wij een goede ma nier om behoud van kunst en de betekenis van kunst aan het publiek te laten zien.' Bijdrage behoud Nederlandse cultuur Minister D'Ancona van WVC heeft een gro te reddingsactie voor het nationaal cultureel RABOBAND NUMMER 3/9 FEBRUARI 1994 erfgoed opgezet: 'Het Deltaplan voor het Cultuurbehoud'. Een groot aantal musea, waaronder het Mauritshuis, komt in aan merking voor deze ondersteuning ten be hoeve van cultuurbehoud. Tot nu toe ver loopt deze grootschalige operatie heel suc cesvol. De gedachte van het Deltaplan ligt ook aan het Vermeer-project ten grondslag. Het Mauritshuis wil de aandacht voor cul tuurbehoud tot de verbeelding van verschil lende groepen laten spreken. PR-vrouw Ver voorn: 'Wij dachten ook aan onderwijs want cultuurbehoud begint bij de jeugd. Daarin hebben wij een goede partner gevonden in de Rabobank. Zij onderschrijven en ondersteu nen het idee van een educatief pakket voor scholen.' Het verhaal van de restauratie zal worden gebruikt om het grotere probleem, de noodzaak van cultuurbehoud en het in vesteren daarin als boodschap over te dragen. Vervoorn: 'Wij denken dat de twee schilde rijen, die gerestaureerd gaan worden, heel erg aanspreken en dat je daarmee je verhaal heel duidelijk kunt vertellen. Het educatieve Hel Mauritshuis in Den Haag programma start na afloop van de restaura tie, zodat we de jongeren een totaalbeeld kunnen geven in plaats van een momentop name. We willen proberen de gehele restau ratie op één videoband te krijgen en aan de hand daarvan duidelijk maken wat er met het schilderij is gebeurd. Ook krijgen de leer lingen een rondleiding in het museum. Wij willen uitdragen dat het museum niet alleen een ruimte is waar je kunt genieten van mooie schilderijen, maar dat er ook aan be houd voor latere generaties wordt gewerkt.' Rol bedrijfsleven De Rabobank neemt haar maatschappelijke betrokkenheid en verantwoordelijkheid seri eus ten aanzien van cultuurbehoud en brede toegankelijkheid van cultuur voor het pu- Foto-opname in ultraviolet licht. De fluorescentie van het vernis toont de later toegevoegde retouches als donkere vlekken. bliek. Toen minister D'Ancona de Code Cul tuursponsoring eind vorig jaar in ontvangst nam, zei zij over de rol van het bedrijfsleven: 'De overheid is de eerst verantwoordelijke voor de continuïteit van de culturele instel lingen en voor de instandhouding van een ge varieerd en hoogwaardig cultuuraanbod. Zij doet daarbij ook een beroep op het bedrijfs leven om gezamenlijk te bouwen aan een goed leefklimaat, waarvan cultuur een on misbaar onderdeel vormt. Het is een goede ontwikkeling dat de overheid niet meer al leen staat.' Enorme publiciteitsmogelijkheden Voor de enige sponsor van dit project draagt de Vermeer restauratie en tentoonstelling enorme publiciteitsmogelijkheden in zich. Van Koetsveld hierover: 'In ons sponsorbeleid streven wij helderheid en duidelijkheid na. Het is voor de sponsor prettig de enige partij te zijn, want dat levert het grootste rendement. In de hele publiciteitsbenadering, worden het Mauritshuis, Vermeer en de Rabobank op één lijn gesteld. Dit project heeft een belangrijke publicitaire waarde voor de Rabobank. Het Vermeer-project kan door hen op allerlei wij zen in het communicatiebeleid voor de ko mende jaren worden meegenomen. Zij is na melijk de enige commerciële onderneming die met Vermeer 'aan de slag' mag.' Veel ideeën; suggesties welkom Simon Kuijpers, hoofd afdeling Sponsoring van de Rabobank: 'We hebben al vele ideeën met betrekking tot publiciteitsactiviteiten rondom Vermeer, maar je kunt niet genoeg goede ideeën hebben. We denken dat er nog vele suggesties vanuit de Rabobankvestigin- gen in het land binnen zullen komen. Er is zoveel deskundigheid en creativiteit binnen de organisatie. Daarvan moet je volop ge bruik maken.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 17