13 De vier rond de tafel wegingen beter voor de klant. Vooral het mid den- en kleinbedrijf hoeft dan niet tot maan dagochtend te wachten met het afstorten. Zij kunnen op zaterdagavond de cassette in de nachtkluis doen.' Van Wijk verwacht dat in een persoonlijk gesprek met de ondernemer die voordelen gemakkelijk kunnen worden benadrukt. 'Het is verrassend hoe gemakkelijk relaties dan bepaalde maatregelen accepteren. De Rabobank De Meern overweegt om in plaats van de onelegante cassettes nachtkluis enveloppen te gaan hanteren.' Douma vertelt dat binnen de Rabobank Drachten de openingstijden ter discussie staan. 'Als wij om vier uur de deur sluiten voor kastransacties, is in de ogen van de klanten te vens de bank gesloten. Zij denken dat ze er niet meer terecht kunnen. Dat is een grote handicap, die we volgens mij als organisatie moeten oplossen.' De Badts vindt het van groot belang dat, als er wijzigingen plaatsvin den, je die heel duidelijk maakt aan de klan ten. 'Als is besloten dat een kantoor voor hal ve dagen wordt gesloten, dan werd dat ook zo aan de klanten meegedeeld. Maar er werd niet voortdurend benadrukt dat de bank 's mid dags op afspraak open bleef voor mensen die advies willen. De praktijk wijst uit dat cliën ten zich dit niet altijd meer realiseren', meent De Badts. Douma: 'We moeten ook aan niet- klanten in de publiciteit duidelijk maken dat men ook buiten kantooruren voor adviezen, zoals voor hypotheken, terecht kan. Dat moet niet iedere bank voor zichzelf doen, maar de Rabobankorganisatie als geheel in de lande lijke publiciteit.' Onwennigheid ook intern wegnemen Apparaten kunnen de mogelijkheid bieden ook voor eenvoudige transacties buiten kan tooruren bij de bank terecht te kunnen. Door het plaatsen van cashboys op kantoren hoeft er geen kassier te worden aangesteld. Maar de tijd lijkt nog niet rijp voor een kantoor dat uitsluitend met apparaten is uitgerust. De in formatie die Rabobank Nederland over DirectService en speciale apparaten geeft is te summier en kan de scepsis bij de vier niet weg nemen. Douma zou als gebruiker erg moeten wennen. 'Ik heb een spoorkaartje aan het lo ket gekocht, terwijl er wel een apparaat stond. Ik denk dat je zoiets eerst een keer moet heb ben gedaan.' Van Wijk: 'Je moet eerst intern de onwennigheid wegnemen.' De Badts: 'Juist in het kader van Edab ga je na hoe medewer kers op een redelijke manier kunnen functio neren en hoe je de werkdruk kunt verlagen door het plaatsen van apparaten. Juist in dit stadium is het belangrijk dat we van Rabo bank Nederland meer informatie zouden krij gen over de mogelijkheden van DirectService. Iedere bank moet dit nu voor zichzelf uitzoe ken.' Ook Hartzema weet nog niet hoe de bank Dordrecht een onbemand kantoor moet gaan inrichten. 'Ik zie er tegenop om alleen van apparaten gebruik te moeten maken.' Telebankieren ook verkoopgericht De vier gesprekspartners rond de tafel zien overigens wel mogelijkheden om telebankie ren uit te bouwen van een transactiegericht naar een verkoopgericht middel. Douma: 'Via drukknopsystemen keuzes maken voor hypo theekinformatie of spaaradvies. Dat moeten wij toch kunnen.' De Badts is vooralsnog voorzichtig met het promoten van teleban- Kees Hartzema (44) werkt sinds 1979bijde stadsbank Dordrecht. Hij is hoofd Bedrijfsvoe ring. Met een balanstotaal van f290 miljoen wil de bank het aantal medewerkers met tien terug brengen naar 55. De bank was voordat het Edabtraject werd gestart zelf al bezig met een reorganisatieplan. Van de zes kantoren worden er volgend jaar mei twee gesloten. RABOBAND NUMMER 22/15 NOVEMBER 1993 Joop van Wijk (44) is hoofd Bedrijven bij de Rabobank De Meern. De bank De Meern maakt een turbulente tijd door. Door uitbreiding van de woningbouw vanuit Utrecht naar de rand gemeente, worden veel glastuinbouwbedrijven gedwongen elders onderdak te vinden. Het karak ter van de bank gaat veranderen. Dat vergt nogal wat commerciële inzet van de bank. Poppe Douma (46) werkt bijna 25 jaar bij de Ra bobankorganisatie. Hij werd in 1984 hoofd Parti culieren bij de Rabobank Drachten. De bank Drachten heeft een balanstotaal van f410 miljoen. Met 75 formatieplaatsen worden de zeven kanto ren bemensd. Door Edab moet het werk in de toe komst met tien mensjaren minder worden uitge voerd. Twee kantoren gaan halve dagen dicht. Christiane De Badts (30) is hoofd Bedrijfsvoering bij de Rabobank Terneuzen-Axel. Zij begon in 1985 op de afdeling Commerciële Ondersteuning bij deze bank. De bank met een balanstotaal van f545 miljoen in Zeeuws-Vlaanderen heeft zes kantoren en 83 mensjaren. Na Edab is eruit geko men dat 66 mensjaren voldoende moet kunnen zijn. Een behoorlijke stap terug en in dat kader wordt het distributiebeleid opnieuw onder de loep genomen. kieren voor particulieren. 'Dat on-line werken is gewoon te duur. Wij wachten tot het off-line systeem beschikbaar komt.' De anderen heb ben al wel actie gevoerd voor telebankieren. Van Wijk: 'Wij hebben de actie uit het Com mercieel Advies Bedrijven gevolgd en daar door is het aantal telebankierencontracten bij ons verdubbeld.' Douma: 'Wij hebben op vrij grote schaal een mailing naar particuliere klanten gestuurd. Dat heeft wel reacties opge leverd, maar eigenlijk zou je daarmee veel se lectiever om moeten gaan. Het kan gerichter en daar zie ik een taak voor telemarketing.' Douma vindt de telefonische follow-up bij een mailing van cruciaal belang. 'Wij doen dat tot nu toe eigenlijk niet goed. Als de balie dicht is, tussen vier en vijf uur 's middags, bellen we mensen. Maar dan is vaak de beslisser niet thuis. En zelfs om een afspraak te maken zul je die thuis moeten treffen. Dat is thuis tussen zes en acht uur 's avonds.' Hartzema vindt ook dat met telemarketing niet zozeer het pro- dukt, maar veeleer de afspraak moet worden verkocht. Nieuwe functie bankhal Direct marketing en het nadrukkelijker inzet ten van transactiegerichte én verkoopgerich- te apparaten kunnen capaciteit bij medewer kers vrijmaken voor het voeren van adviesge- sprekken. Rabobank Nederland zal op een aantal punten wat meer informatie moeten geven. Ook het introduceren van de nieuwe werkwijzen in de markt zal duidelijk en met begeleiding moeten gebeuren. De bankhal blijft een rol spelen, zowel voor het voeren van adviesgesprekken als het ontvangen van kleine groepen relaties voor een demonstratie of lezing.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 13