Rabobank Brielle praat over stijl van bankieren ■■EU 9 Achtergrond aSGgi RABOBAND NUMMER 24/13 DECEMBER 1993 Na het lezen van de brochure en het communicatiepakket over 'De signatuur van de Rabobank' werd bij de Rabobank Brielle het idee geboren om eind oktober een avond rond dit thema te organiseren. Directeur Chris van den Berg: 'We vinden het goed dat 'De signatuur' geen keurslijf is. Dat zou ook niet stroken met de mondigheid en de eigen verantwoordelijkheid, die binnen onze organisatie hoog in het vaandel staan.' De brochure 'De signatuur van de Rabo bank' werd met de Raboband van 6 septem ber verspreid onder de medewerkers van de Rabobank. Voorzitter van de Hoofddirectie drs. Herman Wijffels stelde in een begeleidend artikel dat de bedoeling van de brochure niet ligt 'in het nu eens precies opschrijven wat wel en niet gedacht moet worden'. Het doel van 'De signatuur' is volgens Wijffels het bieden van een kader, aan de hand waarvan ethische vraagstukken kunnen worden behandeld. Vraagstukken van integriteit die spelen tussen de Rabobank en de samenleving én die te ma ken hebben met de manier waarop binnen de Rabobank met elkaar wordt omgegaan. Toetsen op herkenbaarheid en bruikbaarheid In september verscheen ook een communica tiepakket met achtergronden en aanbevelingen voor de behandeling van de brochure. Dat was voor de bestuurders van de Rabobank Brielle de aanleiding samen met de medewerkers 'De signatuur' op herkenbaarheid en bruikbaar heid te toetsen. De avond rond de brochure werd aangekondigd in de maandelijkse nieuws brief voor de medewerkers van de bank. Zij werden verzocht de brochure vooraf door te nemen. Nagenoeg alle medewerkers en leden van de beheerscolleges woonden de thema avond bij. Op 25 oktober, direct na werktijd, werd de inwendige mens eerst gesterkt met een hap en een drankje. Daarna hield directeur Chris van den Berg een inleiding. Praten over code niet uniek 'Ik heb naar voren gebracht dat het als orga nisatie praten over een code beslist niet uniek is', zegt Van den Berg. 'Momenteel zijn er veel bedrijven die hun wijze van handelen - naar elkaar en naar de samenleving - onder de loep nemen en daarvoor kaders ontwikkelen. Je Van den Berg (l): 'De Rabobank is anders. Maar hoe vertaal je dat naar je leden en klanten?' ziet dat bijvoorbeeld ook terug in de Bilder- bergconferentie, die het Nederlands Christe lijk Werkgeversverbond elk jaar organiseert. Volgend jaar januari is het thema van de con ferentie 'Markt Moraal'. Er is naar mijn idee binnen de maatschappij een trend zichtbaar; een toenemende behoefte aan de herijking van de uitgangspunten, waar je met z'n allen voor wilt staan. Als Rabobankorganisatie proberen we met 'De signatuur' daar gezamenlijk een antwoord op te geven, zonder exact grenzen te bepalen. We maken als organisatie als het ware een bevestiging vanuit welke intentie we ons werk willen doen.' Raakvlakken met praktijk Na de inleiding van Van den Berg verdeelden de twintig medewerkers en de vijf bestuurders van de bank Brielle zich in drie groepen. Ge wapend met de in het communicatiepakket opgenomen praktijkcases werd gediscussieerd over de toepasbaarheid van de vier grondsla gen die in 'De signatuur' worden verwoord. Naar zeggen van Van den Berg vertoonden met name de grondslagen duurzaamheid in relaties, integriteit in handelen en gemeen schapszin de meeste raakvlakken met de prak tijk. 'De Rabobank is anders. Maar hoe vertaal je dat nu naar je leden en klanten? Als plaat selijke bank kun je een stuk gemeenschapszin tonen door bijvoorbeeld thema-avonden te organiseren voor startende ondernemers. Daarmee toon je heel duidelijk een stuk loka le betrokkenheid. Hetzelfde geldt voor het sa men met de leden en klanten zoeken naar hoe je aan 'duurzaamheid in relaties' vorm kunt of moet geven. Het lijken wat ontastbare zaken, maar het gaat om je houding en dat voelen le den en cliënten zeker aan. 'Ja, de Rabobank is anders', maar als dat inhoudt dat het daarbij alleen gaat om de bijzondere organisatie structuur, dan is dat niet voldoende.' Vertalen naar eigen situatie De medewerkers en de bestuurders van de Rabobank Brielle herkennen en onderschrij ven de in de brochure geformuleerde grond slagen. Van den Berg: 'Wat dat betreft vinden we het prima dat de grondslagen concreet staan beschreven. Je kunt vanuit de voor on ze structuur zo kenmerkende zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid die grondsla gen vertalen naar je eigen lokale situatie. Als dat de doelstelling van de opstellers van de brochure is, zijn ze daarin goed geslaagd.' De verschillende groepen bespraken op de the ma-avond de twee cases in het communica tiepakket. Daarna werd centraal verder gedis cussieerd. Voor wat de case van de sport schoolhouder betreft - waarin een lastige aanvraag voor een verhoging van een krediet plafond speelt - waren de meningen van de medewerkers van de Rabobank Brielle ver deeld. Afweging van belangen moeilijk 'Het zijn met name de commerciële mensen binnen onze bank die met een kwestie als die van de sportschoolhouder kunnen worden ge confronteerd', vindt Van den Berg.'Het was opvallend dat juist zij de afweging van belan gen moeilijk vonden. Uit de discussie kwam ook naar voren dat het belangrijk is dat er een duidelijke scheiding wordt gemaakt tussen emotionele persoonlijke motieven en zakelij ke aspecten bij die afweging.' De meningen over de case van de nieuwe relatiebeheerder lieten een eenduidiger beeld zien. Van den Berg: 'De betreffende relatiebeheerder zou met zijn plannen, om gegevens van zijn vori ge werkgever binnen onze bank aan te wen den, niet welkom zijn. Dat is een houding die wij hier in Brielle niet op prijs zouden stellen.' Oppoetsen coöperatie Naar de mening van Van den Berg vormen de cases een handzaam hulpmiddel om de bro chure 'De signatuur' te toetsen op haar prak tische betekenis. 'Het nuttige van zo'n discus sie aan de hand van praktijkgevallen is dat de in 'De signatuur' opgenomen grondslagen meer herkenbaar worden. Je merkt wel dat sommige mensen vinden dat de inhoud van de brochure te sterk op het verleden berust. Ze koppelen het in gedachten aan het achter haalde imago van de coöperatieve structuur, alsof het een poging is om het verleden op te poetsen. In de naaste toekomst zal de vertaling van de grondslagen voor onze stijl van ban kieren - hoe moeilijk die soms ook te maken is - meer aandacht moeten krijgen. Wat bete kenen bijvoorbeeld de fusieprocessen, die het aantal plaatselijke banken verder zal doen af nemen, voor de gemeenschapszin? Banken, die qua omvang van hun werkgebied veel minder plaatselijk worden, zullen die op een andere manier hun betrokkenheid gaan in vullen bij wat zich lokaal voordoet?'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 9