Incidenten kunnen grote gevolgen hebben 9 Achtergrond RABOBAND NUMMER 22/15 NOVEMBER 1993 Op een verjaardag was de Rabobank onderwerp van gesprek. De bank zou niet zorg vuldig omgaan met informatie over cliënten. Iemand bleek overzichten van effecten portefeuilles in zijn bezit te hebben. Uit onderzoek bleek dat het ging om test-output van gefingeerde portefeuilles en diensten die door onzorgvuldigheid van een derde niet was vernietigd. Regelmatig komen dit soort incidenten voor. Hoe ga je om met zulke situaties? Het derde en laatste artikel in de mini-serie over informaticabeveiliging. In het verleden is ingebroken in het Mira- systeem en werden er niet geautoriseerde be stellingen gedaan in Best. 'Dat is een voor beeld van een incident', zegt lan Willem Slij per, Information Security Officer Particulie ren. 'Iedereen heeft wel een gevoel wat er met een incident wordt bedoeld. Toch valt het niet mee een incident te omschrijven. Dit komt omdat er zoveel verschillende soorten inci denten zijn. De dikke Van Dale omschrijft een incident als een hindernis of een storend voor val. Voor de Rabobankorganisatie kan zo'n incident schade veroorzaken. Een informati- ca-incident kun je daarom beschrijven als een een gebeurtenis op informaticagebied waaruit voor de Rabobank schade kan ontstaan.' Incident of niet? 'Door samenspanning was bijna ten onrechte f 87 miljoen overgeboekt naar het buitenland', vertelt Slijper. 'Doordat een medewerker alert reageerde en snel aan de bevoegde instanties meldde dat er iets raars plaatsvond, kon dit wor den voorkomen. Ook hebben we wel eens een melding gehad dat er zou worden ingebroken op ons netwerk. Door snel te reageren is dat niet gebeurd. Daarnaast hebben we een aantal keren te maken gehad met virusbesmettingen. In al die gevallen is het volstrekt duidelijk dat er sprake is van een incident. Ook als je PC is ge stolen of een aantal diskettes is ontvreemd, is er nauwelijks discussie mogelijk. Vaak is het ech ter niet zo helder of er sprake is van een incident. Zo kan een PC raar doen, wat kan wijzen op een Telefoonnummers bij incidenten >- Meldpost Operationele Ondersteuning 030-908911 >- Crisismanagement en Fraudebestrijding 030-903333 Voorlichting en Externe Betrekkingen 030-902822 Het is volgens Slijper niet altijd makkelijk om een incident te melden. mogelijke virusbesmetting. Als bij het aanlog gen de user-id geblokkeerd is, kan dat erop dui- den dat iemand geprobeerd heeft je wacht woord te raden. Ook kun je bij het aanloggen de datum, die aangeeft wanneer voor het laatst aangelogd is, een tijdstip aangeven waarop je niet hebt gewerkt. Dat kan erop wijzen dat er een computerinbraak heeft plaatsgevonden of dat een ander van je user-id gebruik heeft ge maakt. Verder kunnen er onjuistheden in ge gevens voorkomen. Dit kan veroorzaakt zijn door fouten in de software, manipulatie of ge- woon door slordigheid.' Ook signalen uit de omgeving zijn soms belangrijk. Hoe vaak komt in een privé-gesprek de Rabobank niet aan de orde. Slijper: 'Soms hoor je dan zaken waarvan je denkt dat kan toch niet. Daar zijn we toch te gen beveiligd, of: Dat had niet mogen gebeuren. Hoe zijn ze dat nu te weten gekomen.' Een incident, wat dan? Wat moet je doen als je merkt dat er sprake is van een incident? Slijper: 'Stel bij het vermoe den van een informatica-incident in eerste in stantie je chef op de hoogte en schakel de be heerder in van het systeem waarop het inci dent betrekking heeft. Onderneem met deze personen verdere actie.' Incidenten komen volgens Slijper vaak onverwacht. 'Het zijn za ken waar je als medewerker niet dagelijks mee te maken hebt. Oplossen is meestal moeilijk. Ga daarom als je een incident vermoedt nooit alleen aan de slag, maar schakel deskundigen in. Hiervoor zijn binnen Rabobank Neder land diverse afdelingen opgesteld. Voor de afhandeling van virusincidenten bij de plaat selijke banken hebben we de meldpost Ope rationele Ondersteuning. Daarnaast is er de activiteit Crisismanagement en Fraudebe strijding. Deze afdeling zorgt voor het afhan delen van incidenten binnen de Rabobankor ganisatie. Als het een informaticabeveiligings- incident binnen Rabobank Nederland betreft, zijn er ook nog per aandachtsgebied Infor mation Security Officers beschikbaar. Niet zelf onderzoeken Slijper: 'Win als je een incident vermoedt des kundig advies in. Daardoor kan de schade worden beperkt. Ga vooral niet zelf op on derzoek uit. Door ondoordacht handelen in dit soort situaties wordt de kans op schade vergroot. Vaak wordt dan onopzettelijk ma teriaal vernietigd. Hierdoor kan bewijsmate riaal verloren gaan. Ook kan de reconstructie van het incident worden bemoeilijkt. Dan is het problematisch om inzicht te krijgen in de maatregelen die noodzakelijk zijn om soort gelijke incidenten in het vervolg te voorko men.' Het is volgens Slijper niet altijd makke lijk om een incident te melden. 'Zeker niet als je het gevoel hebt dat je er schuld of mede schuld aan hebt. Bijvoorbeeld als het wordt veroorzaakt door een virus op je PC na het ko piëren van een spelletje voor de kinderen thuis. Of door het wachtwoord dat je hebt ver stopt in je bureaula om het niet te vergeten. Door deze incidenten niet te melden zijn de uiteindelijke gevolgen voor de organisatie, maar ook voor jezelf, altijd groter dan als de ze direct worden gemeld. Soms is er helemaal nog geen incident, maar kan er door onzorg vuldig handelen één worden veroorzaakt. Zo kan het voorkomen dat door journalisten spe cifieke vragen worden gesteld over de beveili gingskwaliteit van een produkt. Onzorgvul dige informatieverstrekking hierover kan lei den tot negatieve publiciteit in de pers.' Nooit zelf naar de pers Soms is het lastig om na te gaan of een voorval ernstig is. 'Zo kan je user-id geblokkeerd zijn doordat iemand anders dat heeft geprobeerd te gebruiken', zegt Slijper. 'Het is dan dus niet ge lukt om het wachtwoord te kraken. Maar mis schien lukt het een volgende keer wel. Ook kan het zijn dat iemand een lijst met user-id's heeft die hij systematisch afwerkt. Melding van het incident kan helpen bij het vaststellen waar zo'n lijst vandaan komt en wie de inbreker is. Kort om, bespreek in geval van twijfel de situatie met de chef en de systeembeheerder.' De laat ste jaren zijn banken nogal eens in de publici teit gekomen door perikelen rond de geld automaten en de privacy van cliënten. Ook ap plicaties als Telebankieren zijn 'publiciteitsge- voelig'. Slijper: 'Journalisten kunnen over deze zaken vragen stellen. Verstrek echter nooit zelf informatie over incidenten maar verwijs naar de afdeling Voorlichting en Externe Betrek kingen van Rabobank Nederland in Utrecht. Deze afdeling zal de vragen in samenwerking met een deskundige goed afhandelen.' -<

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 9