Rabo band Gelezen... Interpolis timmert aan de weg met schaaktoernooi Kleinbedrijf en adviseurs centraal in vierde kwartaal Redelijke belang stelling voor Landendagen Italië en Spanje Nummer 21/1 november 1993 Bedrijfsvoenng Rank en Bank en Bedrijfsvoering opent in het novembernummer met een artikel over een on derzoek naar de bestuurlijke in formatievoorziening van plaat selijke banken en de rol die het managementteam daarin speelt. Het hoofd Bedrijfsvoe ring van de Rabobank Tiel ver telt over zijn ervaringen met de kantoortoepassing 'Gegevens- selecties', die het mogelijk maakt om in Laura bepaalde ge gevens van een groep cliënten te raadplegen. Verder aandacht voor de laatste ontwikkelingen rondom Edab. Zowel voor het reguliere traject als voor Edab voor banken met 30 a 40 me dewerkers. Momenteel wordt bij Rabobank Nederland gewerkt aan de opzet van een bemidde lingssysteem voor gebruikte KIK-apparatuur. Banken die nog niet op Laura zijn overgescha keld, kunnen KIK-apparatuur overnemen van banken die dat al wel hebben gedaan. Ten slot te komt in Bank en Bedrijfsvoe ring een directeur van een plaat selijke bank aan het woord over zijn ervaringen met de manage- ment-leergang. Eind augustus ontvingen alle banken de brochure: 'De Sig natuurvan de Rabobank'. Bank en Bestuurder beschrijft in het zesde nummer de bespreking van de brochure in de be stuursvergadering van de Rabo bank Hardinxveld-Giessendam. Bij veel van de besluiten die een bestuur neemt, staat méér op het spel dan alleen maar een ja of een nee. Verder een artikel waarin twee bestuurders hun verwachtingen uitspreken over de werkzaamheden van de Ac countantsdienst. Zij geven ook aan wat ze met de rapportage doen. De anarchie op de spaar- markt heeft de rentabiliteit van de Particulierenmarkt onder druk gezet. De Rabobank heeft veel te verliezen. Wat zijn de voornemens en wat gaat er ver anderen? Vullings, tot voor kort directeur Particulieren, vertelt over het nieuwe beleid. Stads bank Leeuwarden investeert in kwaliteit, zowel in de huisves ting als in medewerkers. Een gesprek met het bestuur en de directie. Op de Centrale Kring vergadering van september vormde het distributiebeleid de rode draad. Drie belangrijke agendapunten bevatten voor stellen die te maken hebben met de wijze waarop Rabo- banken hun produkten en dien sten op de markt brengen. Nu het Westland overvol met kassen raakt, wijken veel glas tuinbouwers uit naar andere oorden in Nederland. Veel ban ken voor wie de glastuinbouw vreemd is, krijgen er in hun werkgebied wel mee te maken. De Hagelunie biedt in nummer elf van Banken Bedrijf haar des kundigheid aan de banken aan. Verder blikt Bank en Bedrijf voor uit naar 16 december. Dan wordt in Utrecht de visie op de pluimveevleesproduktie tijdens een seminar gepresenteerd. Banken kunnen vertegenwoor digers uit deze sector aanmel den. Naast diverse sprekers is er ook een forumdiscussie. Bank en Bedrijf kondigt tevens aan dat tijdens de bedrijfsauto- RAI in februari volgend jaar de Rabobank en Transport en Logistiek Nederland een geza menlijke brochure presenteren over de samenwerking tussen transportbedrijven. Verder aan dacht voor relatiemarketing. De Rabobank Schimmert vertelt hoe zij de golfdagen als relatie marketinginstrument inzet. Ook geeft Bank en Bedrijf informatie over telebankieren voor binnen schippers en over de aanwezig heid van de Rabobank tijdens de vijfde Tuinbouwvakdag in Grubbenvorst. Dit jaar brengt Interpolis het Wereldschaaktoernooi ook na drukkelijk onder de aandacht van het grote publiek. Niet al leen in de schaakwereld kent het toernooi, dat nu al voor de zeventiende keer wordt gehou den, veel aanzien. Het thema van de grote me diacampagne is 'Koninklijk be zoek verrast Interpolis'. Dat komt in alle uitingen terug. Voor en tijdens het toernooi, dat plaatsvindt tussen 13 november en 3 december, zal 50 keer een indringende televisie-commercial afwisselend via de STER en RTL4/5 worden uitgezonden. Door het gehele land rijden ge durende die periode 235 stads en streekbussen met reclame rond. Op de eerste speeldag van het toernooi wordt in landelijke en regionale dagbladen een aan kondigingsadvertentie geplaatst. Plaatselijke banken kunnen een gratis poster bestellen die in haakt op het campagne-thema. De banken kunnen ook gratis in het bezit komen van een driedi mensionale display van 1.40 m hoog. Deze is voorzien van een bakje met folders. In de bijbeho rende folder zijn een schaak- vraagstuk en een kruiswoord puzzel afgedrukt. Daarmee zijn leuke prijzen te winnen. Zo'n tweehonderdvijftig on dernemers bezochten één van de themamiddagen over za kendoen in Italië en Spanje. Vaak in gezelschap van de spe cialisten van hun eigen Rabo bank lieten zij zich uitgebreid informeren over de Italiaanse of Spaanse manier van zaken doen, de mentaliteit en cultuur. Op de themamiddagen vertelt een aantal inleiders over de ver schillende invalshoeken van het zakendoen in het buitenland. Een vast onderdeel is een pre sentatie van een ondernemer die iets vertelt over zijn ervarin gen in het land dat die middag centraal staat. Medewerkers van de Rabobankvestigingen in Mi laan en Madrid en vertegen woordigers van de vakantiepart ners spraken over de geschre ven en ongeschreven regels voor het betalingsverkeer in bei de landen. De ondernemers werden op de hoogte gebracht van de hulp die de Rabobank en haar alliantiepartner, te we ten Cariplo in Italië en Banco Popular Espanol in Spanje, ter plaatse kan bieden. Tevens ont vingen zij enkele brochures die betrekking hebben op het inter nationaal zaken doen. De the mamiddagen werden afgeslo ten met een informatiemarkt waarop een aantal exportbe vorderende organisaties aan wezig waren en een informeel samenzijn. Het vierde kwartaal^ van dit jaar staat bij de Rabobanken in het teken i van het kleinbedrijf en f hun adviseurs. Het startschot voor de ac- tieperiode werd gegeven door hoofd Financiering Handel, In dustrie en Dienstverlening Lou- wers. Hij overhandigde het eer ste exemplaar van Cijfers en Trends aan algemeen secreta ris Hoekstra (I) van het KNOV. Deze maand start een nieuwe advertentiecampagne, die zich richt op het MKB en hun adviseurs als ac countants, notarissen, boekhoudbureaus en ad vocaten. De adverten ties worden geplaatst in de landelijke en regiona le dagbladen. Plaatselij ke banken kunnen hun cliënten uitnodigen voor een seminar over finan cieel management in het MKB. Voor de adviseurs kan een lunchbijeenkomst wor den belegd, waar Cijfers en Trends en de bankofferte cen traal staan.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 20