Uit de bank geklapt 8 Forum Langlopende financieringen M/V of liever V? Verminderd persoonlijk contact met cliënt Verre Oosten IJzeren kassier RABOBAND NUMMER 23/29 NOVEMBER 1993 De Rabobank consta teert een behoefte aan woningfinancieringen met 30 jaar vaste rente. Onder druk van de concurrentie wordt dit produkt nu op defensieve wijze aangeboden. Is er sprake van een bange of van een innovatieve, toonaangevende marktleider? 'Geen van beide', zegt Hans Vriend van de produktgroep Financiering Particulieren. 'De defensieve aanpak is noodzakelijk, omdat te voren niet vaststaat of we altijd over voldoen de 30 jaar-vaste middelen kunnen beschik ken. Tot voor kort moesten we derhalve afzien van dit rentetype. Nu hebben we het produkt - als één van de weinigen - wel. Zij het in be perkte mate.' Doet de Rabobank aan positieve discriminatie? Met andere woorden: maakt een vrouw (bij gelijke geschiktheid) bij solliciaties meer kans dan een man? 'Het zou een goede zaak zijn als er een wat meer evenredige verdeling zou bestaan van mannen en vrouwen over de di verse soorten functies', antwoordt Gerrie Cra- mer van Sociaal Beleid Onderzoek. 'Globaal genomen zijn vrouwen sterk ondervertegen woordigd in functies waarvoor een hoge voor opleiding wordt gevraagd. In lagere functies is dat andersom. De mogelijkheden om een evenredige verdeling te realiseren, zijn in on ze organisatie beperkt. Enerzijds verkeren we in een fase van personele krimp, waardoor het aantrekken van nieuwe personeelsleden van buitenaf zo veel mogelijk wordt beperkt. An derzijds gaan we in ons beleid uit van advie zen in plaats van voorgeschreven aanstel lingsverplichtingen. Aan de directeuren van plaatselijke banken en managers van Rabo bank Nederland is geadviseerd zo mogelijk méér vrouwen in hogere en leidinggevende functies te benoemen en, als er vacatures voor dergelijke functies openstaan, 'bij gelijke ge schiktheid' de voorkeur te geven aan een vrouw.' Wat gebeurt er als er trainees worden aangetrokken? Cramer: 'In gevallen waarin we centraal trainees voor hogere en leidingge vende functies werven, streven we al enige ja ren naar een fifty-fiffy-verdeling. Ondanks het feit, dat het aantal vrouwelijke sollicitanten voor trainee-plaatsen doorgaans veel minder dan de helft bedraagt, slagen we erin een ge lijke verhouding in het aantal vrouwen en mannen te realiseren.' De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde zaken of woorden is. In de rubriek 'Uit de bank geklapt' de antwoorden op vragen als 'Wat betekent dit?', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit er nog meer achter?'. Vragen worden behandeld door deskundigen. Het adres: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514, fax (030) 901904. We proberen kosten te besparen door zoveel mogelijk te auto matiseren met apparaten. Aan de andere kant moeten we - door het ver minderde persoonlijke contact - cliënten met allerlei marketing technieken binnenhalen/-houden. Dat kost ook geld. Hoe zit dat? 'Automatisering is niet in de eerste plaats kos tenbesparing, maar uitbreiding van de dienst verlening. Denk aan de 24-uurs gea en verbe tering van de kwaliteit van de dienstverlening door standaardhandelingen te automatiseren. Daardoor komt tijd vrij voor relatiebeheer', zegt Theo van der Heijden van Marketing Particulieren. 'Een gevolg van deze (front- officejautomatisering is, dat het cliëntencon tact inderdaad vermindert. Omdat de con- Een cashboy is een snelkasautomaat. Het apparaat is ontwikkeld uit veilig heidsoverwegingen. currentie nu meer mogelijkheden krijgt om 'in te breken' in onze cliëntrelatie, moeten we er alles aan doen om onze cliënten te behou den en nieuwe cliënten binnen te halen. Ge avanceerde marketingtechnieken zoals direct- mail, telemarketing en dergelijke zijn abso luut nodig om de slag om de gunst van de cliënt te winnen. Direct marketing-technie- ken worden niet voor alle cliënten gebruikt, maar zijn gericht op bepaalde groepen cliën ten. Daardoor is een zekere kostenbesparing mogelijk.' Van der Heijden: 'De gea's en di- rect-mail kosten uiteraard geld. Dat geld moet onder meer worden verdiend door routine werkzaamheden, zoals front-office en back office, zoveel mogelijk te standaardiseren. De 'winst' die daarmee in de (personeels-)kosten wordt gemaakt, kan worden gebruikt om commerciële medewerkers met moderne marketingtechnieken het veld in te sturen.' In de krant las ik, dat bedrijven admini stratief werk gaan uitbesteden aan landen in het Verre Oosten. Ook banken zouden dat gaan doen. Heeft de Rabobank ideeën in die richting? Cees Voogt, directeur Centrale Dienst Perso neel, kan daar heel kort over zijn: 'Nee, de Rabobank heeft geen enkel idee in die rich ting.' Wat is een cashboy? 'Cashboy is een bena ming voor een type snel kasautomaat', antwoordt Pim van Rhee van Vesti- gingenbeleid Aangeslo ten Banken. 'Zo'n appa raat, dat ongeveer de grootte heeft van een verhuisdoos, wordt ook wel 'ijzeren kassier' genoemd. De cashboy is een gelduitgifte-ma chine die aan de balie wordt geplaatst. Komt een cliënt aan de balie voor geldopname, dan toetst de bankmedewerker het bedrag, reke ningnummer van de cliënt en een code in. Zijn de gegevens juist en zijn er verder geen re denen die uitbetaling in de weg staan, dan le vert de cashboy het gevraagde bedrag.' Van Rhee: 'Dit apparaat is ontwikkeld uit veilig heidsoverwegingen, waarbij de 'buitbeper- kings'-gedachte centraal staat. Er moet, zoals gezegd, aan een aantal voorwaarden worden voldaan om aan geld te komen. Onder ande re voldoende saldo op de rekening, maar ook het uit te geven bedrag per transactie is aan een bepaald maximum gebonden. In geval van een bedreiging wordt op deze manier ener zijds de buit drastisch beperkt, en anderzijds wordt vanwege de ingebouwde tijdsvertraging de pakkans voor de overvaller vergroot.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 8