Concern Inkoop verdient goudgeld met onderhandelen Overal anders 11 Achtergrond RABOBAND NUMMER 23/29 NOVEMBER 1993 Gedwongen door concurrentie en onder druk staande rentemarges wordt overal in de Rabobankorganisatie slag geleverd om de kosten te beheersen. Ook de Dienst Concern Inkoop doet daaraan volop mee. Door bijvoorbeeld de vraag vanuit de Rabobank organisatie te bundelen, is het mogelijk via zogenaamde mantelcontracten op de voordeligste manier in te kopen. Het toverwoord daarbij is onderhandelen! Daardoor kan Concern Inkoop voor haar klanten goudgeld verdienen. En dat is in het verleden wel eens anders geweest. Het Centraal Magazijn in Best: hoge leversnelheid en leverbetrouwbaarheid. 'Nee', zegt Harry Baken, hoofd Concern Inkoop, 'onderhandelen paste niet in de bankwereld, dat was niet sjiek. Daardoor hebben we regelmatig teveel betaald. Een be langrijke manier om coöperatief te kunnen blijven financieren en de triple-A status te houden is kosten beheersen en voldoende winst maken. Wie het beste de kosten in de hand houdt, heeft een voorsprong.' Baken, al 27 jaar bij de Rabobankorganisatie, is sinds 1 juli hoofd Concern Inkoop. Daarvoor trad hij op als onderhandelaar voor grote contac ten in het kader van de door hem nieuw op gezette unit Purchasing and Contracting. Als rasechte econoom heeft Baken aanvankelijk instrumenten voor kostenonderzoek ontwik keld om inzicht in en de beheersing van de kosten mogelijk te maken. Natuurlijk moest de theorie ook in praktijk worden gebracht. Een prachtig voorbeeld is het postcontract met de PTT in 1978. Baken: 'We spreken dan ook over de verwerking van meer dan 200 miljoen enveloppen per jaar. Ik vond dat het tarief best naar beneden kon worden ge bracht.' Er moest stevig worden onderhan deld en dat heeft de Rabobank uiteindelijk geen windeieren gelegd! Samenvoeging Concern Inkoop is losgekoppeld van Materi aal en Post en rapporteert rechtstreeks aan de Hoofddirectie. Het is een samenvoeging van Purchasing and Contracting en Commercië le Zaken. De nieuwe eenheid heeft vier in- koopgroepen: Grafische Produkten, Kan toorinrichting, Dienstverlening en Investe ringen en Projecten. Tot de Dienst Concern Inkoop behoren ook Beleidsvoorbereiding en Klantenservice. De taak van Concern Inkoop is het hele inkoopproces begeleiden, hetgeen kan variëren van advies geven tot en met het opslaan en uitleveren. Baken: 'Mijn opvatting is dat wij in de toekomst steeds meer gaan adviseren en dienstverlenend bezig zijn voor de plaatselijke banken, afdelingen van Rabo- Baken (l) en Bom van de Dienst Concern Inkoop, voor het immense gebouw in Best. bank Nederland en gelieerde instellingen en minder met de handling van produkten.' Potloden opslaan? In de oude situatie werd volgens de bestel- functie gewerkt waarbij veel produkten in het magazijn werden opgeslagen. Op afroep zorg de Materiaal en Post er dan voor dat een pak ketje bij een plaatselijke bank kwam. 'Maar', zegt Baken, 'potloden opslaan? Die kun je wellicht beter rechtstreeks laten leveren. En als een bank goedkoper dan via een mantel contract om de hoek terecht kan, moet zij dat doen. Zelfs in het kader van mantelcontrac ten kunnen ook plaatselijke leveranciers wor den ingeschakeld.' Om wat voor bedragen het bij opslag kan gaan, legt Dré Born, plaatsver vangend hoofd Concern Inkoop, uit. 'De voorraadwaarde bedraagt nu zo'n f 17 mil joen en dat was een jaar geleden nog rond de f 24 miljoen. Ieder miljoen minder voorraad betekent f 200.000,- minder kosten.' Born wijst ook op de hoge leversnelheid en lever betrouwbaarheid. 'We hebben een hoge le verbetrouwbaarheid van voorraadartikelen en de levertijd is gemiddeld drie dagen. We krijgen dan ook praktisch geen klachten.' Te vreden voegt hij eraan toe: Tedere leverancier wil graag zaken doen met de Rabobank.' De kunst van goed onderhandelen Eén van de taken van Concern Inkoop is het De Rabobank kent vele gezichten. In Raboband telkens aan dacht voor een andere afdeling, plaatselijke bank, dienst of eenheid. Deze keer: Dienst Concern Inkoop. Eén van de vier inkoopgroepen: de itikoopgroep Kantoorinrichting. afsluiten van mantelcontracten. Baken: 'Daar zijn we dagelijks mee bezig en er zitten nog veel mogelijkheden in.' Dankzij de aanwezi ge expertise en de grootte van de Rabobank organisatie zijn voor de klanten gunstige con dities te bedingen. Die contracten hebben be trekking op diverse soorten produkten zoals PTT-tarieven, computers, treinkaartjes, pa pierinkoop, geldautomaten, aanbestedingen aan gebouwen en wat al niet meer. 'Het gaat bij die contracten niet alleen om prijzen, maar ook om leveringscondities', merkt Baken op. 'En', voegt hij eraan toe, 'we doen alleen za ken met betrouwbare leveranciers.' De kunst van goed kunnen onderhandelen is een be langrijke factor bij het verkrijgen van gunsti ge contracten. Om goed beslagen ten ijs te komen, wordt een onderhandelingsteam sa mengesteld waarin behalve Concern Inkoop ook de opdrachtgever en een jurist zitting hebben. Onderhandelingsteam De vorming van een onderhandelingsteam voorkomt ook dat, zoals in het verleden, ver schillende mensen met hetzelfde bezig zijn. Zowel opdrachtgever als leverancier wisten vaak niet bij wie ze nou moesten zijn. Baken: 'Ook een onderhandelingsteam mag niet uit teveel personen bestaan. Wij werken liever volgens het kiss-principe, 'keep it super sim- ple'. Als team moet je een aantal keren bij el kaar komen om de zaak voor te koken. Het onderhandelingsproces kan soms lang duren en je moet vooral geen haast hebben. Het voordeel van zo'n team is ook, dat je elkaar op ideeën kunt brengen. Ondanks vaak harde onderhandelingen hebben wij toch goede verhoudingen met de leveranciers.' Voor Baken is onderhandelen een spel waarbij het niet alleen om grote bedragen hoeft te gaan. 'Je kunt onderhandelen ook moeilijk leren. Het moet je een beetje aangeboren zijn', vindt Baken. Ook privé kan hij het vaak niet laten af te dingen. t tm

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 11