Arbeidsmarktbemiddeling: niemand nee verkopen 3 Achtergrond Arbeidsbemiddeling in opbouw RABOBAND NUMMER 23/29 NOVEMBER 1993 >- Martin Padmos had begin dit jaar een loopbaangesprek met zijn chef. Toen ging de bal aan het rollen. 'We vonden alle twee dat ik capaciteiten had voor een hogere functie. Maar in de mogelijkheden die er binnen on ze bank waren, kon ik me niet vinden.' Na overleg met zijn chef nam de baliemedewer ker Bedrijven van de bank Krimpen a/d Lek zelf actie. Hij belde de bemiddelaar in de re gio Rotterdam, Van Mierlo, voor een af spraak. 'Ik had de functie van relatiebeheerder Bedrijven in mijn achterhoofd', aldus Pad mos. 'Het gesprek met Van Mierlo bevestigde dat het een reële mogelijkheid zou zijn. Dus werd ik ingeschreven als 'zoekend' relatiebe heerder Bedrijven.' Eerst binnen het eigen bedrijf Een aantal maanden later meldde de Rabo bank Giessenburg zich bij Van Mierlo met een vacature voor een aankomend relatiebe heerder Bedrijven. Padmos solliciteerde en werd na twee gesprekken aangenomen. De nieuwe baan heeft ook een nadeel: Giessen burg ligt 35 kilometer van Krimpen aan den IJssel, zijn woonplaats. 'Ik zie die reistijd niet als een probleem', zegt Padmos. De aan staande relatiebeheerder heeft zo zijn eigen ideeën over het zoeken naar een andere baan. 'Probeer eerst iets binnenshuis te regelen, bij je eigen bank. Lukt dat niet, dan zijn er mis schien op andere plaatsen in de organisatie mogelijkheden. Ik vind dat je pas daarna bui ten de Rabobankorganisatie moet gaan zoe ken.' Padmos is geen voorstander van 'stie- Martin Padmos (l) wordt in februari relatiebeheerder Bedrijven bij de Rabo bank Giessenburg. Hij is nu nog balie medewerker Bedrijven bij de bank Krim pen aan de Lek. Padmos nam zeifactie en maakte een afspraak met arbeidsmarkt bemiddelaar Hans van Mierlo 2de v.r.j. kem' intern solliciteren. 'Het werkt het beste als je alles open en eerlijk bespreekt met je chef.' Mogelijkheden voor iedereen Padmos is met succes bemiddeld, net als ne gentien andere kandidaten in de regio Rotter dam. Twintig mensen wachten nog op een nieuwe baan. Voor de vacatures die er binnen de regio zijn, lukt het Van Mierlo in de helft van de gevallen een kandidaat te vinden. Het 'matchen' van vraag en aanbod verloopt dus moeizaam. Vraag is er vooral naar commer ciële mensen, zoals relatiebeheerders Bedrij ven of Particulieren, en produktspecialisten. Het aanbod wordt beheerst door medewer kers die nu administratief werk doen bij Be drijfsvoering of Commerciële Ondersteuning. In de toekomst zullen vooral bij deze afdelin gen arbeidsplaatsen gaan vervallen. 'Voor de meeste administratieve medewerkers lukt het vrij gemakkelijk om een nieuwe baan te vin den binnen de Rabobank', vertelt Van Mier lo. 'Ze moeten wel commercieel georiënteerd zijn en voldoen aan de functie-eisen, die meestal zwaarder zijn dan die van hun huidi ge functie.' De arbeidsmarktbemiddeling zit nog in een opbouwfase, maar de fundamenten zijn gelegd. Op dit moment proberen ze ventien mannen en vrouwen een nieuwe functie te vinden voor Rabobankmedewer- kers die wat anders zoeken. Tien daarvan doen dat voor medewerkers van Rabobank Nederland. Plaatselijke banken kunnen een beroep doen op één van de zeven regiona le bemiddelaars. Leer-/werktraject kan oplossing zijn Meer problemen heeft de regionale adviseur met medewerkers die alleen uitvoerend werk doen, zoals inputmedewerkers. 'Door leer-/ werktrajecten, met stages, detacheringen of tijdelijke plaatsingen, kan ik deze mensen soms toch nog intern aan een nieuwe baan helpen. Een leer-/werktraject kan ook een op lossing zijn voor bijvoorbeeld een baliemede werker die niet meer aan de - inmiddels ho gere - functie-eisen voldoet. Een baliemede werker moet tegenwoordig veel meer kunnen dan pakweg zo'n tien jaar geleden.' Wat doet Van Mierlo als het niet lukt voor een kandi daat een andere baan te vinden binnen de Rabobankorganisatie? 'Dan overleg ik met de betreffende medewerker of we de hulp gaan inroepen van een begeleidingsbureau voor outplacement. Alleen als hij of zij het daarmee eens is, gaan we naar zo'n bureau.' Ook interne PR Naast het plaatsen van mensen houdt Van Mierlo zich bezig met wat hij interne PR noemt. Nog niet alle plaatselijke banken in zijn regio doen voor vacatures eerst een be roep op hem. Hij licht de mogelijkheden van arbeidsmarktbemiddeling toe in vergaderin gen van kringprojectgroepen en vraagt naar de wensen van de aanwezigen. Van die project groepen maakt een aantal directeuren van de banken uit die kring deel uit. 'We proberen het regionale bemiddelingssysteem van on deraf handen en voeten te geven. Wat in de projectgroepen aan de orde komt, wordt teruggekoppeld naar de andere banken in de kring.' Van Mierlo vertelt dat inventarisatie de volgende stap is. 'Om te beginnen gaan we samen de organisatorische veranderingen in beeld brengen die bij de banken op komst zijn. Daardoor worden de gevolgen voor de zit tende medewerkers en voor eventuele vaca tures zichtbaar. Daarna moeten we de mo gelijkheden voor stages en detachering in kaart brengen. Voor de doorstroming zijn stage- en detacheringsplaatsen noodzakelijk. Daarbij is de medewerking van alle banken onmisbaar.' Spelregels voor vacatures Van Mierlo: 'Bij arbeidsmarktbemiddeling heb je te maken met een drieluik. Vraag, aan bod en doorstroming. Over al die zaken moe ten we afspraken maken. Eigenlijk kun je het spelregels noemen voor het omgaan met vaca tures. Met als uiteindelijk doel dat vraag en aanbod beter op elkaar zijn afgestemd. Zodat ik niemand nee hoef te verkopen.' bezig met 'interne PR' Martin Padmos heeft een nieuwe baan. In februari begint hij als aankomend relatiebeheerder Bedrijven bij de Rabobank Giessenburg. Hij is nu nog baliemedewerker Bedrijven bij de Rabobank Krimpen aan de Lek. Henk van Mierlo, arbeidsmarkt bemiddelaar in de regio Rotterdam, bracht Padmos en de bank Giessenburg bij elkaar. De regionale bemiddeling staat nog in de steigers. Daarom houdt Van Mierlo zich ook

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 3