Edab, niet alleen voor grote banken hand Edab, de efficiency drive aangesloten banken, die in 1990 werd geintroduceerd, is een begrip geworden. Dat heeft zelfs een nieuw werkwoord opgeleverd: 'Edab-en'. Eind volgend jaar hebben de mees te grote banken 'geëdapt'. Ook de middelgrote banken zijn volop in beweging. Voor de kleinste banken staat er een effectief doe-het-zelf- programma op stapel. De geschiedenis van Edab wordt geschreven in de periode 1992-1995. De stand van zaken halverwege. Edab: de stand van zaken halverwege Nummer 21/1 november 1993 De Edab-planning voor grote banken - banken met meer dan 60 medewer kers - is voor volgend jaar helemaal volgeboekt. 'De meeste grote banken heb ben nu de kans gekregen om in te schrijven op Edab. In principe kan daar niets meer bij', zegt Jim Schütz, projectleider Edab, 'maar in de praktijk valt er nog wel eens een boeking uit. Daardoor kunnen we er nog wel eens een nieuwe tussen plannen. Eind vol gend jaar hebben zo de meeste grote ban ken gebruik gemaakt van Edab. Maar een klein percentage maakt geen gebruik van de efficiency drive.' Programma kleinere banken 'Naast het programma voor grote banken hebben we nog twee Edab-programma's: één voor banken van zo'n dertig tot veertig mede werkers en een doe-het-zelf-programma voor de allerkleinste banken, want we zijn van mening dat iedere bank van Edab moet kun nen profiteren', vervolgt Schütz. 'We heb ben nu een programma waarbij we bij twee kleinere banken tegelijkertijd Edab brengen. Voorwaarde is wel, dat die twee banken niet te ver van elkaar liggen. Zowel geografisch als in hoedanigheid. Bij deze methode be talen de twee banken samen de f 90.000 die gemoeid is met Edab. Ze krijgen voor de helft van de prijs een zelfde programma, met dezelfde diepgang en kwaliteit. Gedurende vier van de vijf Edab-weken is er in ieder ge val steeds één Edab-adviseur aanwezig. Een deel van de tijd zijn het er twee per bank.' Proefbank De Rabobank Mierlo fun geerde als één van de proefbanken en deel de het Edab-team gedurende vijf weken met de Rabobank Gemert. 'Dat ging uitstekend zo', zegt hoofd Bedrijfsvoering Jan van Eerdt. 'We hebben niet het gevoel iets te hebben gemist. Sterker nog, we zien ook een be langrijk voordeel in het feit, dat de Edab-ad- viseurs er niet continu zijn. Zo komen we tus sen de bedrijven door ook nog aan ons eigen werk toe en dat is bij een bank als de onze met een bezetting van 27 man toch wel be langrijk. We hoorden van grotere banken dat dat voor een aantal mensen tijdens de Edab- periode niet mogelijk was.' Uitwerking niet eenvoudig 'De resul taten van Edab?' Van Eerdt: 'De mogelijke re sultaten ontstaan uit het onderzoek naar de bedrijfsprocessen en uit de extra voorstellen gedaan door de bank. Ze worden goed aan gegeven, mits aan de gestelde voorwaarden wordt voldaan. De adviseurs komen mijns inziens binnen met een aantal gestandaar diseerde zaken. Deze worden, na getoetst te zijn aan de huidige werkwijze van de plaat selijke bank, uitgewerkt. Vervolgens worden de conclusies voorgelegd aan het manage ment. De vaart waarmee dat gaat en de over tuigingskracht die erachter zit, heeft tot ge volg dat je als management vrijwel op alle voorstellen 'ja' zegt. Achteraf realiseer je je pas goed waar je 'ja' tegen hebt gezegd. Dat wil overigens niet zeggen dat we op ons aan vankelijk ingenomen standpunt terugkomen, maar theorie en praktijk sluiten niet naad loos op elkaar aan. De procesmatige uit voering van de in juli genomen besluiten is intussen gestart. Daarbij hebben wij priori teit gegeven aan een ingrijpende reorgani satie. Of we in een tijdsbestek van twee a driejaar de gewenste Edab-structuur hebben bereikt, valt nu nog niet te voorspellen. Het natuurlijk verloop is bij ons niet groot, zodat een vermindering van het personeelsbe stand moeilijker is te realiseren dan elders. Belangrijke winst is zeker dat door Edab de neuzen dezelfde kant uit wijzen.' Bloed, zweet en tranen 'Edab kost in derdaad bloed, zweet en tranen', zegt pro jectleider Schütz. 