Rabobank in het licht van Johannes Vermeer 12 Achtergrond Millimeter voor millimeter Een Gouden Idee voor één der grootste meesters uit de Gouden Eeuw? Meekijken met de vakman Groot totaalproject RABOBAND NUMMER 3/9 FEBRUARI 1994 Binnenkort start de restauratie van twee beroemde schilderijen van de Nederlandse meester Johannes Vermeer. De restauratiewerkzaamheden zijn vier dagen per week toegankelijk voor het publiek. Daarna worden de schilderijen tentoongesteld. Volgend jaar zijn ze te zien tijdens een grote overzichtstentoonstelling in Washington. In 1996 wordt het prestigieuze project afgesloten met dezelfde expositie in het Mauritshuis. De Rabobank is de exclusieve sponsor van de restauratie en de tentoonstelling. sueel te maken. Dat kan door middel van het tonen van het werk na afloop van de restau ratie. Dat kan ook door foto's te laten zien van de situatie voor, tijdens en na afloop van de restauratie, maar je kunt er ook een extra di mensie aan geven. Nu zijn we uitgekomen op een vrij unieke vorm. Het publiek kan het res tauratieproces namelijk volgen.' Vooruitlopend op de restauratie is reeds ge start met een onderzoek. Er wordt als het wa re een diagnose van het schilderij gemaakt. Wat is er met het schilderij aan de hand en welke wegen zijn er om dit schilderij weer in een zo goed mogelijke staat te brengen? De schilderijen zijn ongeveer driehonderd jaar oud en Vermeer heeft niet vastgelegd wat hij deed, bijvoorbeeld wat voor grondstoffen en materialen hij gebruikte. Door vooronder zoek, maar ook tijdens de restauratie kan daar inzicht in worden verkregen. Lieke Vervoorn, hoofd van de afdeling Public Relations van het Mauritshuis hierover: 'Wij willen duide lijk maken dat restaureren niet iets is wat van de ene dag op de andere gebeurt. Het is een kwestie van maandenlang, millimeter voor millimeter aan het schilderij werken. Een schilderij heeft vaak meerdere vernislagen, ter bescherming van de verflaag. Deze vernis moet er eerst laag voor laag worden afgehaald. Hierbij mag de verflaag niet worden aange tast.' Het schilderij wordt in de verschillende zijn belangrijke begrippen geworden in de musea. In het Mauritshuis wordt daar veel aandacht aan besteed. Van Koetsveld: 'Toen wij zicht kregen op de realisering van zowel de tentoonstelling als de restauratie hebben we gezocht naar een manier om die restauratie vi- Cliënten met de achternaam Vermeer krijgen een dagje Den Haag aangebo den met een bezoek aan het Maurits huis. Een attentie behorend bij de kaartver koop. Rondreizende tentoonstelling voor de Rabobanken, waarin aandacht voor het belang van investeren in cultuurbehoud. >- Relatiegeschenken rondom Vermeer. Een eigen Gouden Idee over de mogelijk heden met Vermeer? Laat het weten! De beloning van het Gouden Idee: de uitvoe ring van dat idee, een interview in de Ra- boband en een onvergetelijk weekend Den Haag met een overnachting in het Kurhaus en een VIP-ontvangst in het Mauritshuis. Het adres: Rabobank Nederland, afdeling Sponsoring, interne adrescode UCB 553, Postbus 17100, 3500 HG Utrecht. Gezicht op Delft nu, vóór de restauratie, met bijstrijklicht, waardoor de opstaande losse verfranden langs het craquelé duide lijk uitkomen. stadia onderzocht. Dit gebeurt door middel van röntgen- en infraroodolnamen waar mee details in het schilderij iichtbaar wor den. Met microscopisch en chemisch onder zoek komt men meer te weten over de grond stoffen en materialen die vermeer heeft gebruikt. In het Mauritshuis is vanaf 10 mei een speci- aaTdaarvoor ingerichte zaal geopend. In de zaal is, achter een glazen wand, een restaura tie-atelier te zien, waar de restaurateurs aan het werk zijn. Vervoorn: 'Het is een kwestie van meekijken met de vakman. Het kan zijn dat er iemand bezig is de vernis van een schil derij te verwijderen of bijvoorbeeld onderzoek doet met een microscoop.' Buiten de zaal staan tekstpanelen met foto's waarin de verschillende stadia van de restau ratie worden getoond. Zo krijgt de bezoeker inzicht in de problematiek van de twee schil- Samen met The National Gallery of Art in Washington, één van de belangrijkste musea van de Verenigde Staten, is het Mauritshuis al jaren bezig met de voorbereidingen. De twee i musea zijn verantwoordelijk voor de inhou delijke kant en voor de organisatie van de bruiklenen en de transporten. The National Gallery heeft één van de meest bekende Ver meer-deskundigen in dienst. Rik van Koets veld, hoofd Zakelijk Management van het Mauritshuis: 'Een onderneming als deze is zeer complex, kostbaar en tijdrovend, daarom is het beter dit samen met Washington te j doen. Het totale oeuvre van Vermeer is klein, j maar van groot historisch belang. Van meet af j aan heb je met de veiligheidsaspecten te ma ken vanwege de zeldzaamheid en het belang van de schilder Vermeer. Om die reden zijn de eisen die bruikleengevers aan de bruikleen stellen ook zo exorbitant hoog ten aanzien van klimaat, transport etcetera.' Het restauratie-project is nadrukkelijk onder- deel van het totale project en is als zodanig ook onderdeel van de sponsoring door de Rabo bank. Het betreft de restauratie van twee van de belangrijkste werken in het bezit van het Mauritshuis: 'Het Gezicht op Delft' en 'Het Meisje met de Parel'. In het Mauritshuis is j men zich al jaren bewust van het feit dat deze schilderijen een behandeling nodig hebben. Restauratie, conservering en cultuurbehoud

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 16