Vrije voeten betaalrekening voortaan per kwartaal 3 Actueel Vrije voeten per 1 januari 1994 RABOBAND NUMMER 24/13 DECEMBER 1993 In de derde week van januari krijgt naar schatting 33 procent van de particuliere rekeninghouders een afrekening voor het overschrijden van één of meer 'vrije voeten' van hun betaalrekening. Om sneller en beter te kunnen bijsturen is besloten voortaan niet meer eens per half jaar, maar per kwartaal af te rekenen. De eerste afrekeningen in het kader van de tarifering voor particulieren vonden halver wege dit jaar plaats. 15,3 Procent van alle re keninghouders overschreed de grens van de gratis bankhandelingen. Het leek erop, dat de particuliere cliënt bereid was zijn betaalgedrag aan te passen. Het betalen per machtiging was al sterk gestegen door gerichte acties. Ook bleef bijvoorbeeld het gea-gebruik toenemen. Nu de eindafrekening over het eerste jaar in zicht komt, blijken uiteindelijk 1,3 miljoen re keninghouders voor één of meer betaalvor- men te moeten bijbetalen. Met name het gra tis aantal acceptgiro's bleek voor veel reke ninghouders onvoldoende. Feedback In het videojournaal 'Bank in Beeld' van 24 november verklaarde Huub Bosch van de pro- duktgroep Betaaldiensten dat de cijfers onge veer beantwoorden aan de verwachting ten tijde van de invoering van de tarifering voor particulieren. Bosch: 'Als we zeggen dat 33 procent van de rekeninghouders te maken krijgt met kosten, wil dat nog niet zeggen dat ze ook werkelijk moeten bijbetalen. Het kan zijn dat, als gevolg van het rentevoordeel door het afschaffen van de valutering over de gira le omzet en de rente-opbrengst, de kosten worden opgeheven. Maar toch, het aantal is niet gering. Achteraf gezien is er hier en daar misschien wat te weinig feedback geweest. Vanaf mei was een DM-actie beschikbaar om cliënten, die een groot deel van de vrije voe ten hadden opgebruikt, met een persoonlijke brief daarop te attenderen. Daarbij werd ge adviseerd gebruik te maken van de gratis be taalmogelijkheden. Zo'n 300 banken deden hieraan mee. Naar schatting heeft 40 procent van de rekeninghouders die moeten bijbeta len, een brief ontvangen. In juni is er nog een actie geweest. Banken konden toen, met ge bruikmaking van het zogenoemde 'rentabili- teitsmodel', een snelle uitdraai maken van het Bij een gesprek met de cliënt over zijn betaalgedrag zijn er diverse hulpmidde len. Het kantoor aan de Keizersgracht van de Rabobank Eindhoven maakt meestal gebruik van brochures. betaalgedrag van een bepaalde klant. Op grond daarvan kon de bank met de klant pra ten over aanpassing van het betaalgedrag. Het rentabiliteitsmodel zal opnieuw beschikbaar komen, ditmaal met de gegevens over 1993.' Bijsluiter Begin december zijn particuliere rekening houders via een bijsluiter op de hoogte ge bracht van de nieuwe afrekening per kwar taal. Het gaat daarbij om een 'passieve ak koordverklaring'. Bosch: 'Dat wü zeggen dat de afrekening per kwartaal gaat plaatsvinden op basis van vrije voeten per kwartaal, tenzij de cliënt aangeeft liever gebruik te maken van de vrije voeten per jaar. De nieuwe va riant valt voor de klant in het algemeen gun stiger uit.' Aantal banken rekende al per kwartaal af Van de plaatselijke banken rekende al 25 pro cent vanaf de invoering van de tariefmaatregel per kwartaal af. Zoals de Rabobank Gronin- gen-Haren. Greetje Visser-Ritskes, directeur Commerciële Zaken: 'Afrekening per halfjaar leek ons gewoon te lang. Het afrekenen per kwartaal is ons uitstekend bevallen. De groot- per kwartaal per jaar Kasopnamen 4 12 Eurocheques 15 60 Handmatige overschrijvingen 5 18 Accept-giro's 7 24 ste gebruikers werden zich zo snel bewust van de kosten en namen maatregelen om die voor de rest van het jaar beter in de hand te houden. Voor ons interessante klanten die al in de loop van het jaar werden geconfronteerd met kos ten, hebben we persoonlijk benaderd. Dat heeft heel positief gewerkt. Voor de invoering van de tariferingsmaatregelen kregen we nog al wat commentaar. We zien de kritiek nu af nemen en plaatsmaken voor acceptatie.' De Rabobank Groningen-Haren zal, gezien het al bestaande systeem van kwartaalafreke ning, geen gebruik maken van het centraal bij sluiten van de nieuwe maatregel. 'Het lijkt ons niet zo'n goed moment om de mensen nu weer aan te spreken over de kosten van het betalingsverkeer', is Vissers overweging. 'En omdat wij toch al per kwartaal afrekenden, is het voor ons niet zo nodig. We verwachten van onze cliënten geen toenemend aantal vra gen. Met een bijsluiter rakelen we het vuur al leen maar op.' Actieve benadering Onderdirecteur Commerciële Zaken Wim van der Waal van de Rabobank Schouwen spreekt van gunstige ervaringen in het afgelo pen jaar. 'We hebben weinig klanten verloren door de tariefmaatregel. Aan de hand van de maandcijfers kunnen we zien, dat tussen be gin januari en half maart 21 rekeninghouders zijn vertrokken. We zitten nu weer boven de cijfers van januari, maar dat beeld is geflat teerd. De stijging van het aantal rekeningen wordt met name veroorzaakt door de bewo ners van een asielzoekerscentrum in ons werk gebied. We hebben in de loop van het jaar on ze cliënten actief benaderd en dat heeft zeker invloed gehad op acceptatie en een beter be taalgedrag. Toch verwacht ik in januari veel vragen en mogelijk ook wat klantenverlies. Naar mijn schatting gaan er bij ons nog wel een paar rekeninghouders naar de Postbank.' Vragenstellers Dick Haasbroek van de produktgroep Betaal diensten: 'Bij de besluitvorming is aange drongen op een zorgvuldige benadering van de cliënt. In totaal hebben honderd plaatselij ke banken geen gebruik gemaakt van de mo gelijkheid de bijsluiter over de kwartaalafre kening bij te voegen. Banken hebben een mo delbrief ontvangen, die kan worden gebruikt om cliënten nader te informeren. We willen de baliemedewerker zo goed mogelijk voor bereiden op eventuele vragen. Toen in juli de eerste groep rekeninghouders, werd gecon fronteerd met extra kosten op de betaalreke ning, kwam 3 procent van hen met vragen en opmerkingen aan de balie. Dat aantal zal nu wel wat hoger zal zijn. Omdat er in de loop van het jaar ook gewenning is opgetreden, ver wachten wij niet dat een groot aantal reke ninghouders voor een andere bank kiest.' Rekeningafschrift Belangrijkste klacht in het eerste tariferings jaar was de teruggang van het aantal reke ningafschriften van eens per week naar eens per veertien dagen. Bosch: 'Die maatregel levert een besparing van 40 miljoen per jaar op. Vanaf 1 januari geven we de baliemede werker er een aantrekkelijke optie voor de klant bij. Voor f 3,- per kwartaal kan de re keninghouder weer iedere week een over zicht van zijn transacties krijgen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 3