'Bloed en zweet van de di recteur en zijn naaste medewerkers die hard moeten werken om de veranderingen die Edab in de bedrijfsvoering teweegbrengt, aanvaard te krijgen. Vervolgens is er veel energie nodig om de vernieuwingen in de praktijk te laten werken. Edab betekent bij na altijd een vermindering van het aantal medewerkers. Dat kan een pijnlijk en moei zaam proces zijn. Dan komen de tranen. De tranen van de tijdelijke medewerker, die niet meer terug hoeft te komen. De tranen van de medewerker, voor wie op het bijkantoor onvoldoende werk overblijft, waardoor hij naar het hoofdkantoor moet. Weg van de so ciale contacten en dat valt niet mee.' Natuurlijk verloop 'Dat zijn inderdaad de consequenties van Edab. Maar het re sultaat is ook, dat de bedrijfsvoering zo wordt ingericht, dat de concurrentieslag met andere banken slagvaardig kan worden ge voerd. En dat betekent tegelijkertijd behoud van arbeidsplaatsen', vervolgt Schütz. 'Een medewerker bij een kleinere bank doet per dag van alles wat: een paar geldhandelingen, een paar uur verzekeren, sparen, hypothe ken. Noem maar op. Gaat zo iemand weg, dan kun je vaak alle leegloop op die vacatu re concentreren. Automatisering van een aantal handelingen speelt daarbij natuurlijk ook een rol. Tot nu toe kon - landelijk gezien - de inkrimping van het medewerkersbe stand voor een belangrijk deel worden ver kregen door natuurlijk verloop en dat bete kent een gigantische besparing.' Inzet 'Dat Edab een succes is', ver volgt Schütz, 'is zonder meer te danken aan de inzet van de banken die de drive hebben gedaan. Zij moeten toch maar de resultaten boven tafel brengen. Dat gaat zeker niet zonder slag of stoot. In het begin bleken de directeuren nogal sceptisch. Ik vertel mijn verhaal aanvankelijk aan Ongelovige Tho massen. En kritiek blijft er. Dat is overigens alleen maar gezond. Maar na vijf weken Edab zie ik toch meestal enthousiaste mensen, die staan voor de veranderingen die Edab met zich meebrengt. Ongeveer 60 procent van de banken houdt contact en dan hoor ik vaak dat wat we als Edab-team hebben aan gevoerd op de een of andere manier heeft bijgedragen tot het oplossen van de proble men. Daarbij wordt vaak gezegd dat het enorm moeilijk is om de besparingen te re aliseren. Maar ook, dat als ze er eenmaal mee beginnen, ze binnen de gestelde tijd eerder over de voorgestelde besparingen heen schieten, dan er achter blijven steken.' Niet voor grote banken Krijg je nu niet, dat grote banken zeggen: 'Waarom zouden we de volle prijs betalen als er goedkopere mogelijkheden zijn?' Schütz: 'Het kan best dat die vraag op ons afkomt. Zeker als we begin volgend jaar ook nog de beschikking hebben over een doe-het-zelf-programma, dat waarschijnlijk maar zo'n f 10.000,- gaat kosten. Maar toch zullen we de grote banken duidelijk moeten maken dat de twee andere programma's voor hen niet geschikt zijn. Het programma voor de kleinere banken is bij voorbeeld alleen mogelijk, omdat de afstand tussen het management en de werkvloer veel kleiner is dan bij grote banken. Dat geldt zeker ook voor het doe-het-zelf-programma, waarbij het management zelf het Edab-elan op alle werknemers moet overbrengen.' Geïntegreerd met distributie Nieuw binnen Edab is de geïntegreerde aanpak, waarbij de werkzaamheden van de Distribu tie-adviseur oplopen met de Edab-werk- zaamheden. De Rabobank Westfriesland- Oost heeft daar ervaring mee. 'Fraai zoals al les op deze manier in elkaar steekt', is het commentaar van Theo Sym, directeur Be drijfsvoering. Hij heeft net een week tevoren afscheid genomen van de adviseurs. 'Beide bewegingen hebben in dezelfde tijd plaats gevonden, dus dat is tijdwinst. Het waren hectische weken, dat wel. En ik moet zeggen dat ik bewondering heb voor de manier waar op door alle betrokkenen samen naar op lossingen is gezocht. We hebben door de geïntegreerde aanpak nu ook te maken met één advies waarin de adviseurs van Edab en de adviseur van Distributie hun aanbevelin gen op elkaar hebben afgestemd.' 'Een belangrijk gevolg van die samen werking is, dat veranderingen in het distri butienet nu ook beter kunnen worden ge spreid', aldus Sym. 'Zou bijvoorbeeld Distri butie los van Edab adviseren een bijkantoor te sluiten, dan komen de gevolgen daarvan uitsluitend voor rekening van de medewer kers op dat kantoor. In het advies van Edab en Distributie samen kunnen de gevolgen beter worden gespreid over de totale be sparing op arbeidsplaatsen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 3