13 Actueel Effect op de lange termijn Kijkdichtheid RABOBAND NUMMER 23/29 NOVEMBER 1993 goede raad. Als het ware heeft de Rabobank nog steeds last van dit nagalmende imago, waar iets van het opgeheven vingertje in zit, een behoudend aspect. Dat zijn nu niet direct de dingen waar je de jongerenmarkt mee be weegt. Jongeren zijn dwars en tegendraads. Ze willen best goede raad, maar niet al te na drukkelijk. Deze gedachte vormde het uit gangspunt bij de uitwerking van het concept. Als je als bank interesse in jon geren wilt tonen, dan ligt het voor de hand dat je jongeren laat pra ten over geld. Dat houdt ze per slot van rekening bezig en vormt dagelijks onderwerp van hun ge sprek. Geld heeft te ma ken met status, ben je handig of niet, ben je rijk of niet, etcetera. Verschil lende groepen jongeren moeten herkenning kunnen vinden in het geen ze op televisie in de informercial zien en horen. Geen wijze raad dat je het zus of zo moet doen, maar ervaringen van leeftijdge noten. Een open gedachtenwisseling met jon geren waarmee je laat zien dat je als bank aan dacht voor ze hebt.' Steeds andere mensen Als regisseur is Barbara van Beukering aange trokken. Zij heeft veel ervaring met het maken van jongerenprogramma's en weet dus heel goed wat jongeren bezighoudt. Eén maal per twee weken gaat het team op pad om rondom een bepaald thema opnamen te maken. Een deel van de thema's is van tevoren bedacht, maar de actualiteit van het moment laat ruim te voor nieuwe onderwerpen. De jongeren die aan het woord komen zijn van te voren ge cast. Daarbij is gelet op cameravastheid en spontaniteit. Iedere informercial wordt opgenomen met andere mensen. De jongeren wor den gefilmd in hun eigen omgeving. De omgeving waar het verhaal, dat zij vertel len, zich afspeelt. Later wordt het in de studio, samen met het gedeelte met pre sentator Frank Rigter, tot een geheel ge maakt. Volgens de makers is het goed denk baar dat er, na uitzending van een aantal in- formercials, reacties van jongeren uit het land binnenkomen. Daarmee wordt dan wat gedaan. De open gedachtenwisseling van de Rabobank met jongeren krijgt pas vorm wan neer er een responsemogelijkheid op televisie wordt geboden. Maandelijks onderzoek 'Eind van de maand november gaan we star ten met een maandelijks terugkerend onder zoek', aldus Van der Meijden. 'We halen dan één maal per maand een groep van acht a tien jongeren uit verschillende plaatsen in het land bij elkaar. Hen leggen we onze ideeën in de spin-off-sfeer voor. Bijvoorbeeld, wat gaan we jongeren als premium cadeau geven? Uiter aard kunnen we deze maandelijkse bijeen komsten ook benutten om de jongeren te la ten reageren op de informercials. Zo wordt intensief contact gehouden met de doelgroep, want daar draait het toch allemaal om.' De Rabobank wordt geassocieerd met de Top 40. Zo verandert heel langzamer hand het beeld dat jongeren van de Rabo bank hebben: 'Goh, nooit geweten dat de Ra bobank zo dynamisch is' of 'Hé, de Rabobank is er ook voor mij'. De Rabo Top 40 is één geheel De Rabo Top 40 is een goed voorbeeld van geïn tegreerde communicatie. De informercial, affiches, advertenties en extra ac tiviteiten die rondom de Rabo Top 40 kunnen worden georganiseerd, vor men er een onderdeel van. Van der Meijden: 'Vanuit de gehele Rabobankorganisatie ko men er al impulsen voor nieuwe-spin-off ac tiviteiten. Daaruit moeten we toch conclude ren dat de eerste reacties op de sponsoring van de Rabo Top 40 positief zijn. Veel medewer kers geven te kennen dat ze blij zijn dat er weer eens iets gebeurt waarmee de aandacht wordt getrokken. Anderen hebben moeite met de Rabo Top 40, maar ik denk dat we niet moeten vergeten dat we dit programma spon soren voor jongeren. Die zitten nu eenmaal anders in elkaar. Ze hebben