De nieuwe regeling 7 Actueel 9 10 11 12 de manier waarop het management, de me dewerkers en de BGD er in de praktijk mee omgaan. Is het management in staat zich de ze specifieke taak eigen te maken? Blijft de BGD objectief in het spanningsveld tussen management en medewerkers? Wat is de in vloed van het vervallen van de GAK-controle op het ziekteverzuim van de medewerkers? De Rabobankorganisatie maakt een moeilijke pe riode door. Daardoor komen spanningen op het werk vaker voor dan vroeger. Het ziekte verzuim kan zich verplaatsen van het fysieke naar het psychische vlak. De drempel die er bestond bij de GAK-controleur aan de deur, verandert. Uit de praktijk zal moeten blijken of het superakerschap een kans van slagen heeft. Daarom heeft de Ondernemingsraad van Rabobank Nederland gevraagd om een eerste evaluatie al in septem ber van het volgend jaar te la ten plaatsvinden.' Oude situatie ook niet ideaal Gabi Eibers, baliemedewerk ster bij de Rabobank Lichten voorde en ook ondernemings raadlid, zegt dat haar OR er aanvankelijk ook zo over dacht. Na een voor lichtingsbijeenkomst ontstond echter meer vertrouwen in de nieuwe regeling. Ze is van mening dat ook aan de oude regeling wel be zwaren kleven. Zelf liep ze enige tijd geleden op het werk een blessure op. Ze viel in een openstaand luik en was voor bijna drie weken J uitgeschakeld. Eibers: 'De contacten met de bank liepen wat stroef. Iedereen heeft het druk, maar als je thuis zit kruipt de tijd. Ik had het gevoel dat er betrokkenheid ontbrak. Met de nieuwe regeling weet je meer waar je aan toe bent, denk ik.' Over controle tijdens de eerste ziektedagen zegt ze: 'Is het ziektebeeld duidelijk, dan is de lekencontrole zoals die nu door het GAK wordt uitgevoerd, overbodig. Gaat het om vage klachten dan kom je op een gegeven moment toch wel bij een GAK-arts terecht. Of die veel voor je kan doen, hangt er helemaal van af. Heb je het niet naar je zin, is de sfeer op het werk niet goed, dan ben je eer der geneigd thuis te blijven dan een confron tatie aan te gaan. In zo'n geval is een goed ge sprek met je chef in een zo vroeg mogelijk sta dium zinvoller dan een bezoek aan de GAK- arts. Als je er niet over praat, los je niets op. En J voor dat soort gesprekken biedt de nieuwe re geling meer ruimte.' Unanieme beslissing Hageraats: 'Het uiteindelijke resultaat was, dat half juli Rabobank Nederland, alle Onroerend Goed BV's, alle dochters en 98 procent van de plaatselijke banken het groene licht gaven voor het aanvragen van het superakerschap. Zes banken bleven aarzelen. We hebben met hen gepraat en het resultaat was, dat ook zij mee wilden gaan doen. Het werd uiteindelijk dus een unanieme beslissing. De formele aan- J vraag bij de Bedrijfsvereniging voor het super akerschap kon de deur uit. Op 5 oktober werd goedkeuring verleend om met ingang van het nieuwe jaar het superakerschap uit te voeren.' Blij met structuur Anton Schimmel, directeur van de Rabobank Lichtenvoorde, is blij met de nieuwe struc- I tuur. 'Als iemand nu ziek is, moet dat voor ne- RABOBAND NUMMER 23/29 NOVEMBER 1993 gen uur worden gemeld. Bij die gelegenheid vraagt de chef wat de medewerker mankeert en of de ziekte lang gaat duren. Het is de be doeling dat de zieke binnen een week weer wordt teruggebeld. Maar als het druk is, ver geet je dat ook wel eens. Heel vervelend, maar juist daarom juich ik een gestructureerdere aanpak toe. Soms ben je als leidinggevende ook te soft en ga je een confronterend gesprek uit de weg. Nu moet je wel open en eerlijk met elkaar praten. Dat spreekt me wel aan.' Mein- dert Kingma, hoofd van het directoraat Faci litair Betalingsverkeer vindt het superaker schap een ontwikkeling in positieve richting. Als voordeel ziet hij de directe betrokkenheid van de organisatie bij zieke medewerkers. 