'Rabo Infodag Wonen' is hoogtepunt van eerste thema-actie particulieren 6 Achtergrond Infodag lokaal inkleuren Nieuw relatiegeschenk: VT-Wonen boek Nationale happening Positieve ervaringen met open dag Durven verkopen Goede voorbereiding en ondersteuning belangrijk RABOBAND NUMMER 24/13 DECEMBER 1993 medewerkers alerter te zijn op signalen uit de markt en contacten beter te begeleiden en uit te bouwen. Door de automatisering komen klanten steeds minder vaak in de bankhal. Wanneer een klant voor advies binnenkomt, verwijs hem dan niet naar een rek vol folders. Houd de klant binnen, ga een gesprek aan en probeer een afspraak te maken.' ')e moet een produktenpakket bieden dat aan sluit op de behoefte van de klant', aldus Van der Asdonk. 'Ook je prijs moet marktconform zijn. We kunnen ons nooit lang positief on derscheiden met produktvernieuwingen en scherpe prijzen, want de concurrentie volgt snel. Je kunt je als bank wel onderscheiden in het uitbouwen van een relatie. Ik denk dat we op dat punt kunnen scoren. We moeten de klant echter wel eerst binnen zien te krijgen, contacten leggen. Daar is zo'n open dag heel geschikt voor. Met de Infodag Wonen komen we als Rabobank met één gezicht naar buiten. En door op een zaterdag open te zijn, als de meeste mensen vrij zijn, verlaagje de drempel. Als plaatselijke bank kun je de Infodag bo vendien lokaal inkleuren door andere onder werpen te presenteren die met wonen te ma ken hebben. Bijvoorbeeld een stand voor een notaris of een architect, of met informatie over bestemmingsplannen van de gemeente en over nieuwbouwprojecten. Elke bank kan dat zelf invullen. Na de Infodag loopt de actie periode nog door tot 13 mei. In die periode kan de bank aandacht besteden aan nazorg van reacties op advertenties en mailings en nazorg van de contacten die op de open dag zijn gelegd. Maar ook na de actieperiode blijft een goede follow-up heel belangrijk.' Tijdens de Infodag 'Wonen' op 16 april vindt de introductie plaats van een nieuw relatiege schenk bij woninghypotheken, het VT-Wo nen boek 'De mooiste; ideeën voor thuis'. De ze uitgave wordt verder alleen aangeboden aan abonnees van VT-Wonen en zal niet in de win kel te koop zijn. Van der Asdonk: 'Het boek leent zich heel goed om uit te reiken als after- sales-geschenk bij het accepteren van de offer te. Wij adviseren de banken om op de Infodag een VT-Wonen stand in te richten. Hierin kan het boek worden gepresenteerd.' VT-Wonen stelt voor de inrichting van de stand materiaal beschikbaar, zoals inkijkexemplaren van het maandblad, inschrijfformulieren voor nieuwe abonnees en woonkleden. Nieuwe abonnees hebben de keuze uit het boek of een woon- kleed. In de VT-Wonen van maart wordt de Rabo Infodag Wonen aangekondigd. 'Een stand van VT-Wonen heeft een objectieve uit straling', meent Van der Asdonk. Van der Asdonk: 'Het is mogelijk dat een aan tal banken niet aan de open dag zal meedoen, bijvoorbeeld omdat hun werkgebied te klein is. Die banken adviseren wij afspraken te maken met een collega-bank in de buurt over verwij zing voor de Infodag naar deze bank. Nog voor de Kerst zullen alle plaatselijke banken het Marktbewerkingspakket Thema-actie 'Wonen' ontvangen. Wij rekenen er op dat de Rabo Infodag Wonen een nationale happening wordt, waarbij ook lokale en regionale ge beurtenissen de nodige aandacht krijgen.' Voor de particulierenmarkt worden volgend jaar zes acties gehouden. Twee daarvan zijn thema-acties. 'Bij de keuze van de thema-acties is gezocht naar belangrijke zaken in iemands leven', vertelt Toon van der Asdonk, adviseur Marktbewerking bij de produktgroep Financiering Particulieren. De thema-actie 'Wonen' loopt van 14 maart tot 13 mei, met als hoogtepunt de 'Rabo Infodag Wonen' op zaterdag 16 april. De bedoeling is dat alle plaatselijke banken dan van 10.00 tot 16.00 uur een open dag organiseren rondom het thema wonen. Van der Asdonk: 'Met de infodag Wonen komen we als Rabobank met één gezicht naar buiten. Van der Asdonk vertelt dat de laatste jaren in enkele regio's al ervaring is opgedaan met een open dag. 'In West-Brabant organiseerden ruim zestig banken een hypothekendag en in Noord-Nederland stelden zo'n honderd ban ken op dezelfde dag hun deuren open. We hebben deze infodagen geëvalueerd met de betreffende banken. Die waren heel positief. Ook hebben we 250 bezoekers van één van de open dagen gevraagd naar hun ervaringen. Zij gaven als eindoordeel een gemiddeld rap portcijfer van 7,8. Dat is een hoog cijfer, maar het betekent niet dat er niets meer te verbete ren valt. Vooral aan de nazorg moet meer aan dacht worden besteed.' 'Een bank kan veel moeite doen om een info dag te doen slagen, maar zonder een goede after-sales heeft zo'n dag niet het gewenste effect', weet Van der Asdonk. 'We zijn vaak afwachtend, durven de klant niet goed te pushen. Maar als wij het niet doen, doet de concurrent het. En de consument vindt het blijkbaar acceptabel om zo te worden bena derd. De maatschappij is veranderd en ook wij moeten daarin mee. Behalve adviseren moeten wij durven verkopen. Om de Infodag Wonen te gebruiken om meer te verkopen, ontwikkelden we samen met Opleidingen ver koperstrainingen. Met de trainingen leren we >- Van der Asdonk: 'Op de open dag kunnen we ons naar de consument toe profderen als een actieve, professionele, deskundige en ser- vicegerichte bank. Een bank die alles weet van wonen en wat daarmee samenhangt. De cliënt stelt zijn vragen, wij hebben onze deskundig heid en onze produkten, samen vinden we de beste oplossing. Dat is de intentie van de thema-actie Wonen.' 'De eerste vier weken van de actie zijn bedoeld om naar de Infodag toe te werken', legt Van der Asdonk uit. 'Alle medewerkers van de bank moeten zo vroeg mogelijk over de actie worden geïnformeerd. Het succes ervan hangt af van hun inzet en samenwerking.' Om de ac tie te ondersteunen worden diverse publici teitsmaterialen ontwikkeld. Zo komen er affi ches, bijsluiters, een etalagepakket en materi aal om de bankhal aan te kleden. Voor lokale publiciteit kan gebruik worden gemaakt van advertenties, redactionele artikelen en een ra diocommercial. Met gerichte direct mail acties kan de bank interessante cliëntgroepen bena deren. Ook zijn voor de Infodag twee nieuwe videoprogramma's beschikbaar. Het eerste programma heeft als onderwerp 'Huren of ko pen?'. Het tweede gaat in op de vraag 'Een huis kopen, wat nu en waar moet ik op letten'. In maart verschijnen advertenties in de lan delijke dagbladen met als onderwerp het thema 'Wonen'. Zij brengen in beeld wat de bank binnen dit thema voor de consument kan betekenen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 6