7 Achtergrond RABOBAND NUMMER 22/15 NOVEMBER 1993 Cliëntbehoeften en -rentabiliteit dienen als uitgangspunt GESTRUCTUREERDE VERKOOPBENADERING Inzichten in behoeften, opbrengsten en produktafzet per cliënt Verzamelen van cliëntinformatie Mogelijkheden van cross-selling bij bestaande cliënten in lijn met Ontwikkelen van verkoop initiatieven/ideëen Evalueren van Verkopen van verkoop- Gebruik van inzicht in 1 resultaten redenen voor succes Focus op meest plausibele mogelijkheden met inachtneming van benodigde Evalueren inspanning en risico's van verkoopt initiatieven/ ideëen verkoop- Afspraken met cliënten en initiatieven toezeggingen van relatie beheerders Uitvoering verkoopprogramma volgens planning ideeën en nieuwe mogelijkheden, want Delta is een 'teameffort'. In fase drie worden de ideeën nader bekeken op bruikbaarheid en rentabiliteit. Een goed verkoopidee moet zo wel voordeel voor de bank als voor de klant opleveren,' aldus De Vrind. Tenslotte wordt een en ander door de relatiebeheerder vastge legd in een commercieel plan. 'Gedurende het planjaar zijn er tal van evaluatiepunten inge bouwd. De Deltabank krijgt zo periodiek een beeld van de progressie. We denken overigens dat we als Delta-team nog regelmatig naar de bank terug zullen gaan als het proces op gang is gekomen. Het lijkt ons nodig voor evaluatie en ondersteuning.' Groot tijdsbeslag 'Delta doe je er maar niet zo even bij', consta teert De Vrind. 'Dat is wel gebleken bij de vijf proefbanken die er nu mee bezig zijn. Er wordt veel tijd gevraagd van de commercieel directeur en het hoofd Particulieren. Zij moe ten straks het proces gaan managen. Per dag zal zeker drie uur moeten worden besteed aan het invullen van cliëntformulieren. Delta slokt bij de introductie heel wat tijd op, maar ook bij de uitvoering is het tijdsbeslag groot. Het Deltateam zal waarschijnlijk uit twee mensen bestaan. Ze zijn twee keer per week bij de bank aanwezig om Delta te introduceren, kennis over te dragen en de ondersteuning te geven die nodig is, zodat de inspanningen ook wer kelijk met succes worden bekroond.' Van project naar proces Naast het introduceren van een gestructu reerde verkooptechniek richt Delta zich voor al op het in gang zetten van een verande ringsproces. De Vrind: 'In plaats van alleen te reageren op de vraag van de cliënt zal de rela tiebeheerder in toenemende mate zelf het ini tiatief moeten nemen om in contact te komen met de cliënt. Delta kan de aanzet geven voor deze verandering. Na het beëindigen van het project zal het management van de bank sa men met de relatiebeheerders dit verande ringsproces op gang moeten houden. Aan het einde van Delta is de deelnemende bank be slist niet klaar met het verkoopstimulerings programma. Heel veel werk moet daarna wor den gedaan.' Ondersteuningsproject P/E-segmenten Twee jaar geleden introduceerde Rabobank Nederland het ondersteuningsproject P/E. Wat is er nu zo anders aan Delta? De Vrind: 'In feite kennen Delta en het on dersteuningsproject P/E dezelfde aanpak. Het verschil zit hem meer in de begeleiding die Delta geeft. Het ondersteuningsproject richt te zich op de massaliteit, waarbij alle relatie beheerders van de bank betrokken werden. Bij Delta kan de bank samen met een gespe cialiseerd team zoeken naar structuren in de benadering van P/E-cliënten. In plaats van massaliteit dus maatwerk. Vooral de stijlver andering - van een passieve naar een actieve klantbehandeling - kwam er met behulp van het ondersteuningsproject P/E onvoldoende uit.' Relatiebeheer bedrijven Een soortgelijk plan als nu proefdraait voor het relatiebeheer particulieren, is naar ver wachting aan het eind van dit jaar klaar voor relatiebeheer bedrijven. De Vrind: 'Het is de bedoeling dat programma te testen en vervol gens eveneens aan de banken aan te bieden. De programma's horen wel bij elkaar. Ze kun nen echter niet tegelijkertijd worden uitge voerd. Dat zou de werkzaamheden op de bank te ingrijpend verstoren. We denken aan een dakpanconstructie, waarbij voorlopig eerst het relatiebeheer particulieren onder de loep wordt genomen en aansluitend de bedrijven- relaties aan de beurt kunnen komen. Later, als we over beide programma's beschikken, kan een bank uiteraard ook kiezen voor een omgekeerde volgorde of voor één van de bei de Delta's.' Groen licht De ontwikkeling van Delta is nog in volle gang. Momenteel werken er van de zijde van Rabobank Nederland voor Delta particulie ren negen mensen aan. Tot en met maart wordt nog samengewerkt met McKinsey. 'Daarna gaan we verder op eigen kracht', zegt De Vrind. 'We hopen dan ook te beschikken over de gegevens van de proefbanken en het groene licht te kunnen geven voor het plan met betrekking tot relatiebeheer particulieren. Dan kunnen we aan de gang met de eerste banken. Het Delta-team zal op eenzelfde ma nier worden samengesteld als het Edab-team. Dat wil zeggen, het zal ook bestaan uit men sen die nu hinnen de organisatie een andere functie hebben en die zich tijdelijk willen in zetten voor dit project. We zoeken in totaal zo'n zestig mensen. Waar we die denken te vinden? Weer net als bij Edab overal vandaan. Maar er is wel een verschil. Voor Edab zoch ten we rekenaars en analisten. De mensen van Delta zullen affiniteit met verkoop, produkt- ontwikkeling en marketing moeten hebben en vooral doorzettingsvermogen.' De Delta-projectgroep overlegt regel matig met de directeuren van de Delta-onderzoeksbanken.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 7