Reizen: Alles in huis tegen redelijke prijs 12 Achtergrond RABOBAND NUMMER 24/13 DECEMBER 1993 Info Reizen stond dit jaar in het teken van jongerenreizen. Zo'n 800 reismedewerkers van Rabobanken bezochten eind november en begin december het evenement in het Veldhovense congrescentrum Koningshof. Ze konden over de laatste ontwikkelingen bijpraten met touroperators, luchtvaartmaatschappijen en afdelingen van Rabobank Nederland die zich bezighouden met vakantiebankdiensten. Tijdens het evenement werd ook ingegaan op de verwachte reizenomzet in 1993. Die zal zo'n 4 procent lager zijn dan vorig jaar, doordat er minder pakketreizen zijn geboekt. Verder waren er een aantal nieuwtjes, zoals een gratis InterHelp Protectieplan bij boeking en de 'Leukste Vakantie Krant'. menwerken zijn De Boer Wendel, ge specialiseerd in het Verre Oosten, en Oad Cycletours, specialist in fietsvakanties. Mensen boeken meer autoreizen De boekingen voor zomervakanties bleven dit jaar achter bij alle reisbureaus en ook bij de Rabobank. Salomons sprak op de Info Reizen de verwachting uit dat de reizenomzet over dit jaar zo'n 4 procent lager zal zijn dan de om zet in 1992, die f476 miljoen bedroeg. Dit on danks het feit dat er dit jaar veel meer 'Rabo Vliegvakanties' zullen worden geboekt dan in 1992: 5.500. Het aantal passagiers in 1993 zal volgens Salomons gelijk blijven aan dat in 1992. 'De produktmix is verslechterd', con stateert Salomons. 'Er zijn meer autoreizen geboekt en minder vliegreizen. De provisie op autoreizen is lager dan die op pakketreizen zoals vliegreizen. Die lagere omzet moeten we terugverdienen.' >- 'Ons reizenaanbod voor jongeren bleek niet inzichtelijk te zijn voor de mensen die zich met reizen bezighouden', zegt Luuk Sa lomons, waarnemend hoofd produktgroep Reizen. 'Daarom hebben we dit jaar op Info Reizen veel aandacht besteed aan het jonge- renpakket.' De Rabobank was tot nu toe vrij passief op het gebied van jongerenreizen, van wege de relatief lage verdiensten. Maar daar komt verandering in. 'Ook Reizen wil haar steentje bijdragen om het marktaandeel van de Rabobank in de jongeren- en de studen tenmarkt te vergroten', geeft Salomons aan. 'Het produkt reizen heeft, beter gezegd had, twee knelpunten. Ons aanbod voldeed niet aan de wensen van jongeren en we hadden een imagoprobleem: betuttelend en duur. Door een aantal nieuwe produkten hebben we een deel van die knelpunten opgelost. Bo vendien is het boeken van jongerenreizen voor de Rabobanken goedkoper geworden, omdat dat nu geautomatiseerd kan.' Aan het imago probleem wordt gewerkt. 'Binnenkort komt reizen aan de orde in de informercial van de Rabo Top 40. En dit voorjaar, van februari tot mei, wordt een speciale reizenactie voor jon geren gevoerd.' Nieuwe produkten voor jongeren Op Info Reizen '94' werden twee nieuwe pro dukten van de touroperators Arke en Hotel plan gelanceerd, speciaal bestemd voor jon- Luuk Salomons en Marijke Zant van de produktgroep Reizen op de Info Reizen. Zant is al een aantal jaren verantwoorde lijk voor de organisatie van het evene ment. geren. Arke kwam met de brochure 'Vliegta- rieven jongeren en studenten'. Hotelplan heeft een soortgelijke uitgave, 'World flight savers' genaamd, waarin ook hotels, huur auto's en campers staan. De prijzen in de nieu we brochures zijn ongeveer gelijk aan die van de NBBS en soms zelfs lager. De Arke-bro- chure is exclusief voor de Rabobanken en de eigen reisbureaus van de touroperator. Ho telplan verspreidt de uitgave onder alle in stanties die de reizen van deze organisatie ver kopen. Arke introduceerde op Info Reizen ook een nieuw programma voor jongeren van 14 tot 17 jaar, 'My Way Junior'. Meer reisovereenkomsten haalbaar De doelstelling van de actie Zomerreizen, die deze week van start gaat, is een afzetgroei te halen die boven het marktgemiddelde ligt. Dat komt overeen met 5 procent méér reisover eenkomsten dan vorig jaar. Hoe moet dat ge beuren? Salomons: 'Om te beginnen, moeten cliënten actief worden benaderd. Slechts 20 procent van onze cliënten boekt hun vakan tie bij de Rabobank. Ook daar speelt een imagoprobleem. De indruk bestaat dat wij duurder zijn dan een reisbureau en minder keus hebben. Dat is niet zo. We hebben 140 reisprogramma's te bieden. In 'De Leukste Va kantiekrant', waarvan deze week het eerste nummer verschijnt, besteden we veel aan dacht aan 'veel keus en niet duur'. Bijvoor beeld door een overzicht te geven van be stemmingen onder de f 1.000,-. De voorgan ger van de krant, het Vakantiemagazine, leid de onvoldoende tot boekingen. We denken dat 'De Leukste Vakantiekrant' nieuwe boe kers oplevert. Het concept is in ieder geval en thousiast ontvangen bij de plaatselijke ban ken en bij de touroperators. Door het grote aantal bestellingen van banken en extra ad vertenties van touroperators kunnen we het eerste nummer uitbreiden van 16 naar 24 pa gina's.' Rabobank in publiciteitsuitingen touroperators Salomons vertelt dat de Rabobank voortaan met naam zal worden vermeld in de adver tenties van de touroperators waarmee de bank zaken doet. Verder wordt vanaf deze maand zestig keer een tv-commercial uitgezonden van de zestigjarige touroperator Arke. Ook daarin wordt naar de Rabobank als verkoop kanaal verwezen. Nieuwe touroperators waar- mee de Rabobank vanaf volgend jaar gaat sa- I Vakantiegangers die weer thuis zijn, krij gen het Welkom-thuis pakket. Het pakket bevat onder meer kortingsbonnen en ver tegenwoordigt een waarde van f 40,-. Extra's bij boeking 'De Leukste Vakantie Krant' is niet het enige nieuwtje. Tot 1 december volgend jaar krijgen reizenboekers het Interhelp Protectie Plan gratis. Wie snel is en vóór 1 maart bij de bank

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 12