'Daardoor kan sturing worden gegeven', zegt hij, 'en op het GAK hadden we ook wel eens kritiek. Maar goed, we moe ten nu bewijzen het zelf beter te doen. En daar zit een risi co in', aldus Kingma. 'De werkzaamheden die het su perakerschap met zich mee brengt, moeten wel te behap pen zijn. De extra inspannin gen zullen veel van de orga nisatie vergen. Zowel van de BGD, die zal moeten zorgen voor capaciteit en kennis overdracht, als van de betrokken managers. Wij hebben hier een club van 350 mensen. Dat is heel wat. We zijn zelf overigens in het afgelopen jaar al begonnen met een systeem waarbij vaker en volgens een bepaalde regel maat contact wordt onderhouden met zieke werknemers. Onze extra inspanningen begin nen vruchten af te werpen, hoewel ik niet he lemaal kan peilen of dat uitsluitend te danken is aan de nieuwe werkmethode.' Volwassen met elkaar praten 'Toen ik voor het eerst hoorde hoe het super akerschap ingevuld gaat worden, was mijn eerste reactie: Nu zullen er wel mensen zijn die vaker een paar dagen thuisblijven omdat ze toch niet worden gecontroleerd', zegt Joep Be rends, algemeen directeur van Rabobank Den Bosch. 'Ik ben er nog wel van overtuigd dat er altijd mensen blijven die 'net door het rode licht' blijven rijden, maar ik denk dat het be langrijker is, dat we in de nieuwe situatie de kans krijgen het ziekteverzuim beter te be heersen. Volwassen met elkaar over de zaken praten, werkt motivatieverhogend. We zijn- in positieve zin - tot elkaar veroordeeld. Ik heb gemerkt, dat dat goede resultaten af werpt', aldus Berends. 'In het afgelopen jaar namen we vaker contact op met zieke mede werkers. We belden nog eens om te horen hoe het ging. Ik heb de indruk dat de medewerkers dat op prijs stellen. Ze worden méér dan voor heen gekend en dat werkt stimulerend.' Kans van slagen Hoeveel kans van slagen heeft het superaker schap? 'Dat hebben we ons bij de voorberei ding nadrukkelijk afgevraagd', zegt Hageraats. 'We hebben vertrouwen in het werkmodel dat we hebben ontworpen. Daarnaast zullen we veel blijven doen aan kennisverbreding en be geleiding van de manager. Het succes zal op verschillende niveaus en met verschillende maatstaven worden gemeten. De Hoofddirec tie zal kijken hoe het ziekteverzuimpercentage zich ontwikkelt. Men zal willen weten wat de kosten zijn en deze willen vergelijken met de vroegere situatie. De manager van de plaatse lijke bank of van Rabobank Nederland zal dat ook willen weten. Maar we hopen dat hij ook zal willen kijken naar de effecten van de rege ling. De werknemersvertegenwoordigingen zullen benieuwd zijn naar de ervaringen van de werknemers. Om daar achter te komen zullen we in december samen met het Nederlands In stituut voor Arbeidsomstandigheden (NIA) een belevingsonderzoek starten dat in sep tember 1994 en waarschijnlijk ook in septem ber 1995 zal worden herhaald.' hedrijfs gezondheids dienst BGD bekijkt, samen met chef, of oproepen van de patiënt zinvol is Ziek melden bij directe chef 8 Na zes weken ziekte bemoeienis BGD Na drie weken ziekte: invullen eigen verklaring aliekanto" Vóór de 26ste ziekteweek neemt BGD ziektegeval door met het GAK/GMD in verband met eventuele WAO-aspecten Voortaan één loket, dus niet meer van het kastje naar de muur

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 7