13 Achtergrond Nieuwe gezichten door apart reisbureau Geen ondergesneeuwd kindje meer ren achterblijft, kan de bank overwegen met het produkt te stoppen. Dat hebben twintig Rabobanken inmiddels gedaan. De produkt- groep Reizen heeft de laatste jaren veel aan dacht besteed aan de rentabiliteit. Automati sering van de boekingsprocedure en adviezen over kostenbewustzijn en de lengte van het adviesgesprek hebben bijgedragen aan kos tenbesparing. 'Op basis van directe kosten en opbrengsten was de bijdrage van het produkt reizen aan de rentabiliteit per mensjaar in 1990 f 9.000,-. Over 1992 bedroeg dat cijfers f21.000,-', zegt Salomons tevreden. Verkoopkant niet vergeten Salomons is geen voorstander van ruimere openingstijden voor de reizenverkoop. 'Bij openstelling op zaterdag treedt meestal om- zetverschuiving op. Mensen die anders op weekdagen komen, gaan nu op zaterdag een reis boeken.' Over zelfstandige reisafdelingen is hij ook niet positief. 'Dan verlies je de mo gelijkheid om bancaire produkten af te zetten. En bij leegloop kun je de medewerker van het reisbureau moeilijker inzetten voor andere werkzaamheden.' De rentabiliteit van het pro dukt reizen blijft een aandachtspunt. 'Maar de verkoopkant is zeker zo belangrijk', stelt Salomons met nadruk. 'Een eerste voorwaar de om het produkt reizen met succes te kun nen voeren, is een enthousiaste medewerker die goed op de hoogte is van nieuwe ontwik kelingen.' RABOBAND NUMMER 24/1 3 DECEMBER 1 993 Tijdens de Info Reizen konden reismede- werkers kennismaken met typische jonge- rensporten, zoals 'droogskiën'. een reis boekt, krijgt bovendien korting op zijn reisverzekering. Vakantiegangers die weer thuis zijn, krijgen voortaan een 'Welkom- thuis pakket', in plaats van de 'Welkom thuis kaart'. In het pakket zitten onder meer een zakje koffie en een aantal kortingsbonnen en 'refundcoupons', waarmee het aankoopbe drag van een artikel wordt geretourneerd. De waarde van het pakket is zo'n f 40,-. Rentabiliteit krijgt veel aandacht Reizen is niet opgenomen in het basispro- duktenpakket voor plaatselijke banken. Als de rentabiliteit van het produkt na een aantal ja- De Rabobank Zuidlaren opende op 4 no vember de 'Rabo Reis-corner', de verzelf standigde reizenafdeling. Het is het enige reisbureau in de gemeente, die 15 kilometer ten zuiden van Groningen ligt. De Reis-cor- ner wordt 'bevrouwd' door een fulltime en een parttime medewerkster. Waarom een apart reisbureau? 'Uit onderzoek is gebleken dat een verdubbeling van onze reizenprovi- sie haalbaar moest zijn. Er is onder meer ge keken naar het gemiddelde bedrag per per soon dat in ons werkgebied aan reizen wordt uitgegeven', vertelt directeur Jan Zwart. 'Veel inwoners van Zuidlaren boeken hun vakanties in de stad Groningen. Met een apart reisbureau, dat 45 uur per week is ge opend, willen we die beweging een halt toe roepen. Ook heeft meegespeeld dat een an der reisbureau zich in Zuidlaren wilde ves tigen. Maar kantoorruimte is hier schaars. Toen er een pand vrijkwam, zijn wij er met een ingesprongen.' Wisselwerking tussen reisbureau en bankhal Sinds de opening hebben veel niet-cliënten de Rabo Reis-corner bezocht. Zwart: 'De drempel is lager. Mensen vinden dat een apart reisbureau meer privacy geeft dan een reizenafdeling in de bank. Van concurrent- banken hoorden wij dat zij hun cliënten lie ver naar onze Reis-corner doorsturen dan naar een ander reisbureau.' Tussen de bank hal en het reisbureau bestaat een wisselwer king. 'Cliënten die de Reis-corner bezoeken, kunnen op andere produkten worden ge attendeerd. Als we in de bankhal vakantie plannen signaleren, verwijzen we de cliënten door naar de Reis-corner.' Zwart denkt niet dat een zelfstandig reisbureau of ruimere ope ningstijden bij iedere Rabobank tot omzet- verhoging leidt. 'De plaatselijke verschillen zijn groot.' Bij de Rabobank Hoensbroek heeft de afdeling Reizen sinds kort een aparte plaats in de bank hal. Een fulltime medewerkster houdt zich be zig met de verkoop. Een paar maanden ge leden was de situatie anders. Het produkt was nauwelijks zichtbaar in de bankhal. Rei zen werd 'erbij' gedaan door de balie adviesgroep. Herman Peurteners, sinds oktober directeur van de bank Hoensbroek, bracht het 'ondergesneeuwde kindje' tot le ven. 'Reizen geeft het imago van de bank een ander aanzicht. Het is een produkt om te etaleren. Vanuit de kwaliteitgedachte vind ik datje een produkt er niet 'bij' moet doen. Met bankprodukten als verzekeringen en fi nancieringen ga je immers ook op een pro fessionele manier om.' Bancaire kennis op peil houden 'Kwaliteit heeft consequenties', vervolgt Peurteners, 'zoals een fulltime reismede- werkster. Onze aanpak levert niet meteen een goed belegde boterham op, maar wij zijn bereid te investeren.' Hij heeft wel een eis gesteld aan de medewerkster die is vrij gemaakt voor reizen. 'Ze moet haar bancai re kennis op peil houden. Onze bank is be zig met fusiebesprekingen en het is niet uit gesloten dat het beleid in de toekomst ver andert.' Wat vindt Peurteners van een zelfstandig reisbureau a la Zuidlaren? 'Dan moet je je meten met commerciële reisbureaus. Ik vraag me af of dat de bedoeling is. Boven dien draagt het niet bij aan het Allfinanz- concept. Maar situaties verschillen natuur lijk plaatselijk.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 13