Rabobank en agrarische sector werken samen aan de toekomst 7 Achtergrond RABOBAND NUMMER 24/13 DECEMBER 1993 tenbewust omgaan met onder andere betaal gedrag en liquiditeitsoverschotten en -tekor ten. Seminar gericht op de regio 'Regionale ontwikkelingen en de agrarische sector' is geen standaard seminar. De basis voor dit nieuwe seminar is een onderzoek naar de situatie in de regio. Jack van der El zen, relatiebeheerder Agrarische Bedrijven bij de Rabobank Baarle-Nassau, vertelt hoe dit op zijn bank wordt aangepakt. 'Samen met vier collegabanken, Rabobank Nederland en het Landbouw Economisch Instituut houden we een onderzoek in onze regio. Met het on derzoek zetten we de kansen en bedreigingen in de regio voor de agrarische ondernemer op een rij en brengen we ze met elkaar in ver band. Bijvoorbeeld op het gebied van milieu vergunningen, bestemmingsplannen en de grondprijs. De uitkomsten van het onderzoek presenteren we op het seminar en we over wegen hierover een brochure samen te stel len.' Ook 'Preventie' is een nieuw seminar voor de agrarische ondernemers. De bedoe ling is de ondernemers ervan te overtuigen dat ze hun bedrijfsrisico's in kaart moeten brengen. Thema-actie is een aanzet Kikkert: 'Ik denk dat we door de actie heel goed onze deskundigheid en betrokkenheid met de agrarische ondernemers kunnen to nen. We kunnen die omzetten in toegevoeg de waarde door informatie te verstrekken in de seminars en vooral door relaties persoon lijk te benaderen. Elke ondernemer krijgt door de mailing aandacht, of ze nu wel of niet reageren. De thema-actie is een aanzet. We stellen de agrarische sector een kwartaal lang centraal. Maar door mee te doen aan de actie ben je er niet. Na de actie moeten de banken aandacht besteden aan een goede follow-up. Het is belangrijk dat dat goed wordt opgepakt. En niet alleen relatiebeheerders moeten bij de actie worden betrokken, maar alle medewer kers van de bank. Als je bijvoorbeeld een presentatie verzorgt in de bankhal, kunnen baliemedewerkers met vragen worden gecon fronteerd. Ook zij moeten weten wat er alle maal speelt.' Ook volgend jaar staat de agrarische sector in het eerste kwartaal centraal in de marktbewerking bedrijven. 'Juist nu', meent Jan Kikkert, marktmanager Agrarische Sector bij Marketing Services Bedrijven, 'nu er in de agrarische sector grote veranderingen spelen, moet je als bank laten zien dat je er bent voor de agrarische ondernemers. Dat je samen met hen aan de toekomst wilt werken. Wij zijn tenslotte dé agrarische bank, onze wortels liggen in deze sector. Het thema van de actie luidt dan ook: Boeren, tuinders en de Rabobank werken samen aan de toekomst.' Sleutelwoorden van de agrarische actie van dit jaar waren betrokkenheid en deskundig heid. Kikkert: 'Ook volgend jaar draait het daar om. De agrarische sector heeft momen teel te maken met verschillende problemen zoals bijvoorbeeld prijsverlagingen, steeds ver dergaande regelgeving en schaalvergroting. Met de deskundigheid die wij, als Rabobank, in de loop van de jaren hebben opgebouwd, kunnen wij onze agrarische leden adviezen ge ven en ondersteunen. Dat willen wij doen door seminars te organiseren over voor de agrarische ondernemer belangrijke onder werpen. Dus niet alleen meedenken, maar ook meewerken door informatie-overdracht.' Uitslag enquête positief Marketing Services Bedrijven heeft na de agrarische actie van dit jaar een schriftelijke enquête gehouden onder de plaatselijke ban ken. Hieruit bleek dat 97 procent van de ban ken positief is over de nieuwe marktbewer king bedrijven, met in ieder kwartaal een an der thema. De voorbereidingstijd voor de ac tie vond 90 procent van de banken voldoende. 'We kunnen dus concluderen dat de themati sche aanpak goed aansluit bij de behoefte van de plaatselijke banken', aldus Kikkert. 'Vol gend jaar willen we na elk seminar ook de re laties naar hun oordeel vragen. Zo kunnen we de seminars blijven actualiseren en verbeteren en ontvangen we suggesties van de doelgroep om nieuwe seminars te ontwikkelen.' seminars kunnen worden georganiseerd samen met externe organisaties, zoals het Agrarisch Jongeren Kontakt, de Sociaal Economische Voorlichtingsdienst, een accountantskantoor (dat is aangesloten bij de Vereniging van Landbouw Boekhoudkantoren) of een plaat selijke notaris. De plaatselijke bank kan zelf één of meerdere seminars organiseren of dat samen met collegabanken doen. Keus uit vijf seminars De plaatselijke banken kunnen kiezen uit vijf seminars. 'Door de onderwerpen van de seminars laten wij onze relaties zien dat wij meedenken over de toekomst van hun be drijven en gezinnen', zegt Kikkert. 'Het on derwerp bedrijfsopvolging bijvoorbeeld is nu, maar ook over tien jaar nog actueel. Dit seminar is helemaal vernieuwd. We geven hierin praktische aanwijzingen aan degenen die in het opvolgingsproces zitten, om straks de bedrijfsoverdracht zo succesvol mogelijk te laten verlopen. Met het seminar 'Het agra risch bedrijf zonder opvolger' richten we ons op de ondernemers die geen opvolger hebben en overwegen om hun bedrijf te verkopen. Een bedrijf moet natuurlijk wel toekomst perspectief hebben. Ik denk dat je als bank ook een eventuele bedrijfsbeëindiging be spreekbaar moet maken.' Het seminar 'Grip op geld' is geactualiseerd en verbeterd. Aan de hand van praktijkvoorbeelden worden in het seminar adviezen gegeven over rente- en kos- Alle agrarische relaties benaderen Uitgangspunt van de actie is dat de plaatselij ke bank alle agrarische cliënten benadert, door ze in de eerste weken van januari een mai lingpakket toe te sturen. In het pakket zit een uitnodigingsbrief voor één of meerdere seminars. Ook bevat de map informatie over agrarische beurzen waar de Rabobank, even tueel samen met Interpolis, aanwezig zal zijn en wordt een overzicht gegeven van de bro chures 'Visie op'. De ondernemer kan zelf aangeven voor welke bijeenkomsten, brochu res of beurzen hij belangstelling heeft. De Onderscheiden van de concurrent Kikkert: 'Met een marktaandeel van 90 pro cent in de agrarische sector is de Rabobank marktleider en dat willen we ook blijven. Ons marktaandeel staat echter onder druk. We moeten ons blijven onderscheiden van de concurrent. Jaarlijks zouden we elke onder nemer minstens één keer persoonlijk moeten benaderen. Omdat we zoveel agrarische rela ties hebben, zo'n 110.000, lukt dat in de prak tijk vaak niet. De actie is daarvoor heel ge schikt. De banken kunnen zo laten zien dat ze zich actief in willen zetten voor de boeren en tuinders in hun werkgebied.' Kikkert: 'Met de actie kan de bank laten zien dat ze zich actief wil inzetten voor de agrarische sector.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 7