Het werk van Lou Thissen: Uitbundige kleuren, houtskool lijnen en grote formaten band 'Je moet niet alleen mooie dingen kunnen maken, je moet er ook over kunnen praten', stelt de schilder Lou Thissen (42) uit het Lim burgse Landgraaf. Hij brengt dat zelf in de praktijk door twee dagen per week les te geven op de Sittardse lerarenopleiding. Ook met een interview heeft hij geen moeite. Twee van zijn recente schilderijen vormen de basis waarop de Rijswijkse drukker Wout van der Vet twee zeefdrukken voor de jaarlijkse kunstaanbieding maakte. Geïnspireerd door zwemmenTina Turner dansenfilmsboeken, Prince en paarden Aanbieding zeefdrukk Nummer 21/1 november 1993 'Ik werk vaak aan vijf, zes doeken tege lijk. Uitbundige kleuren, houtskoollijnen en grote formaten zijn vaste kenmerken van het werk van Thissen. De the ma's variëren. 'Drie jaar geleden kon ik niet zwemmen. Mijn zoontjes wel. Het onderwerp vond ik interessant. Ik maakte dingen die met zwemmen of de angst daarvoor te ma ken hadden. Op vakantie in Portugal heb ik me door mijn zoons over laten halen toch een zwembad in te gaan. Ik ben dus bijna verdronken. Toen ben ik zwemles gaan ne men. In zeven weken kon ik het. Nu weet ik dus dat een zwemmer er van onderaf inder daad zo uitziet als ik dacht!' Show Interesse voor muziek, dans en theater is er al veel langer. Thissen: 'Ik heb een keer een serie over Prince gemaakt en daaruit is een aantal werken over danse ressen ontstaan. Ook ballroomdansen intri geert me. Daar kwam ik op, doordat ik op tv dames zag schoonzwemmen met van die knijpers op hun neus. Dat vond ik niet inte ressant, maar die overdreven maniertjes en het opgedirkt eruit zien, bracht me op ball roomdansen. Van daaruit kwam ik op de pau ze tussen de dansen en ontstond het schil derij 'Between two dances'. Zo komt van het één het ander. Een onderwerp kan ook een boek of een film zijn die me aanspreekt. Iron- weed met Meryl Streep en Jack Nickolson bijvoorbeeld. Een paar jaar geleden ging ik pauzeren en zag ik mijn vrouw op het terras een mandarijntje eten. Daar heb ik ook een schilderij van gemaakt.' Paarden In 1991 maakte Thissen een aantal schilderijen van paarden en ruiters, die naar de Olympische Spelen in Barcelona zouden gaan. Thissen: 'Ik ben gewoon op ze afgestapt, omdat ik het leuk vond. Dat was heel interessant. Sta je opeens met een paard van een paar miljoen aan de hand. De schilderijen werden geëxposeerd op een con cours hippique in Eindhoven, dat overigens door de plaatselijke Rabobank werd ge sponsord. Paarden blijven me boeien en ko men sindsdien dan ook regelmatig terug in mijn werk.' Acryl Thissen werkt met verschillende materialen. Tempera voor de onderlaag en acryl voor de bovenlaag. 'Tempera droogt De twee zeefdrukken van Lou Thissen hebben ieder een oplage van 190 ge nummerde en gesigneerde exemplaren. Ze zijn te bestellen door voor 19 novem ber een briefkaart naar de Kunstcommis sie te sturen met daarop de vermelding snel en geeft de onderlaag een mooie kleur. Daar overheen gaat acrylverf. Ik ben een snelle werker. Ik schilder heel fysiek, in hoog tempo. Het opdrogen van de verf gaat me soms nog te langzaam. Daarom werk ik nu ook met spuitbussen. Dat geeft een zachte film met mooie overgangen tussen het wit van het papier en de kleuren van de acryl verf. Olieverf vraagt geduld. Het duurt een week voor de bovenlaag droog is. Acryl is in een halfuur droog. Dat vereist een andere techniek. Bij acryl kun je weinig uitwrijven. Je kunt minder op het doek werken. Je zet iets neer en het staat er bijna.' Houtskool De ene keer neigt het werk van Thissen naar abstractie en de andere keer is het figuratiever. Dat wisselt. Hij ge bruikt veel kleur in zijn werk. Die kleur wordt afgewisseld met details, die met houtskool- lijnen worden weergegeven. Vaak is alleen een detail van een onderwerp herkenbaar, een oor, een hand. 'Dat gebruik ik als het ware als een entree voor het schilderij. Houtskool is daarvoor een manier om tot 'Zeefdruk 1' of 'Zeefdruk 2' of Zeefdruk 1 en 2'. Vermeld ook de naam van de besteller, het (interne) telefoonnummer, het reke ningnummer en de banknaam en code (plaatselijke bank) of de adrescode Vrouwen vormen het thema voor de twee zeefdrukken zonder naam van Lou Thissen. 'Noem ze maar Zeefdruk 1 (links) en Zeefdruk 2 (rechts)', vindt Thissen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 16