een ander taalge bruik en andere interesses. Misschien moet je als volwassen kijker wel eens slikken, maar dat is inherent aan het feit dat je specifiek iets doet voor deze doel groep. Maar we choqueren niet, we heb ben natuurlijk ook nog andere klanten dan de doelgroep jonge ren.' De komende maanden zal er al les aan worden ge daan om de relatie tussen jongeren en de Rabobank te ver stevigen. Die relatie is niet zo innig, terwijl de Rabobank toch een aandeel van 60 procent in de jongerenmarkt heeft. Zodra de leeftijd van zestien, zeventien is bereikt, stapt men echter over naar een an dere bank. 'Jongeren zullen de komende maanden niet om de Rabobank heen kunnen. Ik vermoed dat we wel eens rages zouden kun nen ontketenen', aldus Van der Meijden. Werken volgens een drietrapsraket 'Voor overkill zijn we niet bang', laat de coör dinator weten. 'Muziek scoort altijd nummer één in de belangstelling van jongeren. En dat is al meer dan twintig jaar zo. Met de Rabo Top 40 zitten we midden in de belangstel lingssfeer van jongeren. Straks wordt dit eer ste interessegebied geassocieerd met de Rabo bank. Jongeren van tegenwoordig weten bo vendien heel goed hoe reclame en sponsoring werken. Dat wordt volkomen geaccepteerd, tenminste als het onderwerp ze aanspreekt. I Zo niet, dan word je genadeloos afgestraft.' I Voordat een programma staat, gaan er gauw tien uitzendingen over heen. Van der Vlugt benadrukt: 'Televisie werkt volgens de dyna miek van herhaling, dingen opbouwen en her kenningselementen invoegen.' Er wordt ge werkt volgens een drietrapsraket. Vanaf nu tot januari gaat het erom de naamsbekendheid van het programma zo groot mogelijk te ma ken. Daartoe hangen er in alle Rabobanken af fiches met aankondigingen van de Top 40. Jongeren krijgen stickers als ze op een Rabo bank komen, etcetera. Alles is er in deze eer ste periode op gericht dat jongeren weten dat de Rabo Top 40 er is. Toeters en bellen Vanaf januari zal het gedrukte exemplaar van de Rabo Top 40 ook verkrijgbaar zijn bij alle Rabobanken. De introductie daarvan zal met veel toeters en bellen gepaard gaan. In mei komt het tot een hoogtepunt met de lancering van de nieuwe Jongerenrekening. Of de sponsoring van de Top 40 wordt voort gezet, hangt af van verschillende aspecten. Op de eerste plaats van de kijkcijfers. Van der Meijden: 'Als we de 3 procent kijkdichtheid halen, dan hang ik de vlag uit want dan heb ben we een ongelofelijk succes behaald.' Tweede criterium zal zijn, de mate waarin de gedrukte Rabo Top 40 exemplaren worden af genomen. En tot slot liggen er plannen voor een imago-onderzoek. De resultaten uit dat onderzoek worden vergeleken met de gege vens die er tot nu toe zijn over het imago van de Rabobank onder jongeren. 'Maar', waar schuwt Van der Meijden, 'laten we alstublieft geen gouden bergen beloven, want imagover betering is een meerjarentraject, dat bereik je echt niet binnen drie maanden en ook niet binnen een halfjaar.' 1 procent kijkdichtheid betekent dat 120.000 rnen- r sen van dertien jaar en l ouder een uitzending op televisie hebben gezien. De presentator van de informercial Frank Rig ter is in één klap een schot in de roos geweest. Hij wordt unaniem sympathiek gevonden en brengt er de humor in waar de Rabobank naar op zoek was. Van der Vlugt: 'Dat is toch altijd weer een gok. Ik heb dat ook wel eens anders meegemaakt, bijvoorbeeld bij het opnemen van commercials waar twintig mensen de re vue passeerden, voordat de juiste geselecteerd kon worden.' Vooruitlopend op toekomstige ontwikkelingen: De voortekenen zijn gunstig. De enthousiaste reacties zijn natuurlijk leuk, maar moeten wel worden vastgehouden. Aan Van der Meijden en Van der Vlugt zal het niet liggen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 13