Het werk van Lou Thissen:
Uitbundige kleuren,
houtskool lijnen
en grote formaten
band
'Je moet niet alleen mooie dingen kunnen maken, je moet er ook
over kunnen praten', stelt de schilder Lou Thissen (42) uit het Lim
burgse Landgraaf. Hij brengt dat zelf in de praktijk door twee dagen
per week les te geven op de Sittardse lerarenopleiding. Ook met een
interview heeft hij geen moeite. Twee van zijn recente schilderijen
vormen de basis waarop de Rijswijkse drukker Wout van der Vet
twee zeefdrukken voor de jaarlijkse kunstaanbieding maakte.
Geïnspireerd door
zwemmenTina Turner
dansenfilmsboeken,
Prince en paarden
Aanbieding zeefdrukk
Nummer 21/1 november 1993
'Ik werk vaak aan vijf, zes doeken tege
lijk.
Uitbundige kleuren, houtskoollijnen en
grote formaten zijn vaste kenmerken
van het werk van Thissen. De the
ma's variëren. 'Drie jaar geleden kon ik niet
zwemmen. Mijn zoontjes wel. Het onderwerp
vond ik interessant. Ik maakte dingen die
met zwemmen of de angst daarvoor te ma
ken hadden. Op vakantie in Portugal heb ik
me door mijn zoons over laten halen toch
een zwembad in te gaan. Ik ben dus bijna
verdronken. Toen ben ik zwemles gaan ne
men. In zeven weken kon ik het. Nu weet ik
dus dat een zwemmer er van onderaf inder
daad zo uitziet als ik dacht!'
Show Interesse voor muziek, dans en
theater is er al veel langer. Thissen: 'Ik heb
een keer een serie over Prince gemaakt en
daaruit is een aantal werken over danse
ressen ontstaan. Ook ballroomdansen intri
geert me. Daar kwam ik op, doordat ik op tv
dames zag schoonzwemmen met van die
knijpers op hun neus. Dat vond ik niet inte
ressant, maar die overdreven maniertjes en
het opgedirkt eruit zien, bracht me op ball
roomdansen. Van daaruit kwam ik op de pau
ze tussen de dansen en ontstond het schil
derij 'Between two dances'. Zo komt van het
één het ander. Een onderwerp kan ook een
boek of een film zijn die me aanspreekt. Iron-
weed met Meryl Streep en Jack Nickolson
bijvoorbeeld. Een paar jaar geleden ging ik
pauzeren en zag ik mijn vrouw op het terras
een mandarijntje eten. Daar heb ik ook een
schilderij van gemaakt.'
Paarden In 1991 maakte Thissen een
aantal schilderijen van paarden en ruiters,
die naar de Olympische Spelen in Barcelona
zouden gaan. Thissen: 'Ik ben gewoon op ze
afgestapt, omdat ik het leuk vond. Dat was
heel interessant. Sta je opeens met een
paard van een paar miljoen aan de hand. De
schilderijen werden geëxposeerd op een con
cours hippique in Eindhoven, dat overigens
door de plaatselijke Rabobank werd ge
sponsord. Paarden blijven me boeien en ko
men sindsdien dan ook regelmatig terug in
mijn werk.'
Acryl Thissen werkt met verschillende
materialen. Tempera voor de onderlaag en
acryl voor de bovenlaag. 'Tempera droogt
De twee zeefdrukken van Lou Thissen
hebben ieder een oplage van 190 ge
nummerde en gesigneerde exemplaren.
Ze zijn te bestellen door voor 19 novem
ber een briefkaart naar de Kunstcommis
sie te sturen met daarop de vermelding
snel en geeft de onderlaag een mooie kleur.
Daar overheen gaat acrylverf. Ik ben een
snelle werker. Ik schilder heel fysiek, in hoog
tempo. Het opdrogen van de verf gaat me
soms nog te langzaam. Daarom werk ik nu
ook met spuitbussen. Dat geeft een zachte
film met mooie overgangen tussen het wit
van het papier en de kleuren van de acryl
verf. Olieverf vraagt geduld. Het duurt een
week voor de bovenlaag droog is. Acryl is in
een halfuur droog. Dat vereist een andere
techniek. Bij acryl kun je weinig uitwrijven. Je
kunt minder op het doek werken. Je zet iets
neer en het staat er bijna.'
Houtskool De ene keer neigt het werk
van Thissen naar abstractie en de andere
keer is het figuratiever. Dat wisselt. Hij ge
bruikt veel kleur in zijn werk. Die kleur wordt
afgewisseld met details, die met houtskool-
lijnen worden weergegeven. Vaak is alleen
een detail van een onderwerp herkenbaar,
een oor, een hand. 'Dat gebruik ik als het
ware als een entree voor het schilderij.
Houtskool is daarvoor een manier om tot
'Zeefdruk 1' of 'Zeefdruk 2' of Zeefdruk
1 en 2'.
Vermeld ook de naam van de besteller,
het (interne) telefoonnummer, het reke
ningnummer en de banknaam en code
(plaatselijke bank) of de adrescode
Vrouwen vormen het thema voor de twee zeefdrukken zonder naam van Lou Thissen.
'Noem ze maar Zeefdruk 1 (links) en Zeefdruk 2 (rechts)', vindt Thissen.