Entree Utrecht en Eindhoven krijgt face-lift 3 Editie Rabobank Nederland Uitgewoond Bredere taken Receptionistes Continubewaking Eigen verantwoordelijkheid RABOBAND NUMMER 3/9 FEBRUARI 1994 De entrees van de gebouwen aan de Croeselaan in Utrecht en aan de Fellenoord in Eindhoven worden verbouwd. Dat heeft niet alleen consequenties voor het uiterlijk van de ontvangsthal. Ook de manier waarop bezoekers in de nabije toekomst zullen worden ontvangen, verandert. Voor de medewerkers van Rabobank Nederland wijzigt er - ook op de andere lokaties - van weinig tot niets. In Eindhoven werd kort geleden op Noord de laatste hand gelegd aan een nieuwe beveili gingsbalie. De renovatie van de hoogbouw is klaar en nu is in het plan 'Metamorfose' de laagbouw aan de beurt. Onderdeel daarvan is een reconstructie van de ontvangsthal bij de hoofdingang. In Utrecht wordt op dit moment hard gewerkt aan de verbouwing van de en tree. De werkzaamheden moeten volgens de planning voor de zomervakantie worden afge rond. De beveiligingsbeambten hebben in middels hun locatie in de ontvangsthal verla ten en werken nu in een ruimte erachter. Be zoekers komen via een zij-ingang binnen. Het is nog even behelpen. Wat zijn verder de plan nen? En verandert er iets in de manier waarop medewerkers en bezoekers de diverse gebou wen betreden en verlaten? 'Voor bezoekers ver andert er wel degelijk iets', zegt Jan Keulemans, hoofd stafeenheid Beveiliging Logistiek. 'Voor medewerkers niet. Ze komen en gaan met hun oude badge zoals ze dat gewend zijn.' 'De verbouwingen van de entrees en de ver plaatsing van de beveiligingsbeambten is een onderdeel van het renovatieplan Metamorfose', licht Keulemans toe. 'Dat er iets moest gebeu ren stond direct vast. We kennen in onze orga nisatie voor de gebouwen aan de Croeselaan en aan de Fellenoord een continubewaking en dat betekent dat de ruimtes waarin de beveiligings mensen na zoveel jaren werken, zo ongeveer waren uitgewoond. Er was natuurlijk wel eens iets aan onderhoud gedaan, maar een prettige werkomgeving was het niet meer. Daar komt bij dat de functie van de beveiligingsbeambten in de loop van de jaren aanmerkelijk breder is ge worden. Ook dat stelt nieuwe eisen. We kennen ook continubewaking in Best en Zeist, maar daar is alles een stuk later aangelegd en dus min der verouderd. Daar is op dit moment geen sprake van aanpassing of verbouwing.' In Eindhoven, waarde oude beveiligings ruimte op de onderverdieping West zat, werd om praktische redenen gekozen voor een hele nieuwe balie op Noord. De ruimte is voorzien van moderne apparatuur. Keulemans: 'In het begin van de jaren zeventig kenden we nog de portier. Hij had in eerste in stantie de taak medewerkers en bezoekers tot het gebouw toe te laten. En, als iedereen naar huis was, maakte hij een brand- en sluitronde. Hij was eigenlijk meer portier dan beveili gingsbeambte. Beveiliging is geprofessionali seerd. Een beveiligsbeambte van nu is gediplo meerd en het ontvangen van bezoekers is wel de meest zichtbare, maar niet de belangrijkste functie. Dat is het adequaat reageren bij inci denten als brand en ongevallen. Er is in de loop der tijd meer en meer gezocht naar een verbre ding van het werkterrein. Vooral voor de uren van wachten waarin meestal niets gebeurt, is er werk gekomen, dat onderbroken kan worden in geval van calamiteiten. Zo beheert een aan tal beveiligingsbeambten het automatische toe gangsbeveiligingssysteem, ze voeren mutaties uit, maken back-ups enzovoort. Anderen con troleren regelmatig de brandmelders en behe ren het brandbeveiligingssysteem. Een beveili gingsbeambte is er ook om eerste hulp te ver lenen als dat nodig is. Aan hem is tevens de eerste actie bij