Rabo band Uit de bank geklapt Nieuwe cliëntenbladen Edab-en, ja of nee? Rabo-vestiging in China Peilglas voor financiële gezondheid Nummer 21/1 november 1993 De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. Krijgen de P- en E-cliënten straks Rabo- journaal én Rabowijzer? Zo ja, is dat niet dubbelop? 'P-/E-cliënten kunnen zowel Rabowijzer als Rabojournaal ontvangen. Dit gebeurt als de plaatselijke bank vindt dat de betreffende cliënt Rabowijzer moet krijgen én als die cliënt ook een actie ve betaalrekening heeft. Dat lijkt op het eerste oog dubbelop', zegt Peter Houba, P-/E-segmenten-manager van Mar keting Services Particulieren. 'Rabowijzer bijt Rabojournaal niet, want Rabowijzer is uitsluitend bestemd voor een selecte groep cliënten. De vraag is, of Rabojournaal wél Rabowijzer bijt. Als je naar de inhoud van Rabojournaal kijkt, moet je constateren, dat alle artikelen voor S-cliënten net zo interes sant kunnen zijn als voor P-/E-cliënten. Er worden zelfs bewust artikelen in geplaatst die juist voor P-/E-cliënten bestemd zijn. Voorbeelden daarvan zijn: 'Zo betaalt u min der belasting', 'Nieuw: Nettorente Fund' en 'Het hele jaar goed verzekerd op reis'. We weten immers dat niet alle P-/E-cliënten Rabowijzer zullen krijgen. Rabojournaal brengt in beginsel niet dezelfde onderwerpen als Rabowijzer en is dat wel het geval, dan wor den deze vanuit een andere invalshoek be licht.' Houba: 'Rabojournaal wordt om effi- ciency-redenen bijgesloten bij de rekeningaf schriften van particuliere betaalrekeningen. Het is nu nog niet mogelijk selectief bij te slui ten. Er wordt hard gewerkt aan een oplossing van dit probleem. In de loop van 1994 moet het wel kunnen. Als we zover zijn, zullen we overwegen of we ons met Rabojournaal uit sluitend op de massamarkt willen richten en of de journalistieke formule dan moet worden bijgesteld. Tot die tijd maken we van de nood een deugd. Het antwoord is dus: Néé, Rabojournaal bijt Rabowijzer niet.' Waarom kost de deelname aan Edab zo veel. Kan dat geld niet beter aan kosten besparing worden besteed? 'De prijs voor het uitvoeren van het Edab-programma op i de banken is gebaseerd op het aantal gewerkte dagen maal het normale adviesta rief plus een opslag voor supervisie', antwoordt iim Schütz van Bedrijfsadvise ring Aangesloten Banken. 'Deze prijs van f 90.000 verdient de bank in beginsel al het eerste jaar terug door veranderingen die voortvloeien uit het Edab-programma. Een voorbeeld: Een bank, groot 90 mensjaren, besluit te gaan Edab-en. De bank krijgt van de zijde van Edab de garantie, dat - indien Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514, fax (030) 901904. geen 10 procent besparing wordt gevonden -de bank niet hoeft te betalen: 'No cure, no pay' dus. De gegarandeerde besparing komt voor deze bank neer op negen mensjaren. De ervaring van het Edab-team is, dat al gedurende de eerste vijf weken van het Edab-programma op de bank besluiten worden genomen om twee a drie mensjaren besparing zeker te stellen. Men besluit bijvoorbeeld een open staande vacature niet meer van buitenaf in te vullen of een tijdelijk contract niet meer te verlengen. Hierdoor ontstaat de mogelijk heid om één of meer Edab-voorstellen uitte voeren en de daardoor vrijkomende tijd te verzilveren. De besparing van twee mensja ren betekent voor de bank een besparing van twee keer f 50.000 f 100.000. Door niet te Edab-en en het inschrijfgeld van f 90.000 in de zak van de bank te laten, doet de bank zichzelf te kort. Men kan im mers, als het gaat om kostenbesparing, met deze f 90.000 een grotere hefboomwerking bereiken door wél te Edab-en. Naast de be sparingsvoorstellen die door het Edab-team, samen met de bank, worden gevonden, ont staat er bovendien in de bank een andere, kritische manier van kijken naar het dagelijks werk. Daardoor worden nog meer kosten be spaard.' De ING Bank opende onlangs opnieuw een kantoor in China. Wanneer komt de Rabo bank in de Volksrepubliek met een eigen vestiging? JeS" 'De ING Bank heeft mo menteel vertegenwoordigin- ,,iÉ gen in Peking en in Shang- - hai', licht Sjouke Postma ^-cPS van de Hong Kong Branch desgevraagd toe. 