Ondernemingsraad 2 Editie Rabobank Nederland De ontwikkelingen bij de Personeels- bank Secretariaat OR verhuisd De ontwikkelingen op een rijtje Samenwerking en openheid in kantoortuin RABOBAND NUMMER 3/9 FEBRUARI 1994 Wat doet en deed de Ondernemingsraad van Rabobank Nederland bij de eerste berichten over het overhevelen van de activiteiten van de Personeelsbank naar plaatselijke banken? 'De OR had al op 4 oktober een werkbespreking gepland met de Hoofddirectieleden Van den Broek en Van den Goorbergh, de leiding van het Werkgebied Aan gesloten Banken', vertelt Onder nemingsraadslid Guido Popma. 'Juist op dat moment werd door de pas benoemde directeur Par ticulieren gemeld, dat de Perso neelsbank zou ophouden te be staan. Dit werd gevoeld als een tactiek van overrompeling, met name door de medewerkers van de Personeelsbank zelf. Zij had den er immers hard aan gewerkt om de Personeelsbank weer een gezicht te geven. En daar waren ze al heel aardig in geslaagd. Bo vendien draaide en draait de Per soneelsbank rendabel, een aspect dat we niet uit het oog mogen verliezen. Het bericht, dat er een onderzoek zou komen naar de haalbaarheid van het overdragen van de activiteiten naar de plaat selijke banken, kwam voor de medewerkers van de Personeels bank dan ook onverwacht. Ook verrassend is de andere kijk op de kerntaken van Rabobank Nederland. De mededeling dat de Personeelsbank wordt opge heven, was en is in feite echter uiterst voorbarig. Een goed en objectief onderzoek zou heel andere uitkomsten kunnen op leveren. De Ondernemingsraad heeft dan ook direct gesteld, dat het hier gaat over een voorne men en NIET over een besluit. De wet zegt namelijk dat de OR in de gelegenheid moet worden gesteld om advies uit te brengen op een zodanig tijdstip, dat het nog van invloed kan zijn op het te nemen besluit. En dat laatste is in het geval van de Personeels bank een lastig punt.' Hoe kan de OR in zo'n situatie toch zo goed mogelijk de belangen van de medewerkers behartigen, re- Het Secretariaat Ondernemingsraad is verhuisd naar EW 920. Het telefoonnummer blijft 6651. 1. Het dagelijks bestuur van de Ondernemingsraad heeft meteen aangegeven, dat opheffen van de Personeelsbank veel te voor barig was omdat de Personeelsbank ook een kasfunctie heeft. Hoe moet dat worden gerealiseerd als er geen Personeelsbank 2. Op 25 oktober organiseerde de Ondernemingsraad een hoor zitting. Hierbij waren praktisch alle medewerkers en managers van de Personeelsbank aanwezig. De hoorzitting was bedoeld om te vernemen wat de problemen en de aandachtspunten waren van de medewerkers van de Personeelsbank. Voor zijn advisering zou de OR met de ingewonnen informatie beter beslagen ten ijs kunnen komen. 3. De commissie Organisatie van de Ondernemingsraad is ver volgens met de adviesaanvraag van 9 december aan de slag ge gaan en heeft onder andere de projectleider van het onderzoek en de manager van de Personeelsbank gehoord. 4. De commissie Organisatie stelt op grond van die informatie een pre-advies voor de Ondernemingsraad van Rabobank Neder land op. Ook de informatie uit de stukken die het bedrijf heeft aangeleverd én de contacten met de Ondernemingsraden van de Rabobanken Eindhoven en Utrecht spelen bij het opstellen van het pre-advies een belangrijke rol. 5. Op dit moment, 21 januari, is de verwachting als volgt: het pre advies wordt op 27 januari 1994 in de vergadering van de OR besproken en omgezet in een advies. 6. Op 3 februari wordt dat advies aan de Bestuurder uitgebracht in de Overlegvergadering. Het resultaat was inmiddels in het korte verslag te lezen. kening houdend met de visie van het bedrijf over de kernfunctie van Rabobank Nederland? Pop- ma: 'De OR heeft dus al in het prille begin een onderhoud ge had met de leiding van het WAB. Enige tijd later heeft de raad een hoorzitting georganiseerd voor alle medewerkers van de Perso neelsbank. Daarin werd vooral geluisterd naar de aandachts punten van de medewerkers. Een algemene mening was dat de OR toch niets meer kon doen. De Personeelsbank zou immers worden opgeheven, dat was de medewerkers meegedeeld en zo voelden zij dat ook. Wij van on ze kant stelden dat het voor de OR duidelijk is dat we met ons allen vooral zorg hebben om be houd van werk! Niet meer en niet minder. Als nu in dit geval werk kan worden ondergebracht bij plaatselijke banken en de medewerkers kunnen daar een functie krijgen, dan zou de OR er voorstander van zijn om dat zo goed mogelijk te realiseren. Het is immers duidelijk dat ook in het WAB steeds minder banen zijn te vergeven.' Het Accountmanagement en de afdelingen Krediet bewaking en Kredietanalyse van het directoraat Bedrijfsrelaties in Utrecht zetelen sinds het begin van dit jaar in een immense kantoortuin. Hoofddirectielid Frank Schreve verrichtte op ludieke wijze de opening. Met behulp van een golfclub en een balletje slaagde hij erin een hele rij uit de kluiten gewassen dominostenen te laten omvallen. Volgens Schreve is met de kan toortuin een situatie gecreëerd van 'openheid' en 'samenwerking'. In zo'n open ruimte kijken velen mee en daar moet letterlijk en figuur lijk voorzichtig mee worden om gegaan. Om in een kantoortuin goed te kunnen functioneren is ook samenwerking vereist. Overi gens wees Schreve op het feit dat 1994 voor de hele organisatie in het teken staat van samenwerking. Hoe die samenwerking in praktijk kan worden gebracht, demon streerde een medewerker van Be drijfsrelaties door met zijn voet er voor te zorgen dat ook werkelijk alle dominostenen omvielen! Karei Plasman, plaatsvervangend hoofd van het directoraat Be drijfsrelaties, bood Schreve ter herinnering een reusachtige pen aan. Vervolgens werden de cham pagneflessen ontkurkt en kon de 'Gardenparty' beginnen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 10