Raboband maakt tussensprint 3 Actueel RABOBAND NUMMER 22/15 NOVEMBER 1993 Raboband ziet er anders uit. 'Eigentijdser, frisser, uitnodigender', aldus de makers van het blad. Het interne communicatieblad voor de Rabobankorganisatie maakt, wat zijn uiterlijk betreft, een tussensprint om de afstand te overbruggen tussen de verouderde vorm en de in de naaste toekomst te introduceren aangepaste of nieuwe huisstijl. Waarom? Wordt de inhoud ook anders? Werkt de redactie nu op een andere manier? Het redactieteam beantwoordt deze vragen. Ineke Hogendijk (l): 'We streven naar een journalistiek produkt. Mariëlle Oostveen (2de v.r.): 'Eerst inter ne dan externe communicatie. In zijn 18-jarig bestaan veranderde Rabo band. Het luchtige, verstrooiende personeels blad werd in de loop van de tijd wat inhoud betreft steeds actueler. Nieuws werd belang rijker dan de minder bancaire artikelen die vroeger Raboband vulden. Het personeelsblad werd een intern communicatieblad. Beslist geen nieuwe huisstijl Hoofdredacteur Stan Polman: 'We zijn ons steeds meer gaan richten op informatie die betrekking heeft op het werk. Raboband houdt nu het midden tussen een krant en een magazine. Van die formule wijken we voorlo pig niet af. Alleen met het uiterlijk van Rabo band konden we niet meer leven. De oude vorm was gedateerd en sloot niet meer aan bij de hedendaagse uitstraling van de Rabobank organisatie. We wilden met een aanpassing wachten tot de aangepaste of nieuwe huisstijl er zou zijn. Maar de introductie daarvan laat nog op zich wachten. In afwachting van nieu we huisstijlregels hebben we een ontwerpstu- dio gevraagd om een eigentijdse vormgeving te ontwikkelen. Het gaat beslist niet om een nieuwe huisstijl. We hebben alleen het blad toegankelijker en prettig leesbaar willen ma ken. Als de veranderde huisstijl er is, veran deren we opnieuw. Dat is logisch voor een blad als Raboband.' Kleurgebruik niet noodzakelijk Betekent 'eigentijdser' niet ook het gebruik Stan Polman (m): 'Van de formule wijken we voorlopig niet af. Thea Mutsaers: 'Schipperen met de be schikbare ruimte.' bij dit nummer zijn daar voorbeelden van. Om de vinger aan de pols te houden, zijn we gestart met een continu lezersonderzoek. Dat wordt eens per maand telefonisch uitgevoerd.' Eigen nieuwsgaring Hoe komt de inhoud van Raboband tot stand? Redacteur Ineke Hogendijk: 'Dat is een mix van wat we krijgen aangedragen en eigen nieuwsgaring. Eens per week is er redactie- overleg en daarbij komt de inhoud van de ko mende nummers aan de orde. Die procedu re blijft zo. We schrijven de teksten en die worden soms, voor ze in het blad verschijnen, nog eens voorgelegd aan de man of vrouw die ons - al of niet door middel van een interview - de informatie heeft geleverd. Bij die lees ronde ontstaan wel eens discussies omdat mensen bijvoorbeeld negatieve zaken liever verzwijgen. Soms zou ik zelf iets kritischer wil len zijn.' Moeilijk uit te leggen De bureauredacteuren Caroline Renette en Natascha Snelder onderhouden de dagelijkse contacten van de redactie met de buitenwe reld. Ze zorgen ervoor dat de produktie van tekst en beeld soepel verloopt, dat alles op tijd naar de drukker kan. 'Tegen de deadline eens in de veertien dagen bereikt de stress een hoogtepunt', zegt Snelder. 'Dan moet er soms van meer kleur? Polman: 'Ik zou best meer kleur willen gebruiken. Onlangs vond de in troductie van de jaarlijkse kunstaanbieding plaats. En dat kan natuurlijk alleen in kleur. Mooi, maar meer kleurgebruik zou leiden tot hogere kosten en dat zou uiteindelijk resulte ren in verhoging van de abonnementsprijs. Dat willen we niet. We werken nu redelijk low budget en kunnen het blad door de grote op laag en een sobere opmaak tegen een lage prijs aanbieden. En, laten we eerlijk zijn, kleurge bruik is niet noodzakelijk om de mensen te bereiken. Raboband wordt gelezen en ge waardeerd, zo blijkt uit onderzoek. Dat is, denk ik, ook één van de redenen dat het blad steeds vaker wordt gebruikt als transportmid del voor andere publicaties. De Caar-krant, het verkort jaarverslag van het Rabobank Pen sioenfonds en de sticker van de Rabo Top 40 Caroline Renette r): 'Met duizend-en-één dingen tegelijk bezig.' Natascha Snelder (l): 'Tegen de deadline loopt de stress op. nog van alles en nog wat worden veranderd. Een paar dagen voor er werkelijk gedrukt wordt, wordt er nog wel eens een artikel ge wisseld voor een actueler onderwerp. Een re cent voorbeeld daarvan is het artikel over de sponsoring van de Rabo Top 40.' Volgens Re nette is dat wel eens moeilijk uit te leggen. 'Steeds meer medewerkers binnen de organi satie vinden de weg naar Raboband en zetten daar hun standpunt uiteen. Dat is natuurlijk prima, maar of die tekst erin komt en hoe, dat is een verantwoordelijkheid van de redactie. Neem het voorbeeld van de Rabo Top 40. Wil len we zo'n actualiteit een paar dagen voor het blad gedrukt zal worden meenemen, dan moet er iets anders uit. Dat betekent dat een artikel, waarvoor is geïnterviewd, dat gelezen is door de geïnterviewde en waarmee bepaal de verwachtingen zijn gewekt, een nummer opschuift. Soms verliest het zijn nieuwswaar de of wordt een artikel van een hele pagina te ruggebracht tot een kort bericht. Daar is niet altijd even veel begrip voor.' Redacteur Thea Mutsaers: 'De inhoud is natuurlijk afhankelijk van de nieuwswaarde maar is ook een kwestie van schipperen met de ruimte. Eén pagina toevoegen of laten vervallen, dat kan niet. Het moeten er altijd méér zijn. Uiteindelijk kan de beslissing over wat wel en niet in het blad wordt opgenomen alleen maar liggen bij de redactie.' Redacteur Mariëlle Oostveen: 'Ik vind het jammer dat, als ik in de krant iets lees over de Rabobankorganisatie, wij dat niet al tijd eerst in het interne communicatieblad konden opnemen. Interne communicatie dient naar mijn mening vooraf te gaan aan de externe communicatie. Helaas is dat niet altijd mogelijk.' Produktietijd De redactie van Raboband heeft vaak haast. Afspraken moeten op korte termijn tot stand kunnen komen. De fotograaf komt aandra ven en kort daarna is er tekst die alweer zo snel mogelijk moet worden gelezen. Is dat nodig? Redacteur Hannie van Heugten, die door ziekte niet op de foto kon: 'Ja, zo gaat het in derdaad. Er zit een grote tijdsdruk achter het werk en dat ziet er in de praktijk wel eens gek uit. We vragen om medewerking op korte ter mijn en dan verschijnt de tekst twee weken la ter pas in het blad. Natuurlijk afgezien van ar tikelen die er op het laatst om dringende re denen bij komen. Dat komt door de produk tietijd van Raboband. Die tijd is echt nodig.' Dat kan Renette volmondig beamen. 'We wer ken aan twee nummers tegelijk en soms lijkt het wel of ik met duizend-en-één dingen te gelijk bezig ben.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 3