'In Shen Zhen wordt een nieuw kan toor opgezet en deze bank heeft een joint-venture adviesbureau in Pe king. Ook ABN Amro heeft in China twee ver tegenwoordigingen, één in Peking en één in Shanghai. De laatste wordt omgezet in een kantoor. De Rabobank heeft geen geld en energie gestoken in soortgelijke vertegen woordigingen. Sinds zes jaar wordt gewerkt aan de totstandkoming van een joint-ven- turebank. Partners hierin zijn onder meer de Agriculture Bank of China, International Finance Corporation (Wereldbank) en Yasuda Trust and Banking Corporation uit Japan. Al met al gaat het hier om een veel grotere operatie dan die van onze collega's. De op te richten joint-venturebank zal in de toe komst in diverse Chinese steden ook bij kantoren hebben. Door omstandigheden wa ren er nogal wat vertragingen, maar sinds 6 oktober van dit jaar zijn alle partners het eens en we hopen begin volgend jaar van start te gaan.' Stuurgrootheden, wat zijn dat? 'Wil je een organisatie als de onze op koers houden, dan is het belangrijk dat je vooraf je route uitzet en meetpunten inbouwt om on derweg de juiste lijn vast te houden', stelt Sytse Altena van Financiële Besturing AB. 'Dat doen wij als Rabobankorganisatie ook. Voor een evenwichtige ontwikkeling in hun bancaire bedrijvigheid houden de plaat selijke banken hun solvabiliteits- en renta- biliteitspositie altijd al goed in de gaten. En ook het risicoprofiel van de financierings portefeuille is een voortdurend aandachts punt. In rustig vaarwater is een scherpe stu ring minder noodzakelijk dan wanneer er zwaar weer op komst is. Waarmee ik maar wil aangeven dat de omstandigheden waar onder wij als bank onze financiële dienst verlening uitoefenen, de laatste jaren dras tisch zijn veranderd. De marktomstandighe den -verscherpte concurrentie, verkrapping van de rentemarge, verscherping van het risicoprofiel - dwingen ons om de bakens te verzetten en een nadrukkelijke koers met elkaar af te spreken. Uiteindelijk bedoeld om de kwaliteit van onze bancaire dienst verlening ook voor de toekomst te waarbor gen. De een-achtste-kosten-operatie is een organisatie-brede stap in de richting van een doelmatiger bedrijfsvoering, maar dat vraagt wel om een bruikbaar meet- en stuurinstru- mentarium om de financiële gezondheid van onze organisatie voortdurend te kunnen vol gen. Deze set instrumenten is eind vorig jaar als 'financiële stuurgrootheden' geïntrodu ceerd. Tegelijkertijd zijn per stuurgrootheid afspraken gemaakt over de streefwaarden die de banken in hun eigen beleidsplannen zouden moeten uitspreken en ook daadwer kelijk nastreven. Op deze manier wordt het voor het management van de plaatselijke banken mogelijk om bijvoorbeeld gerichte ef- ficiency-maatregelen 'om te zetten' in een blijvende verbetering van de bancaire resul taten. In vakjargon is dat een verhoging van de bancaire produktiviteit. Het Edab-project heeft ons laten zien dat de noodzakelijke ef- ficiency-verbeteringen en dus de daarmee samenhangende relatieve kostenverlagingen zonder meer mogelijk zijn. Het is nu zaak om deze voorstellen ook daadwerkelijk binnen onze organisatie te realiseren. Via de finan ciële stuurgrootheden moeten de effecten van deze operatie zichtbaar worden. Be schouw dit instrumentarium dus als het 'peil glas' voor de financiële gezondheid van de Rabobankorganisatie.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 8