Rabobank luistert naar jongeren en neemt ze serieus 12 Actueel Zappen Opmerkelijk RABOBAND NUMMER 23/29 NOVEMBER 1 993 Hoe komen de Rabobank-informercials tot stand? Thomas Deelen en Theo van der Vlugt ont wikkelden het idee. Zij hebben beiden een re clame-achtergrond. Van der Vlugt: 'Je zou kunnen zeggen dat we hier balanceren op de grens van reclame en amusement, heel waar devol in dit verband.' Van der Vlugt over het uitgangspunt voor het concept: 'Zelf herinner ik me de Rabobank als een bank voor geld en De eerste informercial is zaterdag dertien november tijdens de Rabo Top 40 uitgezonden. In deze informercial zijn twee jongeren, Martijn en Sanne, aan het woord over hun bijverdiensten. Hiermee is het startschot gegeven voor een hele reeks informercials, die de komende maanden vertoond worden tijdens uitzendingen van de Rabo Top 40. Daarin komen iedere week jongeren aan het woord over verschillende onderwerpen die hen bezighouden. Centraal thema van de Top 40 informercials: 'De Rabobank is een bank die naar jongeren luistert!' kende één van de tekstschrijvers van dat pro gramma, Theo van der Vlugt. Die heb ik maar eens gebeld. Hij vond het wel een uitdaging om over een concept voor de informercial na te denken. Daarnaast benaderden we ook nog twee andere bureaus voor een concept.' Keuze niet eenvoudig Alle drie de teams kwamen met een sterk con cept. Dat maakte de keuze moeilijk. Naar de Rabo Top 40 kijken vooral jongeren tussen de twaalf en twintig jaar. Volgens marketing- theorieën is dat de moeilijkste groep om te be reiken. Er bestaat geen definitie van dé consu ment, maar van dé jongere al helemaal niet. Mediaplanners breken zich het hoofd over hoe jongeren te interesseren. Een dertienjarige zit heel anders in elkaar dan een zestienjarige. Voor de Rabobank ligt het accent op de groep van zestien en zeventien jaar, de leeftijd waar op een jongere beslist om een betaalrekening te nemen. Daarom is bij de keuze voor het de finitieve concept met name rekening gehou den met de voorkeur van deze groep. Van der Meijden: 'We hebben de concepten op tape aan een groep jongeren variërend in leeftijd van twaalf tot en met twintig laten zien. Met name de ouderen onder hen selecteerden de informercial zoals die op 13 november op te levisie te zien was. De belangrijkste motivatie die zij daarvoor aandroegen was, dat jongeren in dit concept zelf aan het woord komen. Zij voelden zich daardoor serieus genomen en dat is precies wat wij wilden bereiken.' Theo van der Vlugt, één van de makers van het geselec teerde concept, vult aan: 'Dat is een wezenlijk aspect waarmee wij rekening hebben gehou den. 'Jongere' jongeren trekken zich eerder op aan 'oudere' jongeren dan andersom. Je kijkt als zeventienjarige niet terug, maar een dertien jarige vindt wel alles in- teressant wat een oude- m re denkt en doet. Van- 'M daar dat je je beter kunt richten op de zeven- 'jj B y tienjarige.' Met name tij dens reclame blokken wordt nogal eens gezapt. Een informercial is verwerkt in het programma. De kijker heeft voor dat programma gekozen en wil het dus zien. Daardoor kan een informercial niet worden weggezapt, zonder daarmee een deel van het programma te missen. Een informercial is dus minder zap- gevoelig dan een commercial en daar door geschikter voor informatie overdracht. >- Frank van der Meijden van Voorlichting en Externe Betrekkingen is interim coördi nator van de Rabo Top 40 en ook betrokken bij de creatieve ontwikkeling van de infor mercial. Over het waarom van de sponsoring en de invulling van de informercial: 'Het doel van de sponsoring van de Rabo Top 40 is pri mair het opvijzelen van het imago van de Ra bobank onder jongeren. Daarnaast willen we jongeren informeren over onze produkten en diensten. Als je banken in de media te genkomt dan is het in advertenties of ster spots met een zuiver commerciële bedoeling. Die weg wilden wij niet inslaan, het moest iets totaal anders worden. De informercial moest aan de ene kant aansluiten bij de be langstelling van de doelgroep en aan de an dere kant onze boodschap uitdragen op een manier die uitzonderlijk zou zijn voor een bank. Dus niet drie en een halve minuut re clame voor een spaar- of be taalrekening.' Informercial anders dan commercial Een informercial is een eenmalig 'pro gramma' of liever ge zegd item van 3 tot 5 minuten dat maar één keer op televisie mag worden uitgezonden. Dat in tegenstelling tot een commercial. Infor mercial, de naam zegt het eigenlijk al: het geven van informatie. Ter vergelijking met een commercial is het ken- Presentator Frank Rigter is een schot in de roos. merkende van de informercial dat daarin een relatie wordt gelegd tussen de afzender, spon sor de Rabobank, en de doelgroep, zonder dat de afzender er nadrukkelijke, commerciële boodschappen over zichzelf instopt. Dat neemt niet weg dat van tijd tot tijd bepaalde diensten of produkten van de Rabobank aan de orde kunnen komen. Dat zal dan echter op een natuurlijke manier gebeuren. Bijvoor beeld als één van de jongeren spontaan de Rabobank noemt in een item over sparen. Onderzoek heeft uitgewezen dat televisie kijken de belangrijkste vorm van vrijetijdsbe steding is. Het is dan ook een goedkope vorm van vermaak. Na slapen, werken en naar school gaan, wordt aan televi sie kijken de meeste tijd besteed. Van der Meijden over de aanpak: 'Samen met Gert Sluis, hoofd Marketing en Communicatie bij Rabobank Nederland, heb ik zitten brainstormen. In mijn vroegere func tie bij de Consumentenbond had ik veel te maken met het programma 'Ook dat nog'. Ik

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 12