D Enterprise: voorbereiding op facilitair bedrijf KÜUU band Op 1 september ging bij de di rectoraten Materiaal Post en Verzorging Gebouwen de uit werking van het project 'Enter prise' van start. Het doel van dit project is om de beide directo raten én de stafeenheid Beveili ging Logistiek te integreren en om te vormen tot een facilitair bedrijf binnen Rabobank Neder land. Op 1 maart van het vol gend jaar moet de integratie zijn gerealiseerd. Nummer 21/1 november 1993 e slag in de bancaire markt wordt mede bepaald door het facilitair vermogen van de organisatie', zegt Ed Rintel, directeur Rabofacet en voor zitter van de stuurgroep van Enterprise. 'Met het project Enterprise willen we een bij drage leveren aan het concurrerend vermo gen van de Rabobank. In het nieuw op te richten facilitair bedrijf zal de dienstverle ning beter zijn afgestemd op de wensen van de klant en zullen business-units kosten dekkend opereren tegen marktconforme prijzen. De directoraten Materiaal Post, Verzorging Gebouwen en de stafeenheid Beveiliging Logistiek zullen daarom worden omgevormd tot business- en produktunits. Dat zijn resultaatverantwoordelijke eenhe den. De projectnaam is Enterprise. Dit be tekent onder meer onderneming en onder nemingsgeest, en dat zal een belangrijk kenmerk zijn van de nieuwe bedrijfsonder delen.' Drie fasen Het project is in te delen in drie fasen: voorbereiding, uitwerking en begeleiding. Van juni tot eind augustus vond de voorbereiding plaats. Op 1 sep tember is de uitwerkingsfase van Enterprise van start gegaan. De uitwerkingsfase loopt tot eind februari volgend jaar en zal drie soorten plannen opleveren: business-plan- nen voor de toekomstige business-units, een bedrijfsplan voor een nieuw te vormen facilitair bedrijf en tot slot een implemen tatieplan waarin wordt beschreven hoe de bestaande situatie overgaat naar de nieu we situatie. Organisatie Voor de organisatie van het project zijn verschillende groepen sa mengesteld. De stuurgroep stuurt het pro ject aan en bewaakt de voortgang. De pro jectgroep is verantwoordelijk voor een juis te en tijdige uitvoering van de geformuleerde projectopdracht. En zij formuleert de doel stellingen, randvoorwaarden en richtlijnen voor de acht werkgroepen. De klantreview- groep bestaat uit vertegenwoordigers van be langrijke klantgroepen. Zij toetst de ideeën uit Enterprise aan de praktijk van de klant. Daar naast wordt een groot aantal afnemers bij Rabobank Nederland en plaatselijke banken, door middel van een marktonderzoek ge vraagd, hun mening te geven over kwaliteit, prijs en toekomst van de produkten die nu worden geleverd. De managementteams van de beide directoraten en een afvaardiging van Rabofacet vormen de klankbordgroep. Zij adviseren de projectgroep. Werkgroepen De acht werkgroepen zijn samengesteld uit medewerkers van de directoraten, aangevuld met Rabofacet me dewerkers. Zij vormen volgens Rintel de kern van het project. 'De werkgroepen formuleren namelijk de plannen voor de produkten van het toekomstige facilitaire bedrijf en in een later stadium ook de business-plannen. De medewerkers kunnen zo zelf mee vorm ge ven aan de inrichting van de nieuwe organi satie en dus aan de toekomst. Bovendien zijn de kennis en de creativiteit van de me dewerkers bepalend voor het succes van de toekomstige business-units.' Brainstormen André van Kessel, hoofd Huisvesting en Vervoer Utrecht zit in de werkgroep Kantoor- en Gebouweninrich ting. 'Onze groep is samengesteld uit me dewerkers van de facilitaire diensten, die al lemaal een bepaalde invalshoek hebben ten bijvoorbeeld meubilair. We beschrijven dat produkt, we kijken wat het kost en hoeveel mensen erbij betrokken zijn. We stellen vast wat onze markt is en wat de concurrent voor ons kan betekenen. Ook geven we een waar deoordeel over onze produkten. Het is heel belangrijk om te weten hoe de klant over je produkt denkt. Dat blijkt lang niet altijd pa rallel te lopen met hoe je het zelf waardeert. Ons waardeoordeel wordt dan ook bij de klant getoetst. Al deze aspecten komen aan de orde bij het opstellen van het produkt- plan.' Leerzaam 'De projectmatige aanpak vergt enorm veel tijd van de medewerkers', aldus Van Kessel. 'Onze werkgroep is er op het moment minimaal twee dagen per week mee bezig. Maar ik vind het heel leerzaam. Het is een goede zaak datje met elkaar heel kritisch naar je produkten kijkt. Eigenlijk zou je dat veel vaker moeten doen. Ik denk ook dat het heel stimulerend werkt om de me dewerkers op deze manier bij het project te betrekken. Daarnaast is het ook een moei lijke tijd. Niemand weet precies wat er gaat gebeuren. Zo'n situatie veroorzaakt natuur lijk onzekerheid in het bedrijf.' Verdere verloop project 'In november worden door de projectgroep de produkt- plannen getoetst', vertelt Rintel, 'Er komt een definitie van de business-units en de uit gangspunten voor de business-plannen wor- Vier afdelingen die betrokken zijn bij het project Enterprise. opzichte van kantoor- en gebouweninrich ting', vertelt Van Kessel. 'Zo krijgje het hoog ste rendement. De uitwerkingsfase die op 1 september van start is gegaan, is verdeeld in een aantal stappen. Op dit moment zijn alle werkgroepen bezig met het opstellen van de produktplannen. Dat betekent dat we binnen onze werkgroep met elkaar brain stormen over onze produkten. Een werkboek en de ondersteuning van werkgroepbegelei ders en vakspecialisten uit de projectgroep helpen ons hierbij.' Produktplan Van Kessel: 'Het pro- duktplan moet een gefundeerde toekomst verwachting geven van elk produkt. Om die te kunnen geven moet elk produkt kritisch worden bekeken. Eén van onze produkten is den bepaald. In december gaan we aan de slag met het opstellen van de business-plan nen. Rond medio januari starten de stuur groep en de projectgroep met de besluitvor ming. Eind februari moeten zij een stappen plan gereed hebben voor de implementatie van de huidige bedrijfsonderdelen naar alle toekomstige business-units.' 'Ik ben ervan overtuigd dat wij met elkaar van het project Enterprise een succes kun nen maken', zegt Rintel. 'Door al onze ken nis en kunde te bundelen én door creatief te durven zijn. Maar ook door anderen te vra gen naar hun mening over onze produkten en diensten. Samen zijn wij in staat het nieuwe facilitaire bedrijf in te richten, zoals dit door de klant en door ons is gewenst.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 9