calamiteiten, zoals het waar schuwen van externe hulpverleners. De bevei liging en de bijkomende taken hebben de al oude portiersfunctie overvleugeld.' Het ontvangen van bezoekers door beveili gingsbeambten verdwijnt in de nieuwe situatie helemaal. Zowel in Eindhoven als in Utrecht komt er een bezoekersbalie met receptionistes. In Utrecht is gekozen voor een open balie. De meldkamer ligt er direct achter. De beveili gingsbeambten zijn niet zichtbaar maar staan wel elektronisch in directe verbinding met de ontvangsthal. Ze kunnen straks meekijken op monitoren wat daar gebeurt. Keulemans: 'Als het aan mij ligt komt er ook zo'n open, bezoe- kersvriendelijke balie in Eindhoven. Wat het wordt staat overigens nog niet vast. In Eind hoven ligt de meldkamer niet direct achter de bezoekersbalie. Dat kan een reden zijn om te kiezen voor een minder open ontvangst, maar er zijn elektronisch ook veel mogelijkheden om de veiligheid bij de hoofdingang te garanderen. Het blokkeren van deuren is er bij voorbeeld één van.' In Utrecht wordt de bezoekersloge in de parkeergarage opgeheven. Een bezoeker hoort bij de slagboom dat er een lift klaar staat, waarmee hij rechtstreeks door kan naar de eer ste etage. Daar komt hij vlak voor de receptie uit. Die lift kan overigens alleen maar heen en weer tussen min-één en plus-één. Medewer kers die via de garage binnenkomen blijven, zoals ze gewend zijn, met gebruikmaking van hun badge, binnenkomen via het tourniquet. Terugkomend op de beveiliging zegt Keule mans: 'Je kunt je afvragen hoe zinvol continu bewaking is. Vroeger was continubewaking van grote gebouwen vanzelfsprekend. Misschien omdat juist daar grote hoeveelheden waarde papieren in de kluizen lagen. Ons gebouw in Eindhoven heeft inmiddels voor het grootste deel alleen nog een kantoorfunctie. De inhoud van de kluis in Utrecht is in waarde gedaald door modernere manieren van bankieren. Daar hoeven we het dus niet meer in dezelfde mate voor te doen. Maar de grootte van de ge bouwen en de risico's die daarmee samenhan gen vormen ook een belangrijk punt. Conti nubewaking kan schade voorkomen en als er toch iets gebeurt kan continubewaking deze beperkt houden. Bij een continubewaking worden tevens de regiokantoren op afstand be veiligd. Gebeurt er daar iets, dan komt er in Eindhoven en in Utrecht een melding binnen. Dat gebouwen in Best en Zeist een continube- veiliging hebben, ligt voor de hand, gezien het feit dat er ook 24 uur wordt gewerkt. Alleen al uit het oogpunt van bedrijfshulpverlening is daar een continubeveiliging gerechtvaardigd.' Keulemans legt er de nadruk op dat een toe gangsbeveiligingssysteem alleen optimaal kan werken als iedereen zich aan de regels houdt. 'Het komt voor dat mensen een truc uithalen om een collega, die zijn badge niet bij zich heeft, binnen te laten. Ook wordt beveiligingsbe ambten gevraagd het tourniquet te ontgrende len als iemand even zonder badge eruit wil. Het gaat er bij beveiliging natuurlijk niet om de me dewerkers te controleren of om te registreren hoelang ze werken. Dat laatste is een verant woordelijkheid van de managers. Maar de me dewerkers moeten zich wel realiseren dat het automatische toegangssysteem tevens aanwe zigheidscontrole is. Bij calamiteiten moet het aan de hand van een betrouwbare uitdraai mo gelijk zijn te controleren wie er in het gebouw is of is geweest. Ook gasten moeten om dezelf de reden worden geregistreerd. En begeleid. Uit hoffelijkheid, maar ook omdat een medewer ker verantwoordelijk is voor de veiligheid van de bezoeker. Die zal doorgaans niet in gevaar zijn, maar als er iets gebeurt geldt die verant woordelijkheid wel degelijk.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 11